Bagry TAKEUCHI - Extrémní síla a výkon
Dnes je 5.12. – svátek slaví Jitka

Potřebujete opravit turbodmychadlo? Volte originální díly

Zveřejněno: 22. 10. 2021

Kvalitně opravené turbodmychadlo z originálních náhradních dílů na první pohled od levnější renovace z nekvalitních komponentů nerozeznáte. Skříň může být v obou případech originální, ale rozdíl mezi originálními a neoriginálními díly uvnitř skříně je zásadní. Právě tyto kritické komponenty totiž zajišťují správnou funkčnost turbodmychadla a následně i celého motoru vozidla.

Rozdíl mezi turbodmychadlem opraveným za použití originálních a neoriginálních dílů nemusí být na první pohled znát. Ilustrační foto (autor Stason4ik, Shutterstock)

Rozměrové tolerance komponentů uvnitř ložiskového uzlu originálního turbodmychadla se pohybují v rozmezí 4 mikrometrů, což je 17× méně než průměr lidského vlasu. Originální ložiskový uzel je vyvážen až k 250 000 ot/min! V případě, že neoriginální díly těchto parametrů nedosahují, je turbodmychadlo předurčeno k problémovému chodu a selhání. Vozidlo s neoriginálním turbodmychadlem pak ve srovnání s turbodmychadlem OEM výrobce mnohdy vykazuje vyšší emise NOx i CO2 a naopak výrazně nižší výkon a kroutící moment.

Jak vypadá nekvalitně opravené turbodmychadlo

Z obrázku 1 jsou na první pohled patrné rozdíly ve zpracování lopatek natáčecího ústrojí. Originální natáčecí ústrojí má zcela jiné kontury i rozměry naklápěcích lopatek na rozdíl od neoriginální repliky. Další podstatný rozdíl je, že replika obsahuje pouze 9 lopatek namísto 11! Tyto zásadní rozdíly v konstrukci budou mít jako důsledek špatnou funkci turbodmychadla, což se projeví zejména nižším výkonem a vysokou spotřebou. Vzhledem ke kompletnímu rozhození průtoku spalin turbínovou částí je vysoce pravděpodobné, že turbodmychadlo zapříčiní i pád vozidla do nouzového režimu.

Obr. 1: Originální natáčecí ústrojí (vpravo) a neoriginální replika (vlevo).
Obr. 1: Originální natáčecí ústrojí (vpravo) a neoriginální replika (vlevo).

Další rozdíly najdeme uvnitř ložiskového středu viz obr. 2 – turbodmychadlo po opravě z neoriginálních dílů má kluzná ložiska jednodušší konstrukce. Radiální ložiska postrádají drážky dynamického odlehčení. Turbodmychadlo, dle typu a velikosti, musí odolávat až 250 000 ot/min – je naprosto nezbytné, aby ložiska byla konstruována a vyrobena přesně dle technických specifikací originálního výrobce turbodmychadla. Ložiska také musí splňovat patřičné výrobní tolerance a tím zabezpečovat korektní olejovou průtočnost. Mezi hřídelí rotoru a kluznými ložisky musí být přítomen film oleje, který působí jako mazací i chladicí médium. Pokud je omezen jeho přívod, dojde k postupnému poničení kluzných ložisek turbodmychadla a následnému selhání.

Obr. 2: Axiální a radiální ložiska. Vpravo originály, vlevo napodobeniny.
Obr. 2: Axiální a radiální ložiska. Vpravo originály, vlevo napodobeniny.

Na závěr, na obrázku 3, je vyobrazena zrezivělá regulace neoriginálního turbodmychadla. Lze těžko říct, jestli se jedná o nový komponent, nebo starý recyklovaný díl. Mimo rez a ubohé zpracování je pružina regulace nevhodná, jelikož nesplňuje výrobcem předepsanou tvrdost. V kombinaci s nepřesně zpracovaným natáčecím ústrojím proměnlivé geometrie je patrné, že regulace proměnlivé geometrie lopatek turbíny nebude pracovat korektně. Vozidlo bude mít vyšší spotřebu, nižší výkon a bude padat do nouzového režimu.

Obr. 3: Srovnání neoriginálního regulačního ventilu (vlevo) a originálu (vpravo).
Obr. 3: Srovnání neoriginálního regulačního ventilu (vlevo) a originálu (vpravo).

Jak probíhá kvalitní oprava?

Opravy turbodmychadel by měly být realizovány na naběhlé náklady, kdy každé turbodmychadlo projde nejprve rozborkou a diagnostikou, během které je stanoven rozsah i cena opravy. Například v servisním středisku SPECIAL TURBO je tento krok prováděn zdarma a dokáže zákazníkovi mnohdy ušetřit značné náklady, jelikož výrazně zefektivní celý proces následné opravy. Konečný rozsah opravy je pak vždy závislý na konkrétních závadách turbodmychadla, nicméně lze je pro informativní účely rozdělit do tří kategorií – základní oprava, střední oprava a generální oprava.

SPECIAL TURBO a.s.

Společnost působí jako autorizovaný distributor a servisní centrum všech turbodmychadel značek GARRETT, HOLSET, BORGWARNER (KKK a SCHWITZER), MITSUBISHI, IHI, ČZ a také viskózních ventilátorů značky BORGWARNER THERMAL SYSTEMS. Diagnostika, testování a opravy turbodmychadel jsou prováděny za použití nejmodernějších technologií s důrazem na vysokou kvalitu provedených prací. Více na www.specialturbo.cz.

Základní oprava bývá také tou nejčastější. Pomáhá řešit problémy, které jsou charakterizované lehkými úniky oleje a zvětšenými vůlemi rotoru. Tyto závady způsobují snížení výkonnosti vozidla, kouřivost, nadměrnou spotřebu oleje.

Typickou součástí základní opravy je výměna radiálních i axiálních ložisek, těsnícího pouzdra, pístních kroužků a čistění skříní turbodmychadla ultrazvukem i pískováním. Díky abrazivnímu tryskání dojde k zahlazení drobných povrchových nerovností turbínové skříně, které by jinak působily jako lapače karbonu a narušovaly průtok spalin turbínovou skříní.

Nedílnou součástí oprav prováděných u SPECIAL TURBO je také péče o turbínové skříně turbodmychadel a integrované výfukové potrubí. Vzhledem k rostoucí teplotě na spalovacích motorech dochází k častějšímu poškození turbínové skříně a její deformací. Pozorovat můžeme trhliny v odlitku, nebo průhybu příruby sběrného potrubí. Velkou chybou je vyplňovat průhyb těsnící hmotou a tmely. Tmel se za velmi krátkou dobu vydrolí a otvor zůstane opět obnažený. Jedinou správnou možností je mechanické opracování. Frézování zajistí perfektní kontakt a zamezí nebezpečnému úniku spalin i hluku.

Mechanické opracování svodů

V případě moderního elektronicky regulovaného turbodmychadla je vlivem znečištění a karbonizace rovněž nutno na speciálních zařízeních vyčistit, nastavit a případně vyměnit jednotlivé komponenty ústrojí turbínových lopatek s proměnlivou geometrií. Pokud nedošlo k včasné aplikaci základní opravy turbodmychadla, dojde vlivem opotřebení ložisek a zvětšení vůlí ke kontaktu dmychadlového kola nebo rotoru se skříní turbodmychadla – zde už základní oprava nepomůže a je potřeba aplikovat střední až generální opravu a poničené komponenty vyměnit.

Mechanické opracování svodů. Jedině frézování zajistí perfektní kontakt a zamezí nebezpečnému úniku spalin i hluku.
Mechanické opracování svodů. Jedině frézování zajistí perfektní kontakt a zamezí nebezpečnému úniku spalin i hluku.

Kontrola opraveného turbodmychadla

Po kompletaci turbodmychadla z renovovaných nebo nových originálních dílů následuje vyvážení ložiskového středu a případně také kalibrace elektronického aktuátoru specializovaným přístrojem od výrobce turbodmychadla. Ta spočívá v nastavení maximální i minimální mezní úrovně dráhy regulace a její polohy. Jedná se o nezbytný krok ke správné funkčnosti turbodmychadla a celého motoru.

Fyzický test turbodmychadla na testovací stanici.
Fyzický test turbodmychadla na testovací stanici.

Proces opravy završí fyzický test turbodmychadla na testovací stanici a „horká zkouška", během které je turbodmychadlo napojeno na okruh mazání a je roztočeno až k hranici výrobcem maximálně povolených provozních otáček. Při simulaci reálného provozu na testovací stanici – zkušebnímu stavu je turbodmychadlo také testováno na správné hodnoty vibrací laserovými snímači a je kontrolována těsnost ložiskového středu na případný únik oleje.

— kontakty —

SPECIAL TURBO a.s.

Kischova 1732/5, 140 00 Praha 4-Nusle

E: info@specialturbo.cz   T: +420 222 265 475   WWW: https://www.specialturbo.cz

Autor: Ing. Jiří Valášek1)
Foto: SPECIAL TURBO a.s.

1) Autor pracuje jako technický ředitel ve společnosti SPECIAL TURBO a.s.

Tématické tagy

Přečtěte si také

 

Nové

Značka SANY na vzestupu. Společnost CARACAL MACHINES ukázala oblíbené stroje i očekávané novinky

Zveřejněno 2.12. Na předváděcí akci určené pro zákazníky a partnery společnosti CARACAL MACHINES se na upravené ploše vedle motokrosové dráhy představily stroje SANY všech možných váhových kategorií. Návštěvníci si mohli prohlédnout a vyzkoušet několik zánovních… celý příspěvek

Prosadí se důlní elektrický nakladač Cat R1700 XE? Pomoci má dvoutunová powerbanka

Zveřejněno 1.12. Představením důlního elektrického nakladače R1700 XE Caterpillar zareagoval na vzrůstající poptávku po „bateriové“ technice určené do podzemí, kde je obtížné větrat. Stroj nabídne stejné parametry jako naftová verze a nabití z 0 na 100 % za 20 minut. celý příspěvek

ACRO GROUP přichází s vlastní privátní značkou motorových náhradních dílů

Zveřejněno 29.11. „Vášeň pro díly“ – to by mohlo být motto úspěšné firmy ACRO GROUP, která provozuje obchod s náhradními motorovými díly www.dlcz.cz. Zalistováno zde mají zhruba 20 000 položek vhodných téměř pro všechny dostupné značky stavebních a zemědělských… celý příspěvek