NorWit - prodej, servis a pronájem diamantových nástrojů a stavební mechanizace
Dnes je 12.12. – svátek slaví Simona

Těžký sklápěč Scania AXL. Plně autonomní koncept vozidla bez kabiny pro řidiče

Zveřejněno: 26. 11. 2019

Scania AXL je nejnovější člen vznikající rodiny autonomních vozidel. Jde o koncept plně autonomního těžkého sklápěče bez kabiny pro řidiče. Přední modul nahrazuje tradiční kabinu, podvozek je srovnatelný s běžnou stavební Scanií s konfigurací pohonu 8×4 a to včetně umístění motoru a samočinné převodovky.

Koncept vozu Scania AXL bez kabiny

Konkurenční „severská“ značka Volvo Trucks pracuje na vozidle schopném autonomní jízdy s čistě elektrickým pohonem s dívčím jménem Vera. Zatím byl předveden tahač návěsů schopný jízdy v přísně determinovaném provozu – překladiště kontejnerů apod. – který je díky čistě elektrickému pohonu tzv. lokálně bezemisní. A podstatné je, že jde o vozidlo bez řidiče.

Ve Scanii na vývoj autonomního vozidla šli trochu jinak. Při vývoji tohoto „milníku“ v historii těžkých nákladních vozidel se sešli odborníci Scania z různých oborů a vyvinuli koncept nákladního speciálu, jehož konstrukce, i když je bez kabiny, vychází z modulárního systému společnosti, či přeloženo do běžné češtiny, konstruktéři poskládali podvozek vozidla z dílů sériově vyráběných trucků Scania. Ba co víc, zaměřili se v rámci vývoje na vozidlo mířící do konkrétní oblasti přepravy. Povrchové doly či lomy pískovny, nebo velká uzavřená staveniště jsou příklady prostředí příznivých pro zavádění autonomního provozu, protože se jedná o dobře kontrolované plochy, kde z hlediska dopravy neplatí standardní legislativa.

S konceptem vozu Scania AXL děláme významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, ve kterých samořiditelná vozidla budou hrát přirozenou roli,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel Scania. „Pokračujeme v budování a ověřování konceptů, abychom ukázali, co můžeme dělat s technologiemi, které jsou k dispozici již dnes.

U autonomních vozidel je software v mnoha ohledech důležitější než hardware. Důkazem budiž právě zcela funkční koncept Scania AXL, který je řízen a monitorován inteligentním řídicím prostředím. Například v povrchových dolech autonomní operace usnadňuje logistický systém, který říká vozidlu, co přesně má dělat.

Již nyní u zákazníků provozujeme autonomní nákladní vozidla. Doposud však zahrnovaly i prostor pro záložního řidiče, který může v případě potřeby zasáhnout. Scania AXL nemá kabinu pro řidiče, a to zásadním způsobem mění pravidla hry,“ říká Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve firmě Scania.

Standardní spalovací motor Scania, který pohání Scanii AXL, je příkladem toho, jak se mohou výhodně kombinovat tradiční a nové technologie. Spaluje se v něm obnovitelné biopalivo. Robustní a výkonné funkce i konstrukce konceptu Scania AXL odpovídají náročnějšímu prostředí v povrchových dolech a na velkých staveništích. Nový inteligentní přední modul nahrazuje tradiční kabinu, ale i bez kabiny je tento koncept snadno rozpoznatelný jako vozidlo značky Scania. Podvozek je srovnatelný s běžnou stavební Scanií s konfigurací pohonu 8×4 a to včetně umístění motoru a samočinné převodovky. Vzhledem k absenci budky pro řidiče je jednostranně sklápěná korba delší, takže má větší využitelný objem. V povrchových dole, lomech či pískovnách tak zcela vyhovuje nasazení na – z pohledu řidiče – monotónních jízdách od nakladače k třídičce, drtičce či na skládku.

Autor: Jiří Krenar
Foto: Scania

Oborové členění

Nové

CASE 821B z roku 1996: Hranatý Američan se do kopřiv jen tak nechystá

Zveřejněno 11.12. Při cestách po republice vidíme občas nějakou starší mašinu, která svým majitelům stále odvádí kus poctivé práce. Tak jako v případě kolového nakladače CASE 821 B, na který jsme narazili náhodou při návštěvě jedné firmy v Třebíči. Stroj s rokem… jít na článek

Stroje Hidromek mají oficiálního dealera pro Českou republiku

Zveřejněno 3.12. Společnost KOBEX Bohemia s.r.o. se k 1. prosinci 2019 stala oficiálním dealerem stavebních, zemních a těžebních strojů značky Hidromek do České republiky. Spolupráce s tureckým výrobcem se týká prodeje nových a použitých strojů, záručního a… jít na článek

Těžký sklápěč Scania AXL. Plně autonomní koncept vozidla bez kabiny pro řidiče

Zveřejněno 26.11. Scania AXL je nejnovější člen vznikající rodiny autonomních vozidel. Jde o koncept plně autonomního těžkého sklápěče bez kabiny pro řidiče. Přední modul nahrazuje tradiční kabinu, podvozek je srovnatelný s běžnou stavební Scanií s konfigurací pohonu… jít na článek