Dnes je 1.5.

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno: 21. 5. 2020

O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné mety v oboru oznámil v minulých dnech též Caterpillar.

Dvojice autonomních damprů Cat 797F při nakládání v povrchovém dole

Caterpillar „zdvojnásobil“ množství autonomně přepraveného materiálu za 16 měsíců, když 1 miliardy tun dosáhl v listopadu 2018. „Za šest let jsme bezpečně odvezli 2 miliardy tun – milník byl dosažen výrazně rychleji, než u naší konkurence,“ uvedl ve spojitosti s touto významnou událostí Sean McGinnis, produktový manager Caterpillar. McGinnis si však výrazně ohýbá fakta, protože 2 miliard tun dosáhla konkurenční společnost Komatsu již v roce 2018, o čemž jsme psali v článku Tam, kde autonomní doprava vytlačuje klasickou. Sedmatřicet samořízených damprů do Vale’s Carajás. Nic to ale nemění na faktu, že nastupující řešení, které nevyžaduje šoféry, se stávají komerčně dostupné a uživatelé si toho začínají všímat.

McGinnis připisuje dosavadní úspěchy aktivní spolupráci s provozovateli: „Jeden z důvodů, proč je Caterpillar v expanzi a v dosažených výsledcích tak úspěšný, je fakt, že našim zákazníkům nasloucháme a snažíme se jim být partnery. Zákazníci tak přicházejí s požadavky na funkce, které od vozidel očekávají, a to dokonce i v případě autonomních modelů.“ Řešení, nabízené pod názvem „Command for hauling“, je komerčně dostupné od roku 2013 a těší se rostoucí popularitě. „Command for hauling nasazujeme stále ve více provozech a i samotná implementace probíhá rychleji, takže další a další provozovatelé mohou těžit z bezpečnosti a produktivity autonomní přepravy,“ dodává MyGinnis.

V posledních šesti letech pokračuje též růst jiných oblastí autonomní těžby. Není to pouze přeprava materiálu, setkat se můžeme s autonomními dozery, vrtacími stroji nebo důlními nakladači pracujícími v podzemí.

Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu
Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu

Dovednosti a znalosti našeho týmu MineStar jsou v oboru automatizace těžby rozsáhlé,“ řekl John Deselem a dodal: „Kromě toho, že jsme se zlepšili při implementaci systému, stali jsme se důvěryhodnými poradci pro důlní společnosti, které chtějí benefitovat z možností autonomie. Nasloucháme jejich potřebám a následně společně pracujeme na vytvoření ideálního řešení.

K dnešnímu dni pracuje po světě celkem 276 autonomních damprů Caterpillar a toto číslo neustále narůstá. „Poptávka po autonomní těžbě nevykazuje ani za současné situace žádné známky zpomalení,“ řekl McGinnis. Autonomní flotila Caterpillar se v současné době skládá z damprů Cat 789D, 793D, 793F a 797F. Samořiditelný elektrický model Cat 794 AC má být představen ještě letos. Bezpilotní vozy doposud najezdily 67,6 milionu kilometrů.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Caterpillar

Tématické tagy

 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek