TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 25.11. – svátek slaví Kateřina

Zelená roura na hladině? Pozor, může to být komín od podvodního buldozeru

Zveřejněno: 1. 2. 2023

Je tomu již téměř rok, co bylo v Praze u Štvanického ostrova rušno. Na probíhající stavbě Štvanické lávky (viz naše reportáž o manipulátoru JCB) tu byl na nesplavné části Vltavy nasazen speciální podvodní buldozer Komatsu D 155 W. Tento úctyhodný stroj bývá používán při úpravách říčních toků, při opevňovacích pracích na březích, zkrátka všude tam, kde jsou klasické suchozemské dozery nebo bagry nepoužitelné. Pojďme si o něm říci více.

Podvodní buldozer Komatsu D 155 W.

Pomocí obojživelného buldozeru jsme srovnávali dno v místech, kde bude stát nová lávka. Potřebovali jsme mít všude hloubku minimálně dva metry, abychom se tam mohli dostat s lodí a pontony,” vysvětluje Ing. Michal Kunc, který je projektovým manažerem společnosti Skanska (divize Inženýrské stavitelství).

Zelené podvodní monstrum váží 43,5 tuny, je dlouhé 10 metrů, široké 4 metry a ovládá se ze břehu pákovým ovladačem. Ponořit se umí do hloubky až 7 metrů. Ovládání stroje pod vodou vyžaduje od strojníka velké zkušenosti, na mašině nejsou žádné „real-time” sledovací nástroje a spolehnout se tak musí pouze na výkresy a na svůj cit.

Na zádi dozeru je rozrývač, vpředu je uzavíratelná radlice o objemu 3,8 m³.
Na zádi dozeru je rozrývač, vpředu je uzavíratelná radlice o objemu 3,8 m³.

Pákovým ovladačem se ovládá pojezd (dopředu-dozadu, doprava-doleva, plyn), brzdění, polohování a zavírání radlice (řekneme si o tom níže) a také pojezd přes spojku. Speciálně uložený motor dává výkon 200 kW a pohání pneumaticko-hydraulický systém stroje. Povely do řídicího systému se sbírají přes anténu, umístěnou na vrcholu komínu, který vyčnívá nad hladinu. Komínem je svedeno rovněž výfukové a sací potrubí; je zde také nezbytný signalizační maják.

Pro případ selhání dálkového ovládání stroje je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh. Na zádi dozeru je rozrývač, vpředu je uzavíratelná radlice o objemu 3,8 m³. Obojí je hydraulicky ovládáno. Po naplnění radlice se přiklopí ochranný štít, který brání rozplavení natěženého materiálu proudící vodou, a buldozer se vydá ke břehu, kde předá materiál suchozemskému bagru nebo ho vyveze na tzv. deponii, a ihned odjíždí zpět do řeky.

Stroj je schopný vyjet až na břeh, ale snižuje se tím efektivnost a výrazně se zvyšují náklady (chlazení je řešeno pomocí výměníku „voda-voda”, při práci na souši se musí otevřít naplno poklopy, aby se stroj neuvařil). Ideální je transport materiálu do 150 m, pokud je vzdálenost větší, vytvářejí se tzv. mezideponie, o které se pak postarají pojízdné pontony se suchozemskými bagry.

Podvodní buldozer je šikovný pomocník, nicméně daní za práci pod hladinou je složitá údržba. V České republice jsou dle nám dostupných informací pouze 3 kusy (budeme rádi za upřesnění).

 

Nové

Nové Volvo FL 4×4: robustní náklaďák do těžkého terénu

Zveřejněno 24.11. Nabídka středně těžkých nákladních vozidel Volvo se rozšiřuje o vylepšený robustní model Volvo FL 4×4, který je šitý na míru pro náročné terénní aplikace. Výroba byla zahájena v listopadu 2025. celý příspěvek

NorWit rozšiřuje nabídku o kolové dampry NC Engineering a nakladače Giant

Zveřejněno 22.11. NorWit, s. r. o., zabývající se prodejem, servisem a pronájmem stavební mechanizace, přidává do svého produktového portfolia kompaktní kolové a mini-smykem řízené nakladače Giant pro stavebnictví a staveništní kolové dampry NC Engineering. Celkem 10… celý příspěvek

Co oceňují zákazníci na společnosti RENOMAG? Zeptali jsme se přímo v terénu

Zveřejněno 20.11. O výrobcích společnosti RENOMAG toho bylo v našem časopise napsáno již mnoho. Rozhodli jsme se proto tentokrát vypravit do terénu a navštívit jak zákazníky, tak i přímo strojníky, kteří s lopatami, lžícemi a dalšími výrobky od RENOMAGU pracují. celý příspěvek