Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 6.10. – svátek slaví Hanuš

Představení smykem řízených nakladačů LiuGong. Silné „železo“ za rozumné peníze

Zveřejněno: 12. 5. 2023

Oficiální dealer značky LiuGong v České republice, společnost AB rent CZ, s.r.o., dovezla nedávno do Čech první kusy dlouho očekávaných smykem řízených nakladačů LiuGong 375B a 385B. Některé z nich byly obratem dodány zákazníkovi, a proto jsme již měli možnost vypravit se nedaleko za Prahu do firmy KOSTKA stav s.r.o. a model LiuGong 385B vidět naživo. Zatím pouze na staveništi. Zástupci kompaktních kolových strojů v oblíbených provozních hmotnotsech 3,1 tuny (375B) a 3,75 tuny (385B) totiž nyní čekají na homologaci pro provoz na komunikacích.

LiuGong 385B se standardně dodávanou hydraulikou HighFlow může být vybaven i mulčovači nebo třídicími lopatami. (foto LiuGong)

Smykem řízený kolový nakladač má v pozemním stavitelství nezastupitelnou úlohu. Je obratný, silný, zvládne pracovat s nejrůznějším příslušenstvím a pokud je dobře vyřešený po konstrukční stránce, odmění se majiteli nízkými provozními náklady. U dvou nových modelů LiuGong 375B a 385B to vypadá, že se výrobce inspiroval již osvědčenými řešeními a spojil je všechny do jednoho funkčního celku.

Poctivé zpracování a funkční design

Tentokrát začneme netradičně od rámu stroje. Jak nám potvrdil produktový manažer AB rent CZ, Ing. David Hloušek, zde se nachází jedna z podstatných konstrukčních výhod nakladačů. Obě pístnice svírají vůči ramenu úhel 35°, což má několik výhod. V prvé řadě díky takto umístěným pístnicím je potřeba ke zdvihu ramene vyvinout mnohem menší sílu, než u některých konkurenčních strojů. Navíc síla vyvinutá pístnicí působí šetrně do oceli rámu, takže se podstatně prodlužuje jeho životnost. V neposlední řadě nedochází díky tomuto jednoduchému řešení k nadměrnému zanášení předního prostoru bahnem a na pracovní nástroj je z kabiny dobře vidět. Pevná lichoběžníková konstrukce výložníku je odolná vůči zkroucení a dobře pohlcuje rázy, proto může být nakladač bez obav nasazen i na vysokofrekvenční rozbíjení hornin. K celkové pevnosti přispívají dále roboticky svařované komponenty rámu a podvozku. Jinak tu najdeme spoustu prvků, které jsou identické se špičkovými stroji na trhu – nechybí například podle evropských norem homologovaný rychloupínač, závěs nebo samo nivelační ventil, udržující pracovní nástroj ve vodorovné poloze a zabraňující tak nežádoucímu vysypávání materiálu z lopaty.

Díky pístnicím svírají s ramenem úhlem 35° má stroj větší stabilitu při nakládání a celý prostor se snadněji udržuje.
Díky pístnicím svírají s ramenem úhlem 35° má stroj větší stabilitu při nakládání a celý prostor se snadněji udržuje.

Síla díky motorům Yanmar

O pohon modelů 375B a 385B se starají špičkové motory Yanmar. V případě menšího nakladače je hrubý výkon pohonné jednotky 67 koní, u většího pak o 10 koní více. Motory, splňující emisní normu EU Stage V, mají přepracované řídicí jednotky a jsou specifické tím, že maximum „krouťáku” a výkonu poskytují při nižších otáčkách (2 400 ot./min). I proto výrobce slibuje velmi slušné hodnoty spotřeby paliva. Vzhledem k parametrům použitých motorů nemusely být tyto stroje vybaveny „močovinou”, což je dnes také plus.

Robustní rám nakladačů je předurčuje i pro těžké stavební práce. (foto LiuGong)
Robustní rám nakladačů je předurčuje i pro těžké stavební práce. (foto LiuGong)

Hydraulický pojezd zajišťuje pístové čerpadlo a osvědčený řetězový převod HS80/100, pohon je samozřejmě 4×4. Pojezd je dvou rychlostní, bez automatiky (ta bude až součástí nadcházejícího faceliftu). Plyn se ovládá klasicky pákou, volitelně lze objednat kit pro ovládání plynu nožním pedálem (zmíněný facelift už počítá i s nožním ovládáním ve standardu).

Všechny nakladače mířící do ČR jsou dodávány v maximální tovární výbavě, která zahrnuje například vysoko průtokovou hydrauliku High Flow. Pracovní a pojezdová hydraulika je oddělená. V pracovním okruhu má strojník k dispozici hydraulický průtok až 130 l/min. (u 385B), což mu umožňuje používat příslušenství jako je mulčovač nebo velké smetáky. Dobře řešené jsou filtry, zachycující částice a prach před vstupem do motoru, čímž se zlepšuje jeho ochrana a účinnost.

Technické parametry nakladačů LiuGong 375B a 385B.
Technické parametry nakladačů LiuGong 375B a 385B.

Pohodlná údržba

Přístup k údržbovým bodům je řešen jednoduše. Nádrže na palivo a olej jsou dobře přístupné na zadních sloupcích. Kabina se dá pomocí dvou pístnic sklopit pod úhlem 80° dozadu (stačí k tomu odjistit dva vnitřní šrouby), pod ní pak má technik přístup k hydromotoru a hydraulickému rozvaděči. V zadní části stroje nacházíme klasické skříňové otevíraní – pod kapotami je po otevření dobrý přístup k motoru a chladičům. Z jednoho místa tak snadno doplníte naftu, hydraulický / motorový olej a nemrznoucí směsi; stejně jako zvládnete vyměnit vzduchový filtr a vypustit kondenzát z odlučovače paliva. „Všude se krásně dostanete, dá se to jednoduše vyčistit a vyfoukat,” ukazuje nám praktické výhody zadní kapotáže Ing. David Hloušek, produktový manažer značky. Praktické z hlediska údržby je rovněž vnější umístění napínáků pojezdu (nemusí se nic složitě demontovat nebo lézt někam do útrob stroje).

V kabině vládne jednoduchost

Podíváme-li se dovnitř do kabiny, najdeme tu praktické a jednoduché rozmístění všech ovládacích prvků. Potěší už samotný vstup: po zmáčknutí kliky se dveře pomocí plynové vzpěry otevřou samy. V kabině pak nechybí vysoce pevnostní rám pro ochranu řidiče při převrácení; zvnějšku je pak nezbytná FOPS ochrana proti padajícím předmětům.

Jednoduchá kabina s ochranou ROPS/FOPS.
Jednoduchá kabina s ochranou ROPS/FOPS.

Ve standardu je nastavitelná sedačka s pohlcováním vibrací a rázů; volitelně lze sáhnout po prémiové ergonomické sedačce. Nechybí rádio s MP3 přehrávačem nebo ve standardu dodávaná klimatizace. Nastavování High Flow okruhu se nedělá přes ventily, ale na obrazovce monitoru, umístěného vlevo nahoře. Najdeme tu oblíbená přepínací programovací tlačítka F1–F6; nastavení hydraulického průtoku pro konkrétní typ příslušenství je dílem okamžiku. Druhý panel s důležitými tlačítky se nachází v druhém horním rohu, i v tomto případě mu vévodí naprostá účelnost.

Detail ovládacího monitoru v levém horním rohu.
Detail ovládacího monitoru v levém horním rohu.

Dobré předpoklady úspěchu

Podle zástupců společnosti AB rent CZ je potenciál obou novinek v Česku velký. „Tyto stroje jsou u nás vyhledávané, a to nejen na stavbu chodníků, kanalizací a cyklostezek,” komentuje očekávání David Hloušek a dodává: „U našich dvou novinek dostane zákazník silné motory, hydrauliku a kus poctivého železa za více než konkurenceschopnou cenu.” Chválí také jízdní vlastnosti a provozní výkony. Nakladače prošly zátěžovými zkouškami u dealera a výsledek překvapil. „Například překlopný moment u většího z nakladačů dosáhl v pohodě 1,5 tuny a stroj ještě vykazoval rezervy. To znamená, že s vidlemi si hravě poradíte i s paletou dlažby,” dodává David Hloušek. Také zástupce firmy KOSTKA stav nový nakladač přesvědčil. Prohlédli si jej na loňském veletrhu Bauma a když přišly první kusy do Čech, neváhali a hned jeden objednali. Momentálně stroj nasadili na stavbě nových domků v malé obci nedaleko Prahy.

První smykem řízený nakladač LiuGong pořídili do firmy KOSTKA stav.
První smykem řízený nakladač LiuGong pořídili do firmy KOSTKA stav.

Jednoduchost obsluhy a údržby ve spojení se silným základem (rám, motor, hydraulika) se zdají být dobrými předpoklady, aby se novém smykem řízené kolové nakladače LiuGong objevovaly na českých stavbách v hojném počtu. Kdo by měl zájem si tyto stroje prohlédnout, má možnost domluvit se s dealerem na demo ukázce, nebo počkat do srpna, kdy se nakladače předvedou na populárním veletrhu Země živitelka v Českých Budějovicích. Tyto malé kompaktní stroje se mohou dobře odvděčit i tuzemským zemědělcům.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek