Dnes je 24.10. – svátek slaví Nina

První setkání s nakladačem LiuGong. K pořízení stroje vedla zvědavost

Zveřejněno: 20. 9. 2020

Čínští výrobci expandují na světové trhy. V jejich hledáčku je kromě tradičních oblastí jako Jižní a Severní Amerika také „Starý kontinent“, především pak země západní Evropy. Příkladem je nakladač LiuGong 856H, který se zabydluje v jedné kolínské firmě. Dosud pracuje především na deponii, brzy ho ale čeká těžká šichta při zpracování cukrové řepy pro známý cukrovar v Dobrovicích.

LiuGong 856H při manipulaci v areálu kolínské fi rmy Autodoprava Honz
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Naše setkání s poněkud exotickou značkou stavebních a zemních strojů LiuGong se prozatím omezovala pouze na předváděcí akce, kde byl k vidění většinou jen zlomek produkce tohoto čínského výrobce. LiuGong už ale dnes patří mezi světovou extraligu, budeme-li brát v potaz celkový objem produkce. Jen v kategorii nakladačů je v současnosti ve světě provozováno kolem 400 tisíc kusů mašin, a to už je pěkné referenční číslo. O tom, že to s Evropou myslí v LiuGongu vážně, svědčí jejich nedávné akvizice v Polsku (převzali místní ocelárny) a také odkoupení podílu ve značce DRESSTA. Od 1. ledna letošního roku působí LiuGong prostřednictvím oficiálního dealera, společnosti AB rent CZ s.r.o., také v České republice. V u nás dostupném portfoliu najdeme 5 základních typů čelních kolových nakladačů (v hmotnostní kategorii cca od 10,8 až po 30,8 tun), dále také minirýpadla (4 a 8,7 tun) a pásová rýpadla (od 15 do 48 tun). Nakladač LiuGong 856H, za kterým se naše redakce vypravila do Kolína, do firmy Autodoprava Honz s.r.o., se s provozní hmotností 18 600 kg řadí přesně doprostřed nabídky kolových nakladačů českého dealera. Zajímalo nás, jak je tato mašina řešená a jak je s ní spokojená obsluha.

Zkušenosti ze světa otevřely cestu

První kroky míří za majitelem kolínské firmy Autodoprava Honz s.r.o., panem Jiřím Honzem. K pořízení nakladače ho prý vedla mimo jiné zvědavost, jak si tato mašina povede v náročném provozu. „Hodně cestuji a vím, že po světě je velká spousta strojů LiuGong. Chtěli jsme to zkrátka vyzkoušet,” potvrzuje na úvod Jiří Honz. V jeho firmě, která se specializuje na přepravu sypkých hmot a zemní práce, spoléhali dosud především na stroje Kobelco, Komatsu, JCB nebo HITACHI. Právě posledně jmenované stroje nebyly u nás svého času také příliš známé, přesto je do firmy pořídil. „Byl jsem jeden z prvních, kdo si u nás pořídil pásový bagr od HITACHI. I v tomhle případě jsem věděl, že ve světě je těchto strojů hodně, ale u nás s nimi zatím moc zkušeností nebylo,” popisuje svůj přístup majitel.

Nový nakladač se v Kolíně zatím zabydluje; dosud pracuje především v sídle firmy na deponii, ale na podzim ho čeká těžká šichta při zpracování cukrové řepy pro známý cukrovar v Dobrovicích. „Cukrovar má celkem 11 linek a naše firma se kompletně stará o tu kolínskou linku, tedy od nakládky až po přepravu,” vysvětluje Jiří Honz. Nakladače dostávají na poli a v cukrovaru pořádně zabrat, v jedné sezóně se expeduje kolem 200 tisíc tun řepy. Extrémní podmínky, které na nakladač na řepě čekají, vedly také k pořízení volitelných prvků výbavy jako je paralelní ovládání pojezdu joystickem, nebo samosvorný diferenciál, bránící prokluzu kol. Zemní práce, demolice, sklízení řepy, drcení a třídění – ve všech těchto oborech, ve kterých společnost Autodoprava Honz s.r.o. podniká, jsou na techniku kladené zvýšené nároky. I proto majitel pořizuje zásadně nové stroje. „Nejsem příliš zastáncem bazarových mašin. Většinou se vám to pak rozsype, když to nejméně potřebujete,” dodává.

Při pohledu zepředu upoutá masivní těleso pístnice
Při pohledu zepředu upoutá masivní těleso pístnice

Krátké seznámení s 856H

První setkání s nakladačem LiuGong 856H probíhá na dvoře firmy, v jasném poledním slunci. Stroj má klasický design, působí na první pohled velmi kompaktně. Vybaven je lopatou o objemu 3,8 m3, ovšem prý se už na míru vyrábí větší a lehčí expediční lopata pro práci s cukrovou řepou. Hranatá kabina má vepředu okno s bočním zkosením, na střeše zaujme dvojice výstražných majáků a také anténa CB vysílačky. Přední ramena s osvědčenou Z-kinematiku nabízejí větší vylamovací sílu, těleso pístnice je z masivního svařence. Lopata je upnuta na poněkud subtilnějších čepech (průměr 70). Široké blatníky jsou vybaveny jednoduchým mechanickým zámkem; po odjištění se dají blatníky vyklopit, čímž je usnadněna údržba a přístup k motorové části.

Konvenční design najdeme i na zádi stroje, za mřížováním prosvítá mohutný ventilátor, v horní části kapoty je pak ukryta zadní kamera, kterou je přenášen obraz na displej na sloupku kabiny. LiuGong obecně staví na odzkoušených komponentech světoznámých výrobců, které pak jejich vlastní vývojové oddělení poskládá dohromady a otestuje. V posledních letech právě vzrostl důraz na vlastní testování, v materiálech výrobce se dokonce dočítáme, že podobné nakladače najedou na testovacích polygonech i 30 000 motohodin. Nicméně zpět ke komponentům – v případě této 856H je základem šestiválcový motor Cummins QSB6.7 (emise Stage V, výkon 168 kW) o objemuu 6 700 cm3, tedy v případě pohonné jednotky jsme rozhodně na dobré adrese. Také nápravy a převodovka nesou pečeť známého výrobce ZF; v 856H je to konkrétně „automatika” ZF Ergopower 4BP210 se 4 rychlostmi pro jízdu vpřed a se 3 vzad. Hydraulickému systému dodává sílu dvojice axiálních pístových čerpadel s proměnlivým zdvihem; hydraulika je vybavena tzv. „LoadSensing”, tedy soustavou senzorů, monitorující aktuální zatížení. Ventilátor je opatřen reverzním chodem; ovládá se přepínačem v kabině.

Pohled do kabiny: Jednoduchá, účelná, s dobrým výhledem a skvělými zpětnými zrcátky, které nevyžadují otáčení hlavy
Pohled do kabiny: Jednoduchá, účelná, s dobrým výhledem a skvělými zpětnými zrcátky, které nevyžadují otáčení hlavy

Ticho a pohodlí. Minimum elektroniky v kabině nevadí

Dosavadní zkušenosti s nakladačem LiuGong 856H shrnuje pro časopis strojník Roman Havíř. Co se týče pohodlí v kabině, chvíli si musel zvyknout na jednoduché uspořádání palubní desky. Pod volantem je v podstatě jen jednoduchý štít s klasickými ručičkovými ukazateli, ale co se týče výbavy, nepostrádá nakladač nic z běžného standardu. Slova chvály má například pro výkonnou a tichou klimatizaci nebo pro zadní kameru. Pochvaluje si i zrcátka, která jsou více vpředu a nevyžadují žádné otáčení hlavou. „I předchozí stroje, i když byly úplně nové, nebyly tak tiché jako je tento,” dodává. Na štítku na skle pak nacházíme hodnotu 69 dB. „Když najíždím do hromady, musí se LiuGong držet více pod plynem, což je asi největší rozdíl oproti předchozímu nakladači,” doplňuje další poznatky o jízdních vlastnostech nové mašiny zkušený strojník. Zmiňuje také trochu větší citlivost řízení při pohybu na silnici, nicméně celkově hodnotí nakladač jako dobrý a „nezáludný”. Chválí i řízení pomocí joysticku (volitelná výbava): „Když se dělá řepa, jezdíte sem a tam. Denně třeba naložím i dva tisíce tun, takže určitě je řízení joystickem pohodlnější.” Když se ptám na nějaké detaily, po chvíli přemýšlení zmiňuje Roman Havíř dobře řešené centrální mazání, jehož rozvodová skříňka je umístěna v dosahu ruky středovém otočném kloubu. „Na starších mašinách, kde bylo centrální mazání montované dodatečně, to bylo špatně přístupné,” dodává. Také on mluví podobně jako majitel Jiří Honz o tom, že LiuGong má reference po celém světě a o to víc je zvědavý, jak nakladač obstojí na podzim při zpracování řepy. „Když jsem se dozvěděl, že přijde do firmy LiuGong, tak jsem koukal na internet a našel jsem spoustu odkazů a videí s těmito stroji. Je vidět, že celosvětově to bude silně zastoupená značka,” dodává na závěr strojník Roman Havíř.

Závěrem

LiuGong 856H je nakladač, který je jednoduchý, nezáludný a za velmi dobrou cenu, která je samozřejmě vykoupena menší výbavou a minimem elektroniky. Chybí také některé funkce, jimiž ostatní výrobci obsluhu rozmazlují (například automatické vyklepávání lopaty). Co nás příjemně překvapilo, je slušné dílenské zpracování kabiny (nejsou zde levné vrzající plasty), motor a převodovka také slibují slušnou úroveň kvality.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek