ASBUD.cz - Stavební a silniční technika TEREX, SCHAEFF a AMMANN
Dnes je 20.7. – svátek slaví Ilja

TATRA v roce 2018: Vozidla do extrémních podmínek kamenolomů i speciály na míru

Zveřejněno: 2. 12. 2018

Největší výrobce nákladních a užitkových vozidel v Česku, společnost TATRA TRUCKS, vyrobí dle předběžných odhadů v letošním roce o 40 % méně automobilů než loni. I přes to se jí ale v kategorii těžkých nákladních vozidel s pohonem všech kol na domácím trhu daří. Zajímavá je například verze PHOENIX s cisternovou nástavbou používaná pro snižování emisí prachu v kamenolomu v Jakubčovicích.

TATRA v provedení kropicí cisterna je speciální svým těžkým kombinovaným pérováním určeným do velmi náročného terénu

Necelá polovina v Česku prodaných vozů spadajících do zmíněné kategorie totiž nese, dle vyjádření kopřivnické automobilky, značku TATRA. K silné pozici na tuzemském trhu pomáhá firmě stabilní servisní a prodejní síť. I díky autorizovaným partnerům má nyní TATRA dealerské zastoupení v každém kraji ČR a dealerská síť byla posílena také v sousedním Slovensku. Nákladní vozy značky TATRA se uplatňují v celé řadě oborů: najdeme je ve stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a se speciálně upravenými nástavbami také v celé řadě dalších oborů.

Vlajkovou lodí kopřivnické společnosti  pro oblast stavebnictví a těžby je modelová řada automobilů TATRA PHOENIX Euro 6
Vlajkovou lodí kopřivnické společnosti pro oblast stavebnictví a těžby je modelová řada automobilů TATRA PHOENIX Euro 6

TATRA v kamenolomech

Extrémní podmínky v těžebních provozech kladou vysoké nároky na použitou techniku. Vlajkovou lodí kopřivnické společnosti pro oblast stavebnictví a těžby je modelová řada automobilů TATRA PHOENIX Euro 6. Vozy této řady se vyznačují nejen odolností a výdrží, ale také ekonomickým provozem na silnicích i v těžkém terénu a díky tomu se prosazují u stále širšího okruhu zákazníků.

Důkazem rostoucího počtu vozů TATRA PHOENIX Euro 6 u zákazníků, kteří potřebují odolnou a úspornou techniku, je dodávka těchto automobilů společnosti EUROVIA Kamenolomy, a.s. Zatím nejnovějším přírůstkem v její provozovně Jakubčovice je TATRA PHOENIX Euro 6 v provedení kropicí cisterna, která je speciální svým těžkým kombinovaným pérováním určeným do velmi náročného terénu.

Společnost EUROVIA Kamenolomy při pořizování nové techniky vsadila na značku TATRA díky velice dobrým zkušenostem s jejími vozy. „Tatrovky při provozu v extrémních podmínkách prokazují velkou odolnost, která zaručuje, že nám vydrží i dvě desetiletí, a to i přes velké zatěžování podvozku, které je v kamenolomech běžné,” vysvětlil Ing. Jan Kadúch, vedoucí sektoru lomy Morava, pod nějž spadá organizačně provozovna Jakubčovice.

Pro nejnovější kropicí cisternu byl použit podvozek s pohonem 6×6, který je vybaven manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a přídavnou/sestupnou převodovkou konstrukce TATRA. Pohon zajišťuje motor PACCAR MX-13 o objemu 12,9 l a výkonu 340 kW. Vůz je osazen dvoumístnou krátkou kabinou, která je vybavena klimatizací. Odpružení podvozku o celkovém maximálním zatížení 35 t je zajištováno kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování), které umožňuje ekonomický provoz jak na zpevněných komunikacích, tak ve velmi těžkém terénu. Dodavatelem nástavby nové kropicí cisterny je česká společnost KOBIT.

Cisternová nástavba nese označení MK18 a je určena pro přepravu užitkové vody s možností přečerpávání do nepřístupných míst. Geometrický objem nádrže samonosné konstrukce činí 18 tisíc litrů vody, ta je opatřena peřejníky a v přední časti má prostor pro čerpadla a vlastní rozvody. Vůz je vybaven jednostupňovým odstředivým vodním čerpadlem o výkonu 1200 až 1950 l za minutu při pracovním tlaku 5 až 7 barů. Na přání zákazníka je možné instalovat různé druhy čerpadel, od nízkotlakých až po vysokotlaká s různým příslušenstvím.

Na přídi vozu je instalováno mycí zařízení se třemi velkoobjemovými kloubovými tryskami se samostatným ovládáním z kabiny. Zadní rozstřikovací aplikace disponuje rovněž třemi kloubovými tryskami, které jsou také samostatně ovládány z kabiny vozu. Na stropě těla cisterny se nachází vysokotlaké otočné vodní dělo rovněž ovládané z kabiny řidiče pomocí joysticku. Vedle hlavního ovládání veškerého příslušenství v kabině řidiče má vůz k dispozici i pomocné řízení nástavby vestavěné na boku cisterny ve strojovně, ze které je možné ovládat kohouty, čerpadlo, osvětlení a další funkce.

TATRA T 158 PHOENIX v provedení cisterna
TATRA T 158 PHOENIX v provedení cisterna

Speciály od TATRY nejen pro hasiče

Stabilní pozici má kopřivnická tatrovka letos i v oblasti speciálně upravených vozů. Její automobily jsou stále častěji v hledáčku firem, které potřebují ve svém provozu unikátní nástavbu. Například u techniky pro hasiče a záchranné složky připadá v ČR více než polovina všech dodaných vozů za rok na značku TATRA, přičemž hlavní nabídku tvoří modelové řady Force a Terrno1 a nově i Terra, k dispozici jsou však i hasičské speciály na podvozcích modelové řady Phoenix. Roste také počet tuzemských zákazníků, kteří potřebují vozidla pro provoz v těžkém terénu nebo pro dopravu nákladů či zařízení ve smíšených podmínkách (těžký terén i běžné silnice) a kteří přechází od vozidel zahraniční výroby k tradiční české „tatrovce”.

Mezi zajímavé zakázky v roce 2018 se řadí též dodávka speciálních tatrovek s nástavbami od významného německého dodavatele firmy Schmidt pro Údržbu a správu komunikací.

Autor: redakce
Foto: TATRA TRUCKS

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Hybridní pásové rýpadlo Komatsu HB215LC-3 s osvědčenými technologiemi pro čistší a úspornější provoz

Zveřejněno 18.7. Na předváděcí akci v pískovně Marokánka patřilo k největším tahákům, nicméně tuzemští zákazníci už jej dobře znají. Řeč je o hydraulickém hybridním pásovém rýpadle Komatsu HB215LC-3, které je zástupcem již třetí generace „hybridů“ tohoto japonského… jít na článek

Na návštěvě v Anglii: Minibagr s nulovými emisemi a čtvrt milionů strojů v jedné místnosti

Zveřejněno 16.7. Populární britský výrobce stavebních strojů a manipulační techniky JCB uspořádal v červnu pro evropské novináře „den otevřených dveří“ spojený s představením nejvýznamnějších novinek, které může veřejnost letos očekávat. Prohlídky centrály… jít na článek

Hanomag WD Z 28 a 50 - díl druhý. Paralelní příběh pásového traktoru

Zveřejněno 15.7. Zrod pásových traktorů Hanomag se píše do roku 1919, kdy přišli Wendeler a Dohrn s myšlenkou postavit vlastní housenkový traktor na bázi proslaveného amerického typu Caterpillar. O několik let později se tento německý stroj začíná v licenci vyrábět… jít na článek