Společnost NorWit patří na stránkách našeho časopisu mezi stálice. Oficiální dealer ručně vedené hutnicí techniky Bomag v České republice, ale také prodejce řezací techniky, hladiček betonu, pracovních plošin nebo mini-rýpadel, působí na trhu již 27 let. Vedle prodeje této techniky zajišťuje rovněž komplexní poprodejní služby a pronájem strojů. Kyvadlová doprava, o které bude řeč, patří mezi zajímavé a žádané služby.
Mnoho výhod a jednoduchost
S nápadem provozovat pravidelnou kyvadlovou rozvážku přišli v NorWitu již před pár lety. Její princip spočívá v tom, že ze všech poboček NorWitu vyjíždí pravidelně každý pracovní den minimálně jedno vozidlo (v případě potřeby i více), které na základě objednávek sváží od zákazníků techniku k opravě, a tu opravenou naopak rozváží dle rozpisu zpět. Vtip spočívá i v tom, že každému dni v týdnu je přiřazen vždy stejný region. „Zákazník tak dopředu ví, že do jeho města zajíždíme například ve středu a může si na ten den naplánovat servis anebo si třeba objednat náhradní stroj, který jsme mu v rámci rozvozu také schopni doručit,” říká ke svozu Pavel Šlapák, manažer služeb a jeden z jednatelů firmy NorWit. Veškeré úkony jsou navíc digitalizovány, což usnadňuje jak příjem techniky na servis, tak její zpětnou expedici zákazníkovi. „Převzetí stroje zapíše řidič do tabletu a v tu chvíli u nás na servise vědí, která technika dorazí, a udělají si nějaké pořadí. Zároveň dostává automaticky vyrozumění i zákazník,” dodává Pavel Šlapák. Nás ale zajímalo, jak tato na první pohled užitečná služba funguje v praxi.
Turné začíná v Podkrkonoší
Je středa brzy ráno a na tento den připadá pro českou pobočku oblast východních Čech. Z centrály společnosti NorWit v Pískové Lhotě právě vyjíždí Michal Jambor se svým plně naloženým valníkem Iveco a směřuje do Podkrkonoší. Celkem ho v tomto regionu čeká deset zastávek. O tom, jak přesně bude trasa vypadat, se rozhoduje den předem na dispečinku firmy NorWit. Ten má pod palcem dispečer Radek Černý, který dle objednávek sestaví na daný den harmonogram rozvozu a pošle jej řidiči i s potřebnými poznámkami ke každé zakázce.
První zastávkou je areál firmy RYDVAL-ELEKTRO v Lomnici nad Popelkou. Vzhledem k brzké ranní hodině je tu zatím pouze pár zaměstnanců, kteří na valník naloží pěch Bomag BT65, určený k opravě a seřízení. Lomnická společnost se zabývá především elektromontážemi a geodetickými pracemi; od společnosti NorWit mají téměř čtyři desítky strojů. „Tady se o stroje starají dobře, takže to mají většinou v pořádku,” říká sympatický řidič Michal Jambor a s úsměvem dodává: „To je obrovský rozdíl proti tomu, když svážíte stroje třeba ze zápůjček. Tam nikdy nevíte, kdo s nimi pracoval, nebo co do nich kdo nalil.” Protože čas kvapí, přesouváme se do obce Dolní Branná, kde nás čekají ve společnosti KAMPA MARYNKA. Sem se veze ruční rozbrušovací pila K970 pro řezání cihel, překladů a obrubníků. Na pile byl vyměněn polomotor a vzduchový filtr. Společnost, která se zabývá zemními pracemi, demolicemi a rekonstrukcemi vodních toků, je stálým zákazníkem firmy NorWit; ve své flotile má kompletní řadu ručně vedené hutnicí techniky Bomag, vedle toho také elektrocentrály PRAMAC a řešili tu rovněž nákup pily pro jádrové vrtání. „Domluva s NorWitem funguje skvěle. Když jsme pořizovali ježkový válec, přijeli sem k nám, zaškolili obsluhu a když jsme s ním měli nějaký problém na stavbě, dokázali nám na dálku poradit a rozchodit ho,” doplňuje ke spolupráci Petra Huřťáková, která má v KAMPA MARYNKA na starost objednávky servisů a obchod. „Neznám jinou firmu, která by u této menší techniky podobnou službu provozovala,” uzavírá Petra Huřťáková.
Operativní přístup boduje
Z Dolní Branné míří Michal Jambor do půjčovny Stavebnin DEK v Trutnově, kde vyzvedne k servisu vibrační pěch Bomag BT65 a naopak vyloží reverzní vibrační desku Bomag BPR 60/65. Protože do DEKu ještě pojedeme v rámci odpoledního programu, dáváme si s řidičem sraz až u další místní firmy, v areálu STAVEBNĚ DOPRAVNÍ TRUTNOV s.r.o., kde vykládáme jednosměrnou desku Bomag BVP 18/45 (byla na seřízení motoru). Společnost s téměř dvacetiletou tradicí se zabývá stavebními pracemi, autodopravou a také půjčováním stavební techniky. V tomto trutnovském areálu se nachází centrální sběrné místo, kam se sváží veškerá technika k údržbě a servisu. Základní servis jako je výměna olejů a filtrů tu zvládají svépomocí, na pravidelný servis a větší úkony využívají kyvadlového svozu od NorWitu. „Tuto službu využíváme už přes čtyři roky a jsme s ní velmi spokojeni. Líbí se nám i to, že pokud máme stroj v záruce a něco se pokazí, stačí objednat den před svozem a oni nám dovezou náhradní mašinu z jejich půjčovny,” popisuje své zkušenosti servisní pracovník František Pýcha.
Zaškolení k nové pile
V poledním parnu vyrážíme z Trutnova směr Hradec Králové. Zdejší zastávka bude přece jen trochu jiná, zákazníkovi totiž vezeme zbrusu novou blokovou pilu NorWit BPK700 i s řezným kotoučem, přičemž zákazník navíc dosud nemá s firmou NorWit žádné zkušenosti. Na místě už na nás proto čeká také prodejce pro východní Čechy, aby nového zákazníka zaškolil a ukázal mu na pile všechny funkce a vychytávky. „To je v NorWitu dobrým zvykem, že u těch větších předávek je namístě i prodejce, aby se se zákazníkem domluvil, stroj mu ukázal a řekl mu něco k bezpečnosti a k údržbě,” říká Michal Jambor. Nový majitel, Petr Novotný, bude pilu využívat při řezání cihel při výstavbě nových bytových domů, protože klasické pily-ocasky jsou při takových objemech práce nepoužitelné. „Tady ji máte a takhle ta pila bude každý ráno vypadat,” prohodí s nadsázkou Petr Novotný, když předává novou pilu svým zaměstnancům.
Vysvědčení s vyznamenáním ve Stavebninách DEK
Z Hradce Králové míříme dál na východ, konkrétně na pobočku Stavebnin DEK v Ústí nad Orlicí. Sem vezeme opravenou blokovou pilu EXPERT 700. Stavebniny DEK patří ke stálým zákazníkům NorWitu. Široká spolupráce zahrnuje například záruční i pozáruční servis vybraných produktů. V DEKu oceňují zejména perfektní komunikaci, spolehlivost a zasílání elektronických protokolů, které informují o stavu konkrétní zakázky. „NorWit to má dobře propracované. Když potřebujeme něco opravit po víkendu, kdy je největší poptávka po strojích, vím, že stačí do úterního poledne zavolat a ve středu nám to odvezou na servis,” chválí spolupráci Radoslav Prachař, vedoucí půjčovny ze Stavebnin DEK Ústí nad Orlicí. „Za sebe říkám, že NorWit je jeden z našich nejlepších servisních partnerů. Snaží se operativně reagovat a je s nimi dobrá domluva,” uzavírá Radoslav Prachař. Líbí se mu také nastavený vzdělávací systém, v rámci kterého jsou zaměstnanci DEKu proškoleni k novým produktům, zejména k hutnicí technice Bomag.
Závěr cesty a zhodnocení
Poslední zastávkou je obec Chlumětín nedaleko Hlinska. Sem zajíždíme přímo na stavbu čističky odpadních vod a kanalizačního řádu; projekt realizuje místní společnost Stavitelství Trynkl s.r.o. Ta se vedle zemních prací zabývá rovněž výstavbou rodinných domů, zateplováním, rekonstrukcemi střech a účetnictvím. Na stavbě vyzvedáváme do opravy vibrační pěch Bomag BT65 a reverzní vibrační desku Bomag BPR 70/70 (oba stroje čeká pravidelná údržba). I tady oceňují spolehlivě fungující servis, který jim výrazně usnadňuje plánování.
Služby společnosti NorWit se neustále vyvíjejí a zlepšují. Jako novinku tu zavedli systém s QR kódy na strojích, pod kterými najdou zákazníci profesionálně zpracovaná videa s návody se všemi tipy a triky k provozu a se základním představením daného stroje (psali jsme v čísle 1/2022). Promyšlený servis, osobní přístup a inovace jsou tři základní pilíře poprodejních služeb této společnosti.