TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 9.7. – svátek slaví Drahoslava

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno: 21. 5. 2020

O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné mety v oboru oznámil v minulých dnech též Caterpillar.

Dvojice autonomních damprů Cat 797F při nakládání v povrchovém dole
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Caterpillar „zdvojnásobil“ množství autonomně přepraveného materiálu za 16 měsíců, když 1 miliardy tun dosáhl v listopadu 2018. „Za šest let jsme bezpečně odvezli 2 miliardy tun – milník byl dosažen výrazně rychleji, než u naší konkurence,“ uvedl ve spojitosti s touto významnou událostí Sean McGinnis, produktový manager Caterpillar. McGinnis si však výrazně ohýbá fakta, protože 2 miliard tun dosáhla konkurenční společnost Komatsu již v roce 2018, o čemž jsme psali v článku Tam, kde autonomní doprava vytlačuje klasickou. Sedmatřicet samořízených damprů do Vale’s Carajás. Nic to ale nemění na faktu, že nastupující řešení, které nevyžaduje šoféry, se stávají komerčně dostupné a uživatelé si toho začínají všímat.

McGinnis připisuje dosavadní úspěchy aktivní spolupráci s provozovateli: „Jeden z důvodů, proč je Caterpillar v expanzi a v dosažených výsledcích tak úspěšný, je fakt, že našim zákazníkům nasloucháme a snažíme se jim být partnery. Zákazníci tak přicházejí s požadavky na funkce, které od vozidel očekávají, a to dokonce i v případě autonomních modelů.“ Řešení, nabízené pod názvem „Command for hauling“, je komerčně dostupné od roku 2013 a těší se rostoucí popularitě. „Command for hauling nasazujeme stále ve více provozech a i samotná implementace probíhá rychleji, takže další a další provozovatelé mohou těžit z bezpečnosti a produktivity autonomní přepravy,“ dodává MyGinnis.

V posledních šesti letech pokračuje též růst jiných oblastí autonomní těžby. Není to pouze přeprava materiálu, setkat se můžeme s autonomními dozery, vrtacími stroji nebo důlními nakladači pracujícími v podzemí.

Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu
Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu

Dovednosti a znalosti našeho týmu MineStar jsou v oboru automatizace těžby rozsáhlé,“ řekl John Deselem a dodal: „Kromě toho, že jsme se zlepšili při implementaci systému, stali jsme se důvěryhodnými poradci pro důlní společnosti, které chtějí benefitovat z možností autonomie. Nasloucháme jejich potřebám a následně společně pracujeme na vytvoření ideálního řešení.

K dnešnímu dni pracuje po světě celkem 276 autonomních damprů Caterpillar a toto číslo neustále narůstá. „Poptávka po autonomní těžbě nevykazuje ani za současné situace žádné známky zpomalení,“ řekl McGinnis. Autonomní flotila Caterpillar se v současné době skládá z damprů Cat 789D, 793D, 793F a 797F. Samořiditelný elektrický model Cat 794 AC má být představen ještě letos. Bezpilotní vozy doposud najezdily 67,6 milionu kilometrů.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Caterpillar

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Novinky Komatsu ve Smart Construction a stroje s inteligentním řízením (iCM)

Zveřejněno 7.7. Digitální éra ve stavebnictví je tady. Japonský výrobce stavebních strojů Komatsu nedávno představil spolu se svými partnery plán zavádění dalších stavebních kamenů tzv. „chytré stavby“ neboli Smart Construction. Nové služby pro evropské zákazníky… jít na článek

Co se opravdu povedlo, byl vývoj a výroba lopaty na čelní nakladač. Nářadí z otěruvzdorné oceli slouží ve známém lomu u Sedlčan

Zveřejněno 30.6. Asi se shodneme, že příběhy zákazníků mají nejvyšší přidanou hodnotu k produktovým informacím. Jedině praxe ukáže, nakolik je daný výrobek konkurenceschopný a s čím můžeme v realitě dennodenní dřiny počítat. Příběh z žulového lomu Deštno u Sedlčan… jít na článek

Buldozery československé výroby zůstaly jen na papíře. Trh pro ně by byl moc malý

Zveřejněno 26.6. V Československu se vyráběly v průběhu času snad všechny nejčastější druhy stavebních strojů, bohužel jsou tu i dva směry, které v tuzemsku v minulosti nedostaly příliš šanci – traktorobagry a buldozery. Oba tyto druhy strojů spojuje společný příběh… jít na článek