Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

Představení smykem řízených nakladačů LiuGong. Silné „železo“ za rozumné peníze

Zveřejněno: 12. 5. 2023

Oficiální dealer značky LiuGong v České republice, společnost AB rent CZ, s.r.o., dovezla nedávno do Čech první kusy dlouho očekávaných smykem řízených nakladačů LiuGong 375B a 385B. Některé z nich byly obratem dodány zákazníkovi, a proto jsme již měli možnost vypravit se nedaleko za Prahu do firmy KOSTKA stav s.r.o. a model LiuGong 385B vidět naživo. Zatím pouze na staveništi. Zástupci kompaktních kolových strojů v oblíbených provozních hmotnotsech 3,1 tuny (375B) a 3,75 tuny (385B) totiž nyní čekají na homologaci pro provoz na komunikacích.

LiuGong 385B se standardně dodávanou hydraulikou HighFlow může být vybaven i mulčovači nebo třídicími lopatami. (foto LiuGong)

Smykem řízený kolový nakladač má v pozemním stavitelství nezastupitelnou úlohu. Je obratný, silný, zvládne pracovat s nejrůznějším příslušenstvím a pokud je dobře vyřešený po konstrukční stránce, odmění se majiteli nízkými provozními náklady. U dvou nových modelů LiuGong 375B a 385B to vypadá, že se výrobce inspiroval již osvědčenými řešeními a spojil je všechny do jednoho funkčního celku.

Poctivé zpracování a funkční design

Tentokrát začneme netradičně od rámu stroje. Jak nám potvrdil produktový manažer AB rent CZ, Ing. David Hloušek, zde se nachází jedna z podstatných konstrukčních výhod nakladačů. Obě pístnice svírají vůči ramenu úhel 35°, což má několik výhod. V prvé řadě díky takto umístěným pístnicím je potřeba ke zdvihu ramene vyvinout mnohem menší sílu, než u některých konkurenčních strojů. Navíc síla vyvinutá pístnicí působí šetrně do oceli rámu, takže se podstatně prodlužuje jeho životnost. V neposlední řadě nedochází díky tomuto jednoduchému řešení k nadměrnému zanášení předního prostoru bahnem a na pracovní nástroj je z kabiny dobře vidět. Pevná lichoběžníková konstrukce výložníku je odolná vůči zkroucení a dobře pohlcuje rázy, proto může být nakladač bez obav nasazen i na vysokofrekvenční rozbíjení hornin. K celkové pevnosti přispívají dále roboticky svařované komponenty rámu a podvozku. Jinak tu najdeme spoustu prvků, které jsou identické se špičkovými stroji na trhu – nechybí například podle evropských norem homologovaný rychloupínač, závěs nebo samo nivelační ventil, udržující pracovní nástroj ve vodorovné poloze a zabraňující tak nežádoucímu vysypávání materiálu z lopaty.

Díky pístnicím svírají s ramenem úhlem 35° má stroj větší stabilitu při nakládání a celý prostor se snadněji udržuje.
Díky pístnicím svírají s ramenem úhlem 35° má stroj větší stabilitu při nakládání a celý prostor se snadněji udržuje.

Síla díky motorům Yanmar

O pohon modelů 375B a 385B se starají špičkové motory Yanmar. V případě menšího nakladače je hrubý výkon pohonné jednotky 67 koní, u většího pak o 10 koní více. Motory, splňující emisní normu EU Stage V, mají přepracované řídicí jednotky a jsou specifické tím, že maximum „krouťáku” a výkonu poskytují při nižších otáčkách (2 400 ot./min). I proto výrobce slibuje velmi slušné hodnoty spotřeby paliva. Vzhledem k parametrům použitých motorů nemusely být tyto stroje vybaveny „močovinou”, což je dnes také plus.

Robustní rám nakladačů je předurčuje i pro těžké stavební práce. (foto LiuGong)
Robustní rám nakladačů je předurčuje i pro těžké stavební práce. (foto LiuGong)

Hydraulický pojezd zajišťuje pístové čerpadlo a osvědčený řetězový převod HS80/100, pohon je samozřejmě 4×4. Pojezd je dvou rychlostní, bez automatiky (ta bude až součástí nadcházejícího faceliftu). Plyn se ovládá klasicky pákou, volitelně lze objednat kit pro ovládání plynu nožním pedálem (zmíněný facelift už počítá i s nožním ovládáním ve standardu).

Všechny nakladače mířící do ČR jsou dodávány v maximální tovární výbavě, která zahrnuje například vysoko průtokovou hydrauliku High Flow. Pracovní a pojezdová hydraulika je oddělená. V pracovním okruhu má strojník k dispozici hydraulický průtok až 130 l/min. (u 385B), což mu umožňuje používat příslušenství jako je mulčovač nebo velké smetáky. Dobře řešené jsou filtry, zachycující částice a prach před vstupem do motoru, čímž se zlepšuje jeho ochrana a účinnost.

Technické parametry nakladačů LiuGong 375B a 385B.
Technické parametry nakladačů LiuGong 375B a 385B.

Pohodlná údržba

Přístup k údržbovým bodům je řešen jednoduše. Nádrže na palivo a olej jsou dobře přístupné na zadních sloupcích. Kabina se dá pomocí dvou pístnic sklopit pod úhlem 80° dozadu (stačí k tomu odjistit dva vnitřní šrouby), pod ní pak má technik přístup k hydromotoru a hydraulickému rozvaděči. V zadní části stroje nacházíme klasické skříňové otevíraní – pod kapotami je po otevření dobrý přístup k motoru a chladičům. Z jednoho místa tak snadno doplníte naftu, hydraulický / motorový olej a nemrznoucí směsi; stejně jako zvládnete vyměnit vzduchový filtr a vypustit kondenzát z odlučovače paliva. „Všude se krásně dostanete, dá se to jednoduše vyčistit a vyfoukat,” ukazuje nám praktické výhody zadní kapotáže Ing. David Hloušek, produktový manažer značky. Praktické z hlediska údržby je rovněž vnější umístění napínáků pojezdu (nemusí se nic složitě demontovat nebo lézt někam do útrob stroje).

V kabině vládne jednoduchost

Podíváme-li se dovnitř do kabiny, najdeme tu praktické a jednoduché rozmístění všech ovládacích prvků. Potěší už samotný vstup: po zmáčknutí kliky se dveře pomocí plynové vzpěry otevřou samy. V kabině pak nechybí vysoce pevnostní rám pro ochranu řidiče při převrácení; zvnějšku je pak nezbytná FOPS ochrana proti padajícím předmětům.

Jednoduchá kabina s ochranou ROPS/FOPS.
Jednoduchá kabina s ochranou ROPS/FOPS.

Ve standardu je nastavitelná sedačka s pohlcováním vibrací a rázů; volitelně lze sáhnout po prémiové ergonomické sedačce. Nechybí rádio s MP3 přehrávačem nebo ve standardu dodávaná klimatizace. Nastavování High Flow okruhu se nedělá přes ventily, ale na obrazovce monitoru, umístěného vlevo nahoře. Najdeme tu oblíbená přepínací programovací tlačítka F1–F6; nastavení hydraulického průtoku pro konkrétní typ příslušenství je dílem okamžiku. Druhý panel s důležitými tlačítky se nachází v druhém horním rohu, i v tomto případě mu vévodí naprostá účelnost.

Detail ovládacího monitoru v levém horním rohu.
Detail ovládacího monitoru v levém horním rohu.

Dobré předpoklady úspěchu

Podle zástupců společnosti AB rent CZ je potenciál obou novinek v Česku velký. „Tyto stroje jsou u nás vyhledávané, a to nejen na stavbu chodníků, kanalizací a cyklostezek,” komentuje očekávání David Hloušek a dodává: „U našich dvou novinek dostane zákazník silné motory, hydrauliku a kus poctivého železa za více než konkurenceschopnou cenu.” Chválí také jízdní vlastnosti a provozní výkony. Nakladače prošly zátěžovými zkouškami u dealera a výsledek překvapil. „Například překlopný moment u většího z nakladačů dosáhl v pohodě 1,5 tuny a stroj ještě vykazoval rezervy. To znamená, že s vidlemi si hravě poradíte i s paletou dlažby,” dodává David Hloušek. Také zástupce firmy KOSTKA stav nový nakladač přesvědčil. Prohlédli si jej na loňském veletrhu Bauma a když přišly první kusy do Čech, neváhali a hned jeden objednali. Momentálně stroj nasadili na stavbě nových domků v malé obci nedaleko Prahy.

První smykem řízený nakladač LiuGong pořídili do firmy KOSTKA stav.
První smykem řízený nakladač LiuGong pořídili do firmy KOSTKA stav.

Jednoduchost obsluhy a údržby ve spojení se silným základem (rám, motor, hydraulika) se zdají být dobrými předpoklady, aby se novém smykem řízené kolové nakladače LiuGong objevovaly na českých stavbách v hojném počtu. Kdo by měl zájem si tyto stroje prohlédnout, má možnost domluvit se s dealerem na demo ukázce, nebo počkat do srpna, kdy se nakladače předvedou na populárním veletrhu Země živitelka v Českých Budějovicích. Tyto malé kompaktní stroje se mohou dobře odvděčit i tuzemským zemědělcům.

 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek