Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Těžký sklápěč Scania AXL. Plně autonomní koncept vozidla bez kabiny pro řidiče

Zveřejněno: 26. 11. 2019

Scania AXL je nejnovější člen vznikající rodiny autonomních vozidel. Jde o koncept plně autonomního těžkého sklápěče bez kabiny pro řidiče. Přední modul nahrazuje tradiční kabinu, podvozek je srovnatelný s běžnou stavební Scanií s konfigurací pohonu 8×4 a to včetně umístění motoru a samočinné převodovky.

Koncept vozu Scania AXL bez kabiny
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Konkurenční „severská“ značka Volvo Trucks pracuje na vozidle schopném autonomní jízdy s čistě elektrickým pohonem s dívčím jménem Vera. Zatím byl předveden tahač návěsů schopný jízdy v přísně determinovaném provozu – překladiště kontejnerů apod. – který je díky čistě elektrickému pohonu tzv. lokálně bezemisní. A podstatné je, že jde o vozidlo bez řidiče.

Ve Scanii na vývoj autonomního vozidla šli trochu jinak. Při vývoji tohoto „milníku“ v historii těžkých nákladních vozidel se sešli odborníci Scania z různých oborů a vyvinuli koncept nákladního speciálu, jehož konstrukce, i když je bez kabiny, vychází z modulárního systému společnosti, či přeloženo do běžné češtiny, konstruktéři poskládali podvozek vozidla z dílů sériově vyráběných trucků Scania. Ba co víc, zaměřili se v rámci vývoje na vozidlo mířící do konkrétní oblasti přepravy. Povrchové doly či lomy pískovny, nebo velká uzavřená staveniště jsou příklady prostředí příznivých pro zavádění autonomního provozu, protože se jedná o dobře kontrolované plochy, kde z hlediska dopravy neplatí standardní legislativa.

S konceptem vozu Scania AXL děláme významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, ve kterých samořiditelná vozidla budou hrát přirozenou roli,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel Scania. „Pokračujeme v budování a ověřování konceptů, abychom ukázali, co můžeme dělat s technologiemi, které jsou k dispozici již dnes.

U autonomních vozidel je software v mnoha ohledech důležitější než hardware. Důkazem budiž právě zcela funkční koncept Scania AXL, který je řízen a monitorován inteligentním řídicím prostředím. Například v povrchových dolech autonomní operace usnadňuje logistický systém, který říká vozidlu, co přesně má dělat.

Již nyní u zákazníků provozujeme autonomní nákladní vozidla. Doposud však zahrnovaly i prostor pro záložního řidiče, který může v případě potřeby zasáhnout. Scania AXL nemá kabinu pro řidiče, a to zásadním způsobem mění pravidla hry,“ říká Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve firmě Scania.

Standardní spalovací motor Scania, který pohání Scanii AXL, je příkladem toho, jak se mohou výhodně kombinovat tradiční a nové technologie. Spaluje se v něm obnovitelné biopalivo. Robustní a výkonné funkce i konstrukce konceptu Scania AXL odpovídají náročnějšímu prostředí v povrchových dolech a na velkých staveništích. Nový inteligentní přední modul nahrazuje tradiční kabinu, ale i bez kabiny je tento koncept snadno rozpoznatelný jako vozidlo značky Scania. Podvozek je srovnatelný s běžnou stavební Scanií s konfigurací pohonu 8×4 a to včetně umístění motoru a samočinné převodovky. Vzhledem k absenci budky pro řidiče je jednostranně sklápěná korba delší, takže má větší využitelný objem. V povrchových dole, lomech či pískovnách tak zcela vyhovuje nasazení na – z pohledu řidiče – monotónních jízdách od nakladače k třídičce, drtičce či na skládku.

Autor: Jiří Krenar
Foto: Scania

Oborové členění

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek