Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Kladiva ROCK od společnosti Rocktech se osvědčila v lomech i při demolicích

Zveřejněno: 30. 10. 2020

Řeknete si, co asi mají společného firmy jako KÁMEN Zbraslav, a.s. a MROZEK, a.s.? Tyto společnosti není potřeba čtenářům dlouze představovat; ta první je jedním z největších producentů drceného kameniva u nás, ta druhá zaujímá výsostné postavení v oblasti demolic budov a technologických celků. Dohromady je spojuje to, že při své práci dlouhodobě spoléhají na hydraulická kladiva značky ROCK od společnosti Rocktech, s.r.o., která je jejich dvorním dodavatelem na tuzemský trh.

Kladiva ROCK vycházejí konstrukčně z úspěšných modelů Rammer G80 / CAT H140 D.

Těžká hydraulická kladiva ROCK, o kterých bude v článku řeč, se vyrábějí v šesti základních tonážích: od 2,2 tuny až po úctyhodných 7 tun; menší kladiva jsou dostupná v pěti provedeních (380 kg až 1,88 tuny). Tato kladiva předchází pověst neúnavných pracantů; často se o nich v branži mluví jako o „staré škole” kladiv, kterým stačí jen čas od času vyměnit oškrt nebo trochu zrenovovat plášť, ale jinak o nich uživatelé ani nevědí. „Když vám demoliční kladivo vydrží fungovat deset let a pak klekne, řeknete si dobrý, s tím se počítalo. Ale máme zákazníky, kteří s našimi kladivy dělají v pohodě i 15 let,” říká odborník na těžká kladiva ve firmě Rocktech, Luboš Kleinmann. Právě jeho jsme požádali o zprostředkování návštěvy v některé z firem, které kladiva ROCK používají. „Celkem jsme jich už prodali více než tři stovky kusů, část z nich se prodala i na Slovensko,” dodává ještě na úvod Luboš Kleinmann. Co ale stojí za jejich úspěchem? Pojďme to zjistit přímo do lomu.

Letecký pohled do lomu v Dolních Kounicích.
Letecký pohled do lomu v Dolních Kounicích.

Rozhoduje poměr cena-výkon

Do skalnatých stěn kamenolomu v Dolních Kounicích u Brna se opírá hustá mlha. Je půl osmé ráno, šero a sychravo, ale v provozu, spadajícím pod KÁMEN Zbraslav, a.s. už to žije. Těžba grandioritu, ze kterého se vyrábí vysoce jakostní drtě a štěrk, zkrátka na slunce nepočká. Ticho občas naruší jen couvací pípák kolového nakladače a někde v dáli je slyšet typické klepání kladiva. Je to typ ROCK 255 (tedy hmotnostně odpovídá 2,5 tunám). „Je to spolehlivé kladivo s minimální údržbou. Rozhodující byl poměr cena-výkon. Za slušné peníze dostanete v tomto případě velmi slušnou kvalitu,” říká o důvodech pořízení kladiva vedoucí provozu Jan Brabec, který mi v lomu dělá průvodce. Kamenolom v Dolních Kounicích ostatně není v rámci Kamenu Zbraslav jediný, kde používají kladiva značky ROCK. Další takové je například v nedalekém lomu v Předklášteří. I tam jsem se měl jet původně podívat, nicméně kladivo měli v době mé návštěvy sundané, protože horninu teď rozbíjejí zhruba jednou za dva týdny.

Kladivům ROCK předchází pověst neúnavných pracantů. Vydrží fungovat deset i 15 let.
Kladivům ROCK předchází pověst neúnavných pracantů. Vydrží fungovat deset i 15 let.

Kladivo ROCK 255 na mne v pěti etážovém kounickém lomu čeká na cestě ve vrchní etáži. Nasazené je na rýpadle Komatsu PC350LC. Strojník chce evidentně předvést maximum, co se dá z kladiva dostat a ještě zbývá čas na pár „póz” pro fotografa. Červeně lakované kladivo působí robustně a designově jednoduše. Pro těžkou práci v lomu je standardně vybavené konstrukčními prvky, kterými se liší od celé řady konkurenčních výrobků. Jde především o speciální membránu a akumulátory, které slouží pro kompenzaci tlaků a eliminaci rázů v hydraulických okruzích, nebo plášť z vysoce otěruvzdorného Hardoxu a vytlumené svorníky. Tato výbava kladiva je zárukou komfortu i při rozpojování tvrdých hornin a zabraňuje rovněž přílišnému namáhání ramene rýpadla, a to právě díky své schopnosti skvěle tlumit vibrace. „Kladiva se stejnou výbavou pořídíte i o několik set tisíc dráž,” vysvětluje Luboš Kleinmann z Rocktechu a dodává ještě další poznatek: „Všechny komponenty kladiva ROCK se vyrábí v Evropě, není to žádná Čína ani Korea. I náhradní díly řešíme jen s evropskými partnery.” V době všeobecného „asijského outsourcingu” i tento fakt může mít u některých uživatelů svou váhu.

A kde se vlastně vzala značka ROCK? Podle Luboše Kleinmanna se jedná o kladiva, která konstrukčně vycházejí z úspěšných modelů Rammer G80 / CAT H140 D a také z celé řady továrních kladiv dalších světových výrobců jako je JCB nebo New Holland. „Mezi lomaři se jedná o notoricky známý typ kladiva, jehož největší předností je spolehlivost, nízká pořizovací cena i rozumné ceny náhradních dílů,” dodává.

Kladivo na Volvu firmy MROZEK. Na obrázku model s typovým značením ROCK 505.
Kladivo na Volvu firmy MROZEK. Na obrázku model s typovým značením ROCK 505.

Kde ostatní končí, MROZEK začíná

Jsou to takoví blázni, jdou do všeho,” říká mi jeden známý, když se ho ptám na zkušenosti s demoliční firmou MROZEK, a.s. Samozřejmě, že je to myšleno v dobrém slova smyslu, ostatně stačí se podívat na jejich webové stránky, kde najdeme výmluvný slogan: „Nemožné je pouze slovo”. Společnost má ve své branži skvělý zvuk, dostala mnoho ocenění, mimo jiné i za pomoc při likvidaci následků povodní v Moravskoslezském kraji v roce 2009. Co nás ale zajímá především, je jejich zkušenost s kladivy ROCK, respektive Rammer, které tu využívají dlouhodobě. Za tu dobu, kdy spolupracují s firmou Rocktech, nasbírali celou řadu referencí, kde se tyto kladiva osvědčila. Nebudeme brát v úvahu desítky řekněme běžných demoličních zakázek, ale zaměříme se na ty nejzajímavější z nich. Tak například při demolici hnědouhelné elektrárny Prunéřov I na Chomutovsku sehrálo jednu z hlavních rolí 7tunové hydraulické kladivo od Rocktechu, které bylo nasazené na 100tunovém rýpadle, dále se kladiva od Rocktechu uplatnila při realizacích na letišti Mošnov, nebo na letišti v Českých Budějovicích. Velmi zajímavá je jedna z posledních zakázek společnosti MROZEK, a to na monstrózním vodním díle Gabčíkovo, kde se aktuálně bourají obrovské betonové bloky. K tomu se používají výhradně vysokotonážní kladiva v hmotnostní kategorii 2, 4 a 5 tun. „Celkem mají od nás 16 kladiv a za celou tu dobu zhruba sedmi měsíců s nimi nebyl jediný problém. Jednou se akorát posílal na výměnu oškrt,” komentuje současnou spolupráci zástupce Rocktechu. V článku doplňujeme také pár fotografií z realizací společnosti MROZEK, abyste si mohli udělat představu, v jakých podmínkách tato kladiva pracují.

Ukázka z demolice prováděné firmou MROZEK.
Ukázka z demolice prováděné firmou MROZEK.

Závěrem

Kladiva ROCK, dodávaná na trh společností Rocktech, mají skvělý zvuk, který je daný referencemi od předních firem na trhu. Ty, jak je známo, zvažují při nákupu techniky každý detail a výrobky bez odpovídající jakosti by u nich nikdy neuspěly. Při objemu trhacích nebo demoličních prací rozhoduje hlavně spolehlivost a životnost, protože každá neplánovaná odstávka, která by případně nastala z důvodu poruchy kladiva, může mít nepříjemný finanční dopad.

Společnost Rocktech disponuje širokou nabídkou hydraulických kladiv. Kromě vlastní značky ROCK je také dealerem kladiv Rammer (s hmotností od 71 kilo pro minibagry až po 7tunové provedení pro těžká pásová rýpadla). Kladiva tu dodávají zákazníkovi v režimu tzv. „na klíč”: to znamená, že odborník nejprve změří konkrétní nosič (jeho provozní tlak, dodávané množství oleje do okruhu kladiva a rozměr připojení), poté navrhne optimální způsob připojení, provede instalaci na stroj a následně zaškolí posádku. Po dohodě je možné vykoupit od zákazníka starší kladivo, které je pak v dílnách Rocktechu buď zrepasováno, nebo rozebráno na náhradní díly. Dynamicky se v posledních letech rozvíjí také opravy a generální opravy všech typů kladiv. V Rocktechu zvládnou vše – od běžného přetěsnění až po rozsáhlé celkové opravy. Samozřejmostí je předem domluvená cena, která se odvíjí od celkového posouzení stavu nástroje. Více informací lze nalézt na webových stránkách www.rocktech.cz, nebo lze kontaktovat obchodního zástupce na níže uvedených kontaktech.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář, Rocktech
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek