Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Extrémní podmínky i výška. To je servis jeřábů Liebherr při stavbě nejvyššího mrakodrapu v Evropě

Zveřejněno: 13. 3. 2019

Nejvyšší mrakodrap Evropy a Ruska, Lakhta Center, nacházející se v Petrohradu ve čtvrti Lakhta na břehu Finského zálivu, je budova o výšce 462 metrů a mající 87 pater. Byla postavena mezi roky 2012 až 2018 pomocí speciálních jeřábů Liebherr. Máme fotografie, jak vypadal servis manipulační techniky v průběhu stavby.

Ivan Dikun při procházce po výložníku

Čtyři věžové otočné jeřáby Liebherr pracovaly v mrazivých výšinách a nepřetržitém provozu na stavbě nejvyšší budovy v Evropě – věže Lakhta. Servis zajišťoval též přímo pracovník společnosti ­Liebherr, a to z důvodu zajištění hladkého průběhu prací i za extrémních povětrnostních podmínek.

Servis jako akrobatický výkon

Neuvěřitelných 430 metrů nad propastí. Zajištění pouze pomocí horolezeckých úvazů s karabinou. Vše zahaleno v neproniknutelné mlze. Ledový vítr sviští mezi ocelovou konstrukcí věžového otočného jeřábu. Ivan Dikun leží na břiše na úzké ocelové lávce, aby zkontroloval senzor věžového otočného jeřábu. „Tady nahoře jsou pro nás největší překážkou neustávající vítr a v zimě mráz,“ vysvětluje servisní technik, který si i v časové tísni musí zachovat chladnou hlavu.

Ivan Dikun leží na úzké ocelové lávce ve výšce 430 m, aby zkontroloval senzor věžového otočného jeřábu
Ivan Dikun leží na úzké ocelové lávce ve výšce 430 m, aby zkontroloval senzor věžového otočného jeřábu

Věž Lakhta se svými 462 metry je dnes nejvyšší stavbou Evropy. Výšková budova se nachází přibližně deset kilometrů od centra města, přímo na břehu Finského zálivu. Stavební firma Renaissance Construction nasadila na stavbu mrakodrapu tři věžové otočné jeřáby typu 710 HC-L 32/64 Litronic a jeden jeřáb 357 HC-L 12/24 Litronic. Jeřáby šplhaly pomocí hydraulického zařízení po vnější fasádě i uvnitř věže. Při stavbě mrakodrapu byly vždy „o krok napřed“, tedy nejdříve vyrostl jeřáb a následně budova.

Práce v extrémních podmínkách

O techniku se staral servisní technik Ivan Dikun. Ve výšce přes 400 metrů jsou i běžné pracovní úkoly, jako je kontrola koncových spínačů a senzorů, akrobatickým výkonem. Například při pochůzce po výložníku věžového otočného jeřábu musí servisní technik po každých několika metrech vždy znovu zaháknout karabinu na vodicí lano, aby byl zajištěn před pádem. „I pracovní nástroj spadlý dolů by mohl mít stejně fatální následky, jako pád člověka,“ doplnil Ivan Dikun.

Největší výzvou při práci na věži Lakhta však není rekordní výška, ale počasí. „Nacházíme se přímo u moře ve vzdálenosti asi 1 000 kilometrů od polárního kruhu. Teploty zde klesají až na minus 32 °C a rychlosti větru překračují 130 km/hod.,“ vysvětluje Dikun. Pro ochranu před počasím je důležité správné pracovní oblečení. Věžové otočné jeřáby jsou stavěny pro provoz i v takovýchto extrémních podmínkách. Práce údržby se však z bezpečnostních důvodů smí provádět pouze při síle větru nanejvýš 72 kilometrů za hodinu. Proto musí servisní technici pružně zareagovat na místní povětrnostní podmínky. Pevná ruka a netrpění závratěmi jsou přitom základními předpoklady. „K tomu člověk potřebuje určitou zručnost, aby při výměně oleje za větru nic nevylil,“ usmívá se technik.

Problémem byl vítr a mráz
Problémem byl vítr a mráz

87 podlaží v rekordním čase

Stavba věže Lakhta byla zahájena v roce 2015. Konstrukce a fasáda mrakodrapu byly dokončeny v roce 2018 a následně, za pouhé tři roky od zahájení stavby, začaly práce na interiérech. Kromě samotného mrakodrapu probíhala současně také stavba víceúčelové budovy s kancelářskými, sportovními a volnočasovými prostorami. Zde bylo nasazeno dalších šest věžových otočných jeřábů Liebherr.

Měsíce příprav

Stavební firma připravovala projekt celý rok před zahájením stavby v úzké spolupráci s oddělením Tower Crane Solutions společnosti Liebherr. Toto oddělení se zabývá plánováním obzvlášť složitých nasazení jeřábů.

Každá etapa stavby byla přesně naplánovaná. I přesto podmínky situaci leckdy zkomplikovaly: „Museli jsme rychle reagovat na situaci na stavbě a prověřovat alternativní postupy,“ říká Bärtle.

Inženýři z Liebherr-Werk Biberach GmbH přitom kooperovali s dodavatelem jeřábů a s jeho servisním týmem techniků i při stavbě tak, aby pružně a rychle reagovali. „Krátké reakční doby jsou pro nás velmi důležité, protože každé zdržení v provozu jeřábů by mělo za následek zpoždění stavebních prací,“ dodává Doshchanov.

Mrakodrap Lakhta Center (© Lakhta Center, press service / foto Victor Sukhorukov)
Mrakodrap Lakhta Center (© Lakhta Center, press service / foto Victor Sukhorukov)

Wikipedie

Lachta Centr (rusky Ла́хта Центр, anglicky Lakhta Center) je mrakodrap nacházející se v Petrohradu ve čtvrti Lachta na břehu Finského zálivu. Mrakodrap má 87 pater a byl postaven mezi roky 2012 až 2018. S výškou 462 metrů je nejvyšším mrakodrapem Evropy, Ruska a 13. nejvyšším mrakodrapem na světě.

Budova slouží pro komerční účely, především jsou v ní kancelářské prostory, ve kterých sídlí ruská firma pro těžbu a obchod se zemním plynem Gazprom. Za návrhem stojí architekt Tony Kettle z britského studia RMJM, přičemž po dokončení projektu převzala jeho realizaci ruská firma Gorprojekt. Tvar budovy má připomínat plamen. Na Vánoce, 24. prosince 2018 byl Lachta Centr certifikován podle kritérií pro ekologické účinnosti na LEED Platinum.

Věžové jeřáby Liebherr v ČR

V České republice jsou Vám v oblasti prodeje, pronájmu a servisu věžových jeřábů Liebherr k dispozici odborníci z dceřiné společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.

¹ Zpracováno z materiálů od společnosti Liebherr

Foto: Liebherr
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek