TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 5.6. – svátek slaví Dobroslav

Speciál pro manipulaci s odpady. Zatím je to bezúdržbová mašina, občas je třeba namazat čepy

Zveřejněno: 25. 8. 2019

Míříme do recyklačního dvora na kraji jihočeské obce Drhovice, kde manipulaci s materiálem svěřili teleskopickému nakladači JCB 541-70 WM (Wastemaster). A právě tento nakladač, jeden z vrcholových modelů ve své třídě, navíc ve speciální „waste“ konfiguraci, je cílem naší cesty.

Teleskopický manipulátor JCB 541-70 při krmení drticí linky Doppstadt
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Do recyklačního dvora se dostáváme vcelku pohodlně po panelové cestě. Po příjezdu tu nacházíme vyřazené pneumatiky, stohy starého nábytku nebo železniční pražce – to vše tu pokojně čeká na svou recyklaci.

Ne vždy to ale bylo takhle snadné. V době studené války byla tato oblast součástí jednoho z největších vojenských prostorů u nás a místo recyklačního dvoru se zde nacházelo technické zázemí pro výcvikový prostor.

Wastemaster: připraven na horší časy

O tom, že práce u drtiče není žádný med, už v redakci víme. Při drcení mohou od drtičky vylétnout pořádně nebezpečné štěpiny a obsluha nakladače je první na ráně. V Drhovicích se o drcení stará mobilní drtič Doppstadt DW3060, kterému nově sekunduje teleskopický manipulátor JCB 541-70 WM. Konfigurace Wastemaster v tomto případě znamená, že JCB je z výroby ustrojeno tak, aby ochránilo stroj i posádku, a ještě k tomu přidává něco navíc. V tomto případě je to třeba posílený výkon motoru (81 kW místo standardních 55 kW) nebo výkonný reverzní ventilátor. Pro odstranění nečistot usazených v motorovém prostoru stačí odklopit kapotu, v kabině zmáčknout tlačítko a výkonný reverzní ventilátor vyfouká nečistoty ven. Reverzní ventilátor udržuje v kondici chladicí systém manipulátoru, který nemá vliv na výkon stroje (lze používat za chodu). Velmi praktické řešení, zejména pak v prašných podmínkách. Hydraulický systém s pístovým čerpadlem zajišťuje maximální efektivitu tím, že reguluje hydraulický průtok v závislosti na aktuálním zatížení stroje.

Teleskopický manipulátor v recyklačním dvoře v Drhovicích
Teleskopický manipulátor v recyklačním dvoře v Drhovicích

Co dál patří k výbavě Wastemasteru? Například komplexní mřížová ochrana, která zahrnuje mříž čelního skla i střechy kabiny a zamřížované světlomety. Na podvozek stroje byly namontovány zesílené pancířové pláty, chránící důležité komponenty stroje před létajícími kusy drceného materiálu. Praktičnost těchto prvků výbavy dokládá i vyprávění Tomáše Polívky z firmy SH - EKO: „Staly se tu i případy, že z drcených pražců vylétly štěpiny a prorazily chladič stroje. Když máte vláknitý materiál, jako je například starý nábytek, tak když prochází zuby drtiče, sem tam něco odlétne ven a jde to na kabinu manipulátoru.” Pro všechny takové případy je stroj od JCB náležitě ochráněn. Ostatně, v této kategorii strojů patří britský výrobce ke stálicím na trhu, první „teleskop” opustil výrobní linku už v roce 1977.

Technické parametry
Technické parametry

Starým časům odzvonilo. Nyní jinak a lépe...

Nákupem nového stroje JCB vyřešili v SH - EKO hned několik problémů, které měly se staršími dosluhujícím manipulátory. K častým potížím patřilo zejména přehřívání motoru, a to vlivem chladičů zanesených od prachových nečistot. Chladicí ventilátor nového JCB 541-70 WM je vybaven čidlem, které monitoruje okolní teplotu a té pak přizpůsobuje otáčky. Vedle lepšího chlazení motoru nedochází ke zbytečnému přetěžování komponentů a pozitivní vliv to má samozřejmě i na hluk při provozu.

Strojníci, kteří s novým JCBem pracují, zmiňují mnohem větší sílu a lepší pohodlí v kabině. Zlepšila se trakce stroje a nabírání materiálu do drtiče je nyní rychlejší. Stroj si poradí i na nerovném či kluzkém podloží; je to totiž „čtyřkolka” vybavená funkcí „krabího chodu” na obou nápravách. Volitelně lze stroj vybavit diferenciálem s omezeným prokluzem na přední nápravě. „Věděli jsme, že potřebujeme speciálně ustrojenou mašinu do odpadového průmyslu, protože když koupíme nějakou standardní verzi, po čase se budeme potýkat se stejnými neduhy jako u těch starších strojů,” vysvětluje okolnosti výběru nového stroje Tomáš Polívka. Vedle zmiňovaných výhod si ve firmě SH - EKO pochvalují také nízkou spotřebu paliva: jak moc je nový manipulátor „žíznivý”, kontrolují pravidelně na počítači v rámci aplikace JCB LiveLink, tudíž ono srovnání má i reálný základ v datech z telematického systému.

Přehledný přístrojový štít s volantem a servo-joystickem
Přehledný přístrojový štít s volantem a servo-joystickem

Jako příslušenství používají v Drhovicích nejčastěji dvoukubíkovou lopatu, pod střechou tu mají dále připravené vidle s přidržovačem a kleště na kulatinu, se kterými nakládají staré železniční pražce. V době naší návštěvy manipulátor nakládal do drtiče starý nábytek; vedle toho ho používají na nakládku materiálu do nákladních automobilů. Manipulátor se během naší návštěvy statečně prokousává haldou nábytku; je vidět, že by zvládl i mnohem vyšší zátěž. Naložení plné lopaty je dílem okamžiku. Obsluze pomáhá perfektní servo-hydraulické ovládání, joystick je umístěn na panelu vpravo od sedačky. Aktuální zatížení lopaty je indikováno na světelném panelu na pravém sloupku kabiny. Jak se tu o stroj starají, vysvětluje jeden z přítomných strojníků: „Zatím je to v podstatě bezúdržbová mašina. Jednou za čas namažeme čepy a vyfoukáme všechny filtry. Do pneumatik lijeme slim (utěsňovač průpichu SLIME, poznámka redakce) a to je vlastně všechno.” Podle slov Jiřího Máchy, obchodního manažera z firmy TERRAMET, je v Čechách v recyklačních dvorech několik podobných strojů, které zvládly natočit při běžné údržbě až 15 tisíc motohodin. „Samozřejmě záleží na strojníkovi, protože i sebelepší mašinu dokáže nešikovný strojník poměrně rychle odrovnat,” dodává Jiří Mácha. Pod to se tedy rozhodně podepisujeme...

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Oborové členění

Nové

Australský výrobce zemních vrtáků a dalšího příslušenství expanduje. Získal zastoupení v ČR

Zveřejněno 3.6. Digga je výrobce zemních vrtáků, jejich prodlužováků, pohonů, dále rýhovačů a příslušenství. Australská firma s více než 30letou tradicí uspěla díky celé řadě technických patentů kromě domácího trhu i na velmi saturovaných trzích USA a západní… jít na článek

Vývoj minirýpadel pod značkou DH. Sériovou výrobu urychlil rok 1989

Zveřejněno 1.6. V druhé polovině 80. let začal VVÚ Zvolen vyvíjet zcela novou řadu minirypadel s hmotností pod 3 tuny. První zmínku o těchto strojích máme z roku 1988 a jejich typové označení znělo DH 0511 a DH 0513, ovšem zde se už jedná téměř o kompletní… jít na článek

Prostornější kabina i lepší viditelnost. Volvo Trucks uvedlo nové modely vozidel FH, FH16, FM a FMX

Zveřejněno 31.5. Společnost Volvo Trucks představila čtyři nová nákladní vozidla, která kladou silný důraz na prostředí, bezpečnost a produktivitu řidiče. Tyto modely – Volvo FH, FH16, FM a FMX – přitom tvoří přibližně dvě třetiny ze všech dodávek společnosti. jít na článek