Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Místo skládky na dvůr. Ve Varnsdorfu třídí vyfrézovaný asfalt

Zveřejněno: 30. 6. 2019

Na konci května jsme přijali pozvání do Varnsdorfu, kde na místní deponii probíhalo třídění vyfrézovaného asfaltu z krytu vozovky. Separace probíhala na zapůjčené třídičce Zemmler a, jak jsme se dozvěděli, vytříděný materiál bude použit ke zpevněné plochy areálu jedné Varnsdorfské spediční firmy.

Model MS 5200 může být provozován samostatně, ale díky svému výkonu dosahujícímu až 150 m³/h nalezne uplatnění i v mobilní recyklační lince.
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

V době našeho příjezdu byla již třídička nachystána a na dvojici hald se začal vršit první materiál. Primární frakce 0/20 převládala, sekundární 20/65 bylo méně a konečně jako nadfrakce vypadla čas od času nějaká nerozdrcená asfaltová kra. Ještě za chodu jsme tedy zhotovili několik fotografií, abychom si mohli v nadcházejícím čase vzít do ruky papír s tužkou a poznamenat si co nejvíce zajímavých informací.

Pozitivní zkušenosti

Pan Josef Šušta ze společnosti NOPROSU, který si třídičku zapůjčil, měl již s tříděním na stroji Multi Screen zkušenosti. V rámci nedávné rekonstrukce firemních prostor totiž vytřídil téměř všechen materiál z demolice na nejmenším modelu MS 1600. Nyní staví zpevněné plochy pro nákladní automobily, a protože se snaží být šetrný k přírodě, rozhodl se využít vyfrézovaný asfalt z vozovek co by jinak skončil na skládce.

Recyklát je však potřeba nejprve přetřídit, a tak se pan Šusta opět obrátil na společnost EUROGREEN CZ, která značku Zemmler v ČR a SR zastupuje. Volba tentokráte padla na variantu Multi Screen MS 5200, která představuje možná nejzajímavější kousek v široké produktové řadě mobilních třídicích zařízení Zemmler.

Třídička MS 5200 byla zapůjčena i s dopravou. Stroj vážící 13,5 tuny má, co se týká přepravy, podobu brzděného dvounápravového přívěsu a zapřáhnout ho lze za odpovídající středně těžký nákladní automobil.

Třídění na míru

Využití třídičky je jednoduché. Po odtažení na pracoviště stačí vybrat vhodné místo k rozložení – přiměřeně rovnou a zpevněnou plochu. Následuje vysunutí opěrných noh, vyrovnání stroje a rozložení trojice pásových dopravníků.

Separace jednotlivých frakcí probíhá na dvojitém bubnu, který umožňuje v jednom pracovním cyklu třídit až na tři frakce (dvě frakce + nadfrakce, poznámka redakce). Požadované velikosti frakcí je docíleno pomocí drátěných sít osaditelných dle potřeby na vnějším i vnitřním bubnu. Jemné částice jsou čistě odděleny a připraveny pro další využití. Nadfrakce (materiál, co neprošel ani hrubším sítem) se může poslat do drtiče nebo být odděleně skládkována.

Samotná výměna síta je velice rychlá a zabere zhruba hodinu. Pokud se budou měnit síta na obou bubnech, bude to o něco déle. Síto je kvůli přepravě a snazší manipulaci rozděleno na několik částí, které se na buben postupně namotají. Obrovskou výhodou je též skladnost sít při přepravě, kdy jich spolu s třídičkou lze přivézt více a měnit dle potřeby.

Při reportáži bylo použito pouze vnější síto s okem 20 mm. Vnitřní buben zůstal bez síta, respektive jako síto sloužila samotná nosná mříž, což dokumentuje detailní fotografie.

Třídička byla zapůjčena firmou EUROGREEN CZ.
Třídička byla zapůjčena firmou EUROGREEN CZ.

Technické parametry třídičky MS 5200

Stroj je poháněn standardně diesel-hydraulicky, volitelně diesel-elektricky a disponuje velkou násypkou o objemu 5,5 m3. Může být provozován samostatně, ale díky svému výkonu dosahujícímu až 150 m3/h nalezne uplatnění i v mobilní recyklační lince. Délka bubnu činí 5 200 mm a průměr 2 000 mm. Velikost ok síta je 2 až 80 mm a celková plocha zhruba 46,6 m2.

Třídička zvládne i „hrubší” zacházení. Při provozu je nejpodstatnější asi to, že stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu. Toto technické řešení třídění výrazně napomáhá i při třídění zemin, kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí.

Všechny třídiče značky Zemmler, tento nevyjímaje, jsou vyrobeny z odolných materiálů, takže například rám dopravníkového pásu je kompletně žárově zinkovaný. Celé stroje jsou práškově lakovány atd.

Kromě verze MS 5200 je k dispozici celá řada dalších modelů s výkony od 20 m3/h do 180 m3/h. Například MS 1600 s celkovou hmotností nepřesahující 3 500 kg je možné přepravovat s řidičským oprávněním B + E pomocí větších osobních automobilů.

Stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu a zároveň výrazně napomáhá i při třídění zemin,
kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí.
Stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu a zároveň výrazně napomáhá i při třídění zemin, kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí.

Asfaltový recyklát

Využití přetříděného asfaltového recyklátu je specifické. Může být použit například jako podkladní vrstva pod chodníky a další zpevněné plochy se zámkovou dlažbou, kde není potřeba certifikace. Vybouraná nebo vyfrézovaná asfaltová směs, která se dále upraví drcením a tříděním, může být ale i základní surovinou pro recyklovaný asfalt.

Další využití

Za pomocí drátěných sít, respektive změnou velikosti frakce, lze třídičku přesně uzpůsobit celé škále materiálů:

  • pro třídění zeminy a výkopů (frakce např. 0–15 / 15–50 / 50–x mm),
  • pro třídění jílovitých zemin a kompostů (frakce např. 0–25 / 25–80 / 80–x mm),
  • pro recyklaci stavebního odpadu nebo třídění kameniva ( frakce např. 0–10 / 10–45 / 45–x mm),
  • pro třídění dřevěné štěpky nebo recyklovatelných materiálů ( frakce např. 0–5 / 5–40 / 40–x mm).

Závěr

V dnešní době vzniká celá řada odpadů, které lze recyklovat a plnohodnotně jimi nahradit prvotní materiály. Ušetří to nejenom přírodu, ale i náklady spojené s dopravou, nákupem a uložením na skládku. Výhodou mobilních třídičů Zemmler je variabilita a snadná doprava, takže mohou být vždy tam, kde jsou potřeba.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Hejhálková

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek