TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 26.10. – svátek slaví Erik

Komatsu přináší na staveniště mobilní megawattovou nabíječku

Zveřejněno: 25. 7. 2025

Společnost Komatsu ve spolupráci s kalifornskou firmou Dimaag představila na veletrhu bauma 2025 v Mnichově mobilní nabíjecí systém s názvem Mobile Megawatt Charging System (MWCS). Tento systém je navržen pro rychlé nabíjení elektrických stavebních a těžebních strojů přímo na místě provozu, čímž se minimalizují prostoje spojené s přesunem k pevným nabíjecím stanicím.

Mobilní nabíjecí systém Komatsu MWCS (Mobile Megawatt Charging System) představuje technologickou novinku určenou pro rychlé dobíjení velkých elektrických strojů přímo v terénu. Ilustrační foto. Zdroj: ChatGPT

Mobilní nabíjecí systém Komatsu MWCS (Mobile Megawatt Charging System) představuje technologickou novinku určenou pro rychlé dobíjení velkých elektrických strojů přímo v terénu. Cílem je eliminovat nutnost převozu techniky k pevným nabíjecím stanicím a zefektivnit provoz na stavbách nebo v těžebních provozech, kde čas hraje klíčovou roli. MWCS přináší vysokou flexibilitu díky své mobilitě a výkonnosti, čímž podporuje bezemisní řešení v náročných průmyslových podmínkách.

Výkonná nabíječka

Díky použití modulárního DC-DC měniče umožňuje systém škálovat nabíjecí výkon v rozmezí od 1 do 6 megawattů. Jádro tvoří bateriové úložiště o kapacitě 295 kWh, které je vybaveno pokročilým tepelným managementem zajišťujícím provozní stabilitu a prodlužující životnost akumulátorů. Elektrická energie je do strojů přenášena prostřednictvím konektoru MCS (Megawatt Charging System), který zvládá až 1500 A při napětí do 1000 V, což umožňuje extrémně rychlé dobití i těch největších strojů v řádu desítek minut.

Díky použití modulárního DC-DC měniče umožňuje Komatsu MECS škálovat nabíjecí výkon v rozmezí od 1 do 6 megawattů. Foto: Dimaag
Díky použití modulárního DC-DC měniče umožňuje Komatsu MECS škálovat nabíjecí výkon v rozmezí od 1 do 6 megawattů. Foto: Dimaag

Vozidlo do terénu, dálkově ovládané a s možností autonomního provozu

Zajímavostí je, že celý nabíjecí systém je plně mobilní. Vozidlo, na kterém je MWCS postaven, je poháněno čtyřmi trakčními elektromotory (každý na jedno kolo) o výkonu 208 kW, které poskytují točivý moment 2180 Nm. Díky pohonu všech kol (4WD) a možnosti řízení všech kol (4WS) zvládne MWCS i náročný terén. Maximální rychlost vozidla činí 35 km/h, jeho stoupavost pak až 40 %, což je více než dostatečné pro provoz v lomech nebo na odlehlých stavbách. Systém lze ovládat dálkově přes joystick nebo provozovat v autonomním režimu.

Rozměry vozidla jsou přibližně 3,7 metru na délku, 1,5 metru na šířku a 1,4 metru na výšku, hmotnost se pohybuje kolem 5 tun v závislosti na konfiguraci. MWCS tak představuje kompaktní, ale výkonné řešení pro podporu elektromobility v těžkém průmyslu. Umožňuje efektivní využití elektrických strojů bez obav z jejich dobíjení, a to i v lokalitách bez dostupné infrastruktury.

Staveniště budoucnosti

Ian Wright, viceprezident pro inženýring ve společnosti Dimaag a spoluzakladatel Tesly, v rámci představení novinky uvedl: „Dimaag je nadšený ze spolupráce s Komatsu na zavedení našeho pokročilého systému ESS a architektury DC-DC, které mají za cíl revolučně změnit elektrifikaci ve stavebnictví. Elektrifikace terénních vozidel vyžaduje praktická řešení, která nejen splňují, ale i překonávají výkon velkých dieselových motorů, a zároveň poskytují významné úspory v celkových nákladech na vlastnictví. Naše elektrifikační a vysokovýkonné megawattové nabíjecí systémy jsou navrženy tak, aby toho dosáhly.

Počítá se s tím, že MWCS bude zajišťovat nabíjení velkých strojů, například rýpadel. Na snímku model PC210LCE-11 s plně elektrickým pohonem. Foto: Komatsu
Počítá se s tím, že MWCS bude zajišťovat nabíjení velkých strojů, například rýpadel. Na snímku model PC210LCE-11 s plně elektrickým pohonem. Foto: Komatsu

Strategický význam MWCS jako klíčového kroku k dekarbonizaci těžkého průmyslu a přechodu na elektrifikaci v náročných provozních podmínkách potvrzuje i Taisuke Kusabi, výkonný a technický ředitel společnosti Komatsu, který k tomu dodal: „Jsme potěšeni spoluprací s Dimaag na využití efektivity systému MWCS. Navzdory výzvám při vývoji trhu s elektrickým stavebním vybavením, zejména kvůli nákladům na instalaci a potřebě adekvátní infrastruktury pro napájení, zůstáváme odhodláni urychlit naše úsilí o rozvoj trhu prostřednictvím spolupráce s firmami jako Dimaag, v rámci našeho cíle dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek