Dnes je 27.7. – svátek slaví Věroslav

Ve firmě objevili výhody tiltrotátorů. Dělá s nimi i fantom soutěží Tomáš Sooky

Zveřejněno: 17. 9. 2019

Dispečer má napilno. Když je sezóna, má na stavbách i 120 strojů. Buď vlastních, nebo od subdodavatelů, kterých je v portfoliu na dvě desítky. Herkul je vůbec na místní poměry specifickou firmou: zajímají se tu o špičkové technologie a trendy, které se prosazují na západ od nás a cílí na vysokou produktivitu. Jedním z takových trendů je používání otočných hlav, tzv. tiltrotátorů.

Tiltrotátor vybavený hydraulickými kleštěmi při čištění od náletů

Naposledy pořídili špičkové modely EC 219 a EC 209 s pokročilými ovládacími systémy DC2 od švédského výrobce engcon. Jak se tiltrotátory engcon osvědčily v praxi? Proč už si bez nich v HERKULu nedovedou práci představit a požadují je i po svých subdodavatelích? Co všechno se s nimi dá zvládnout? A jaké zkušenosti s nimi má šampion dovednostních soutěží Tomáš Sooky? Zeptali jsme se v Mostě...

Proč je engcon synonymem pro otočné hlavy?

Stavební úpravy kolem jezera Most jsou v plném proudu. Zhruba do roka by kolem vodní plochy, vzniklé po odtěžení hnědého uhlí, měly vyrůst kempy, hřiště a cyklostezky. Aby se to stihlo, má firma HERKUL v terénu to nejlepší, co má. A to doslova. S bílým krasavcem, kolovým rypadlem JCB Hydradig 110W, nás přijíždí uvítat zkušený strojník Tomáš Sooky. Mimochodem, jedná se o první JCB Hydradig u nás; je v plné výbavě a s kouřovými skly kabiny vypadá jako úkaz z jiného světa. Tiltrotátor EC 209 s hydraulickými kleštěmi namontovali na mašinu po dodání stroje v Herkulu. Jedná se o vrcholný model, který má oproti standardnímu provedení tiltrotátorů jednu velkou výhodu: DC2 je napojen pouze na jeden hydraulický okruh stroje, ovládá se vlastními engcon joysticky a má samostatnou řídicí jednotku, která si sama reguluje hydraulický průtok na základě manipulace s joysticky. Jednoduše řečeno, počítač si vyhodnotí, jaké množství oleje pustí do naklápění, do rotace a do kleští.

JCB Hydradig

Univerzální kolové rýpadlo JCB Hydradig 110W v sobě spojuje výhody tolik oblíbených traktorbagrů a otočných kolových rýpadel. Díky motoru pod kabinou má nízké těžiště, je tedy stabilní i při práci s těžkým nářadím a vysunutým výložníkem. Stroj je také jediným zástupcem ve své kategorii, který má homologaci pro přívěs do 3,5 tun. Trendem, který se prosadil zejména ve Skandinávii, je připojit ke stroji vlek a strojník si tak na staveniště přiveze i zásypový materiál, nebo další příslušenství. Z JCB Hydradig se tak v některých případech stává absolutně samostatná pracovní jednotka.

To umožňuje strojníkovi, aby pracoval rychleji, plynule a přesně. „Ovládání hlavy není závislé na hydraulice stroje, nebere mi to prostě sílu jinde. V pohodě zvládnu najednou pracovat se svahovkou i s kleštěma,” říká Tomáš Sooky, zatímco nám ukazuje, jak responsivní umí být tiltrotátor v praxi. Krabička s řídicí jednotkou se nachází v kabině za sedačkou strojníka; má displej a umí upozornit obsluhu na případné závady. Za pozornost stojí joystick engcon, kterým se ovládají všechny funkce tiltrotátoru včetně hydraulického nářadí a pokud zákazník požaduje, třeba i pojezdu stroje. K ovládání kleští tak není třeba speciálně připojovat funkci naklápění lopaty, jako je tomu u jiných ovládacích systémů. Ergonomie joysticku je precizní, výborně se drží a úchop je zcela přirozený (tvar joysticku je převzatý ze stíhaček MiG, proto také označení MIG2). Další vychytávkou výrobce engcon je speciální aplikace do mobilu pro optimalizaci provozu tiltrotátoru. Aplikace umožňuje strojníkovi nastavit si různé provozní režimy, například pro práci se svahovkou, s vidlemi, nebo s klasickou lopatou. Má to i režim Extra pro nastavení ovládání kleští a ostatního příslušenství, jako je třeba zametací zařízení nebo vibrační deska. „V aplikaci si nastavím naklápění lopaty nebo dojezdy. Když třeba přesunuji na vidlích palety, mám tam nastavené plynulé dojezdy, takže při pokládání na zem to nerozsypu,” přisazuje k praktičnosti aplikace Tomáš Sooky a dodává: „Paráda je i funkce automatického propojení se servisem. Když by byla nějaká závada, jedním stiskem mě to s nimi spojí a oni se mohou skrze aplikaci se zařízením synchronizovat.” K závadám naštěstí zatím nedochází, ostatně výrobce engcon si na spolehlivosti svého zařízení zakládá. Všechny důležité funkce tiltrotátoru jsou jištěny hned třikrát – mechanicky, elektricky a hydraulicky, takže i v případě nějaké závady může strojník svou práci dokončit a je tak zajištěna maximální bezpečnost.

Joystick MIG2 padne dobře do ruky. Inspiraci pro jeho tvar našel výrobce u kniplů stíhaček
Joystick MIG2 padne dobře do ruky. Inspiraci pro jeho tvar našel výrobce u kniplů stíhaček

Práce pokaždé jinak...

Na tiltrotátor Hydradigu v HERKULu nejčastěji upínají svahovací lopatu engcon. Má zkosený tvar a geometricky je řešená tak, aby jste za sebou zadními boky lžíce vykonané dílo nebořili. Práce s otočnou hlavou klade na upnuté nářadí trochu jiné nároky, proto se obecně nedoporučuje používat k tiltrotátorům neoriginální a nekompatibilní komponenty. „Ve Švédsku to testují jako jeden funkční celek, a tak je to i certifikováno. Známe případy, kdy si zákazník nechal dodat pouze hlavu, ale třeba hydraulické a elektrické rozvody si tam dal vlastní. To je samozřejmě špatně, protože nepůvodní díly nejsou otestovány na všechny provozní podmínky a mohou ohrozit bezpečnost,” říká nám na vysvětlenou jednatelka společnosti Caracal Machines, Eva Kalcovská. V HERKULu mají kromě originální svahovky ještě vidle a časem by se jim hodil například sortýrovací drapák. Dodatečně si namontovali také rozrývač českého výrobce Renomag, jehož kvalitu si tu nemohou vynachválit. S rozrývačem zvládají hrubší práce, jako je vyškrabování pražců a podobně, čímž šetří svahovací lopatu.

Strojníci si práci s tiltrotátory engcon pochvalují. Zleva Tomáš Sooky a Oldřich Mocek
Strojníci si práci s tiltrotátory engcon pochvalují. Zleva Tomáš Sooky a Oldřich Mocek

Sortiment příslušenství k tiltrotátorům engcon je obrovský a je neustále doplňován, a to zejména na základě zkušeností zákazníků z celého světa. Upnout lze cokoli – vibrační desku, řezačku asfaltu, mulčovač, zameták, třídicí drapák nebo drapák na dřevo, ripper, rozhrnovací lištu a mnoho dalšího. Nepřeberná je i škála využití těchto pracovních nástrojů: s řezačkou asfaltu například v jedné německé firmě přeřezávají kořeny stromů; ve Skandinávii používají zametací koště nejen k úklidu stavby, ale například i k odklízení sněhu ze střech a příkopů, nebo k odmetání sítí, aby nedošlo k jejich poškození lopatou. Nezbytnou konfigurací, alespoň z vyprávění strojníků, se zdají být hydraulické kleště. Ty jsou buď integrovány přímo do tiltrotátoru, nebo jsou kazetové a dají se v případě potřeby sundat. „Bez kleští si to nedovedu představit. Když se dělala dlažba, rozmísťoval jsem kleštěmi obrubníky, nebo si s nimi chytneš oko a naložíš si na auto vibrační desku,” doplňuje Tomáš Sooky. Jeho kolega, Oldřich Mocek, který dělá na kolovém rýpadlu Cat M315F, pak zmiňuje ještě další využití kleští, a to při odstraňování nejrůznějších dřevin a náletů: „Když jsem tady dělal cestu, vyčistil jsem si kleštěma od stromů pruh v délce 11 kilometrů.” Ačkoli jsou kleště volitelnou výbavou za příplatek, jak potvrzuje Eva Kalcovská z Caracal Machines, 90 % zákazníků si pořizuje tiltrotátor včetně hydraulických kleští. I tento fakt svědčí o velké přidané hodnotě kleští.

Modelový příklad úspor při testování u zákazníka
Modelový příklad úspor při testování u zákazníka

Zkušenosti? Zaplatí se to!

Výhody tiltrotátoru jsou ve velké flexibilitě využití, v rychlosti a přesnosti práce. Pokud je nářadí upnuto na otočné hlavě, strojník si nemusí najíždět s celým strojem, což znamená jedno: úsporu provozních nákladů. Nejedná se přitom pouze o pohonné hmoty nebo pneumatiky; firma totiž ušetří i na počtu lidí, které by jinak potřebovala na staveništi mít a v neposlední řadě dílo dokončí mnohem rychleji. Výrobce engcon v této souvislosti zrealizoval velkou studii, kde v různých aplikacích přesně spočítal, kolik peněz tiltrotátor svému majiteli ročně ušetří (viz tabulka u textu). Úsporu paliva odhaduji v HERKULu na 20 %; důležitý je ale i komfort ovládání. „Při skládání kamionu si najedu souběžně s návěsem, třikrát popojedu a je složeno. Tím, že si mohu libovolně vidle různě polohovat, se dostanu i ke špatně přístupnému nákladu. Tohle jsem ocenil například při skládání dlouhých ohnutých trubek. Kdybych neměl otočnou hlavu, tak bych to nesložil,” říká k praktickým výhodám Tomáš. Neocenitelný je tiltrotátor při různém zasypávání a obsypávání šachet, strojník zkrátka zapatkuje mašinu a přesnou práci dělá z jednoho místa. V HERKULu se toto osvědčilo například při zakládání pouličního osvětlení. Jak říká Tomáš Sooky, zvyknout si na tiltrotátor mu trvalo asi dva týdny, ale dnes by neměnil. Je pravdou, že ne každý strojník má hlavu na to, aby pochopil, jak otočná hlava funguje. I v této firmě tak práci s tiltrotátorem svěřují jen těm nejlepším. Jak se zdá, limity nejsou v tomto případě dány výrobkem, ale z převážné části jen lidmi. Výsledek ale stojí za to!

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Bobcat na Demo Days 2024 prezentoval více než 90 novinek

Zveřejněno 24.7. Jak se již stalo dobrým zvykem, ani letos zástupci redakce Stavební techniky na akci Bobcat Demo Days, určené pro zákazníky, obchodní partnery a novináře, nechyběli. Na testovacím polygonu, hned vedle výrobního závodu v Dobříši, čekala příchozí… celý příspěvek

Nové materiály zvyšují užitnou hodnotu výrobků RENOMAG

Zveřejněno 22.7. Lžíce, lopaty a další přídavná zařízení jsou alfou a omegou produktivity každého pracovního stroje. Je spočítáno, že správným výběrem materiálu a technologického způsobu jeho zpracování může provozovatel stroje ušetřit s příslušenstvím RENOMAG… celý příspěvek

Spolehlivé světlo pro profesionály

Zveřejněno 19.7. Nebojte se pracovat i po setmění! Kvalitní přídavná dálková a pracovní světla OSRAM LEDriving® zajistí perfektní osvětlení i v těch nejhorších světelných podmínkách, takže se práce nemusí zastavit ani v nočních hodinách. celý příspěvek