Byla to v roce 2019 velká událost, když se na trhu objevila desátá generace kolových nakladačů Komatsu (WA475-10 a WA485-10, poznámka redakce). Především proto, že kromě celé řady dílčích inovací byly tyto stroje poprvé vybaveny hydromechanickou převodovkou KHMT. Ta pracuje na odlišném principu než měnič momentu, nabízí novou úroveň komfortu ovládání a podílí se na nižší spotřebě paliva. U jedenáctkové generace nakladačů byla oblíbená převodovka KHMT zachována, jen byla nahrazena poslední modernizovanou verzí, a některé další prvky stroje byly buď přepracovány, nebo jsou nově přidány. V našem článku si shrneme vše podstatné.
Nové motory
Co je u WA475-11 a WA485-11 jinak, jsou motory. Jedná se o nejnovější řadu nízkoemisních koncernových agregátů s výkony 256/270 kW, což představuje oproti předchozí řadě nárůst o 19, respektive 21 %. Ještě větší skok zaznamenáváme u točivého momentu (36 / 66 %), což se projeví například při jízdě do kopce s naloženou lopatou. Spotřebu paliva se naopak podařilo stlačit dolů o 6 a 12 %, přičemž nutno poznamenat, že již v předchozí generaci byly tyto hodnoty slušné. Ještě něco málo k motorům: mají nový vstřikovací systém paliva HPRC (o 10 % vyšší vstřikovací tlak), novou spalovací komoru, hlavu válců a turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek.
Výrobce slibuje delší kontrolní a údržbové intervaly (například kontrola a seřízení vůle ventilů by měla být až po 4 000 mth) a vyšší životnost motoru díky kvalitnějším materiálům opotřebitelných dílů. Co majitel strojů také jistě ocení, je úspora nákladů na údržbu motoru. Celkový počet motorových komponentů se podařilo snížit o 21 %. Emisní modul nakladačů má tvar písmene U, je kompaktní (nezabere tolik místa) a skládá se z nového filtru pevných částic (KDPF) s extra dlouhou životností (8 000 / 16 000 mth) a SCR systému (následné zpracování výfukových plynů). Motor má přípravu na spalování tzv. obnovitelné nafty, známé pod zkratkou HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Z hlediska údržby potěší i prodloužené servisní intervaly nebo továrně montovaný automatický mazací systém.
Vylepšená převodovka a jízdní asistenti
Silný motor spolu s hydromechanickou převodovkou KHMT slibuje nevšední jízdní a pracovní „zážitky“. Převodovka KHMT umí plynulé rozjezdy a zpomalování a jakmile dostane obsluha stroj tzv. „do ruky“, výrazně se zkrátí doba pracovních cyklů. K vyšší efektivitě přispívá rovněž z předchozí generace převzatý systém kontroly trakce (KTCS), který automaticky zajišťuje udržení optimální trakce při práci na všech typech terénu. Nové nakladače mají lepší trakci v kopcích a vylepšený asistenční systém pro plynulý rozjezd ve stoupání. Posílený hydraulický systém je dvouokruhový s nezávislým řízením (pojezd, pracovní ústrojí) a má zásluhu na mimořádném zdvihovém výkonu a velké vylamovací síle. Ať už budou tyto nakladače provozovány v těžbě nebo v klasické expedici, těžko narazí na nějaké výkonové limity.
Další inovace nejen v kabině
Pojďme se ale podívat na celkový design a kabinu. Nakladač působí na první pohled hodně dynamicky. Těžko říci, jestli je to štíhlejším tvarem kabiny, nebo jen díky modernizovaným designovým křivkám. Efektně působí zábradlí a schůdky – obojí je nově kvůli bezpečnějšímu nástupu do kabiny za šera lakováno do barvy stroje. Zadní výklopná kapota motoru je jednodílná, po jejím odklopení se snadno dostanete ke všem klíčovým servisním místům. Dobře řešený je i přístup k přednímu sklu, a to díky novým zpevněným nášlapným plochám v přední části stroje.
V kabině najdeme hned několik zcela nových prvků. Za příjemně tónovanými okny s ochranou proti UV paprskům se strojník bude cítit skoro jako doma v obýváku. K pohodlí přispěje také nová seřiditelná sedačka, výkonné topení a klimatizace samozřejmě nemůže chybět. Nakladač dostal nové joysticky (širší tvar pro lepší úchop) a jinak tvarovaný volant. Velmi působivá je nová, plně digitalizovaná přístrojová deska s výrazným podsvícením, připomínajícím prémiová osobní auta. Nakladače mají bezklíčové startování a nový vypínač motoru, na přání je možné stroje dovybavit například dálkově ovládaným otevíráním kabiny. Jinak strojníkovi k pohodlí nechybí snad vůbec nic. Vyhřívaná okna i zrcátka, kvalitní audio i v základu dodávaný palubní vážicí systém Load-Pilot – to vše usnadní každodenní pracovní šichtu. Volitelně lze doobjednat pokročilý asistenční systém pro obsluhu, který je velmi intuitivní a doslova navádí strojníka k co nejefektivnějšímu využívání nakladače.
Z dalších zajímavostí zmíníme ještě některé bezpečností prvky. V základu je tu k dispozici zadní kamera s přenosem obrazu v HD kvalitě, kterou v rámci volitelné výbavy doplní duální radar s funkcí detekce překážek. Nakladače jsou vybaveny sadou pracovních LED světlometů, umožňující plnohodnotnou práci za šera či za tmy. Přední i zadní blatníky byly prodlouženy a nabízejí prvotřídní ochranu proti blátu. Průjezd těžkým terénem bude pro nové Komatsu nakladače hračkou díky robustním nápravám v provedení Heavy-Duty.
Kde ostatní končí, Komatsu začíná
Nové nakladače Komatsu jedenácté generace mají všechny předpoklady stát se pomyslným rolls-roycem v této kategorii. Jak je vidět z přehledu výše, co se týče výbavy a výkonů budou patřit rozhodně ke špičce na trhu. Zajímavá je rovněž široká škála individualizace, kterou výrobce k těmto nakladačům nabízí. Pro každou aplikaci může zákazník zvolit příslušný výbavový paket, nebo s klidným svědomím ponechat nakladač v „základu“, protože i základ je v případě Komatsu vysoký standard, na který leckterý jiný výrobce nedosáhne. Zajímá-li vás více, není nic jednoduššího než se obrátit na některé z obchodních zástupců společnosti KUHN-BOHEMIA.