Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

První svého druhu v České republice. Navštívili jsme profesionální stanici na testování čerpadel a hydromotorů

Zveřejněno: 30. 5. 2019

Za unikátní certifikovanou testovací stanicí Bosch Rexroth SSTB-135 se je potřeba vypravit do jihočeské Soběslavi. Kromě samotné stanice jsme též viděli, jak probíhá samotný test. V našem případě běžného čerpadla používaného v zemědělských aplikacích.

Zkušební stanice Bosch Rexroth SSTB-135

Nejčastější příčinou poškození čerpadla je používání nekvalitního oleje. Problémem může být ale i výměna filtru v nevhodném, špinavém prostředí, kdy se do pootevřené soustavy čerpadla dostanou nečistoty. Jak jsme se na úvod dozvěděli od našeho průvodce, pana Oubrama, jež má na starosti opravy vozidel, 95 % poškození čerpadel si způsobí uživatel sám nesprávným, neodborným zapojením či zapojením do poškozeného systému. To zpravidla platí jak u hydraulických, tak dieselových čerpadel. Těmto problémům lze předcházet správným a pravidelným servisem. Kvalifikovaný servis zajistí delší životnost a ziskovost strojů a zařízení.

Sluší se též zmínit, že v Autoservisu Rada, kde se stanice nachází, nedělají pouze testování. Poskytnou nám zde odborné poradenství, analýzu možných příčin závad stejně jako odborný servis včetně výjezdových týmů provádějících opravy přímo u zákazníků. „Když jsme na určitý typ čerpadla připraveni prostřednictvím smlouvy o servisu se zákazníkem, máme připraveny veškeré náhradní díly a jsme schopni za jeden den čerpadlo repasovat,“ říká jednatel společnosti pan Rada.

Rychlé zjišťování závad, vyšší úroveň kvality oprav a zkoušek

Unikátní certifikovaná testovací stanicí Bosch Rexroth SSTB-135, na kterou jsme se přijeli podívat, je první svého druhu v České republice. Další se nachází jen ve výrobním závodě Bosch Rexroth. „Stanice je schopna otestovat čerpadla do 135 kW výkonu a 125 litrů průtoku. Větší čerpadla je možné také otestovat, avšak ne na plný výkon nebo na plný průtok (vyzkouší se maximální tlak, ale s malým průtokem a pak maximální průtok, ale s malým tlakem. Tak, aby nebyly překročeny maximální parametry stroje, pozn. redakce). Jsme na tom schopni vyzkoušet i rozvaděče a hydromotory. Testuje se průtok, průběh regulace a odstavení čerpadla,“ řekl o hlavních funkcích stanice pan Rada.

Stanici mají instalovanou od letošního roku. Umožní rychlé zjišťování závad, zvýší úroveň kvality oprav, zrychlí a zpřesní zkoušky čerpadel, což vede k menším prostojům strojů a zařízení. Výrobcem stanice je firma Bosch Rexroth – neznamená však, že by šlo testovat jen čerpadla Bosch Rexroth. Naopak, jsou schopni vyzkoušet vše (i dvoustupňová čerpadla), na co lze sehnat díly. „Dieselovými čerpadly se zabýváme dlouho, hydrauliku jsme doposud nedělali. Je to ale obdobný způsob – s hydraulikou pracujete ve velkých průtocích a menších tlacích, zato v dieselu pracujete v malých průtocích a ve vysokých tlacích. Takže když máte na hydraulice 600 barů, už je to tlak, diesel tam teprve začíná a má až 2000 barů,“ vysvětlil pan Rada.

Ovládací panel. Ovládání prý není tak složité, jak se na první pohled zdá.
Ovládací panel. Ovládání prý není tak složité, jak se na první pohled zdá.

Snadný průběh testování

Vadné čerpadlo v servisu nejprve rozeberou a vyčistí, aby se zkušební stanice zbytečně nezanášela nečistotami. Následně se čerpadlo ke stanici připojí, přičemž způsobů připojení je celá řada a vše závisí na typu čerpadla nebo hydromotoru.

Vyzkouší se, zda dává správnou dávku, tlak a zda nedochází k únikům do obalu čerpadla z důvodu netěsností tlakových částí. Principiálně jde o zjištění, zda čerpadlo splňuje předepsané parametry (dávku a tlak). Případně se též nastavují regulace, zubová čerpadla je obvykle nemají, avšak pístová čerpadla mohou být regulovaná několika způsoby, i to lze provádět na této zkušební stanici. Testem se simuluje například pracovní stroj (jak se bude čerpadlo chovat apod.).

Reálný test čerpadla

Při návštěvě servisu bylo na zkušební stanici napojeno čerpadlo běžně používané v zemědělských aplikacích. Mohli jsme tak názorně vidět, jak taková zkouška probíhá. Než se čerpadlo napojí na stanici, musí se nejdříve naplnit olejem skříň pro mazání. Poté se zkontroluje vůle na hřídeli, aby nebyla hřídel čerpadla přímo dotažená nadoraz na hřídel motoru. Při spuštění je olej v nádrži neustále filtrován. Samotné připojení čerpadla vede přes přírubu, která se zatlačí do unášeče motoru a podle tvaru hřídele se použije příslušný adaptér, do kterého se čerpadlo zastrčí. Napojení čerpadla trvá přibližně pět minut, ale volba správných a do sebe zapadajících přechodek trvá delší dobu, neboť čerpadlo v tomto ohledu není unifikované. Jen hydraulika čerpadla, respektive vývody, používají i deset typů závitových řešení. A i čerpadel jednoho typu, viz zkoučené A10CNO, existuje hned několik modifikací, kdy vnitřní část je zpravidla stejná, ale plnicí pumpy jsou různé (buď tam také jsou, nebo ne) a různá jsou i zapojení. Vždy záleží na požadavcích výrobce strojů, kam je dané čerpadlo určeno.

Testované čerpadlo A10CNO 45
Testované čerpadlo A10CNO 45

Až je čerpadlo připravené k rozběhu, zvolí se pohon vlevo (v případě levotočivého čerpadla) a na ovládacím panelu se vybere vždy větší velikost čerpadla – u testované pětačtyřicítky se zadal parametr jednasedmdesát. Při spuštění hlavního pohonu se začnou ukazovat otáčky. Počítač v jeden moment například ukazoval 200 otáček, 9 l/min a skutečnou dávku na otáčku (45 ccm). Kdyby došlo k únikům, nemusí se měřit, kolik litrů uniká, protože lze vidět na dávce na otáčku, že čerpadlo nesplňuje parametry (bere 45 ccm a dává méně, např. 35 ccm, poznámka redakce). Čerpadlo v dobrém stavu musí stále držet hodnotu 45 ccm. Jak roste tlak, dávka o pár hodnot klesá, protože úniky se zvětšují tlakem. Více oleje se vytlačuje do obalu, únik však nesmí být větší než 10 %. V případě poklesu při maximálních tlacích na 43 ccm to však není problém.

Pak se čerpadlo chvíli nechá běžet bez zátěže, aby se odvzdušnilo. Vzhledem k regulaci je v něm stále systémových 12 barů. Následuje zatěžování, kdy začne růst tlak a technik vidí stav, ve kterém je nastaven proporcionální ventil nacházející se v zatěžovacím bloku. Jedná se o ventil, který se zavírá, takže zavíráním se zvyšuje zatížení čerpadla (technik vidí v procentech míru zavření ventilu). Čerpadlo musí poskytovat výkon, aby se udržel průtok přes uzavřený ventil. Při zavírání ventilu nebyla aktivována zátěž Load Sensing, což je zpětná vazba. Když je odpojená, čerpadlo poskytne tlak 10 až 18 barů a vypne se. Při dosažení tlaku 211 barů se čerpadlo překlopí, dávka spadne a tlak drží, čímž se čerpadlo zreguluje. Správně zregulované čerpadlo drží dávku do poslední chvíle beze změny. Návrat může být skokovější.

Testované čerpadlo mělo vlastní plnicí pumpu. Pakliže ji nemá, je nutná plnička – vývodem přes plnicí čerpadlo umístěné ve stanici je potřeba pod určitým tlakem a množstvím litrů hnát olej, neboť čerpadlo si ho samo nenasaje.

Údaje zobrazované v průběhu testování.
Údaje zobrazované v průběhu testování.

Stanice zabere skoro celou místnost

Samotná testovací stanice není žádný drobeček, zadní částí zabírá celou menší místnost, kde je umístěn elektromotor o maximálním výkonu 135 kW. Motory ovládají okruhy – sání a výtlak. Přítomna je i nádrž na 300 litrů hydraulického oleje, počítač a vestavěné chlazení. Autoservis Rada si však nechal udělat ještě přídavné chlazení. Zařízení má značný odběr elektřiny, proto se musel postavit i nezávislý agregát. Zařízení je připojeno k internetu, tudíž se v případě poruchy mohou vzdáleně připojit technici z výrobního závodu a zjistit příčiny, či aktualizovat software. V budoucnu je v plánu stahování tzv. test-plánů pro čerpadla. Ale jak jsme se od přítomného technika dozvěděli, čerpadla lze velmi snadno vyzkoušet i bez těchto test-plánů ručně (pokud jsou známy parametry). Výstup ze zkoušky čerpadla je shrnut do protokolu.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek