P & L - Kloubové nakladače VF-Venieri
Dnes je 23.10. – svátek slaví Teodor

Po stopách méně známých značek: Dánské dobrodružství má jméno Hydrema

Zveřejněno: 7. 9. 2021

Když jsme před časem vyvěsili na naše Facebookové stránky malou anketu, o jakých strojích byste si rádi přečetli, vévodila v odpovědích dánská značka Hydrema. Pojďme se proto na tohoto výrobce s hlavní továrnou ve městě Støvring na severu Dánska, který má rozhodně neokoukané stroje,podívat podrobněji.

Ve výrobním programu Hydremy jsou zastoupeny dumpery, rýpadla a rýpadlo-nakladače. (foto Hydrema Baumaschinen, lectura.press)

Za založením firmy Hydrema stojí dánský podnikatel Kjeld Werner Jensen. Už od mládí ho zajímala hydraulika a vše okolo ní, v tomto případě se koníček (naštěstí pro nás) brzy propojil s podnikatelským duchem.

Jensen se narodil roku 1930 ve skromné rodině. Jeho otec provozoval řadu chudobinců a už od Kjeldova dětství byl fascinován tím, jakými přednostmi jeho syn disponoval. Kjelda od dětství lákala mechanika, a tak se rozhodl, že se vyučí jako automechanik, dychtil po učení a tvrdě na sobě pracoval. Absolvoval řadu kurzů, které mu dopomohly až k inženýrským studiím ve městě Odense.

Po vystudování strojírenství se stal zaměstnancem v jedné z největších společností Severním Jutsku, kde získal mnoho znalostí v oblasti hydrauliky, které se v konečném zúčtování ukázaly jako rozhodující, jelikož v té době byla technologie hydrauliky stále jen v prvopočátcích.

Později převzal vedení malé továrny, ta pod jeho křídly zažila velmi rychlý rozvoj a je velmi pravděpodobné, že právě to bylo impulzem pro založení vlastní společnosti.

Počátky firmy

Hydrema byla založena 1. června 1959 v malé dílně Aalborgu. Strojírenská firma se podílela na plánování dálkového vytápění a také na výrobu hydraulických hloubících a nákladních strojů. O tři roky později se výroba zemních strojů, určených pro těžbu, odtrhla od zbytku firmy a přemístila se do nových prostor ve Støvringu, kde sídlí dodnes. První název hloubící jednotky nesl název Phantom a byl montován na nové i ojeté podvozky traktoru, aby vyhověl rostoucí poptávce v zemědělském sektoru.

V roce 1962, kdy se podnik přestěhoval z Aalborgu do současného sídla ve Støvringu se výrobní hala rozrostla na 320 m2. V té době podnik čítal 15 zaměstnanců. Jen o dva roky později informoval místní novinový článek s titulkem „Technická pohádka ve Støvringu” o tom, že podniková hala má rozlohu už 900 m2 a zaměstnanců je 26. Od té doby firma neustále rozšiřuje své počty i prostor, takže současný závod se rozprostírá na ploše přibližně 25 000 m2. Hydrema je v současné době jediným dánským výrobcem velkých strojů a zařízení pro zemní práce.

Podnik je stále v soukromém vlastnictví. Od roku 2000 jej řídí Jan Werner Jansen, syn zakladatele, a tedy druhá generace rodiny Jansenů.

Dumpery

Ve výrobním programu zaujímají důležité postavení dumpery. Vyrábí se dva typy: ty kompaktní si poradí i v omezeném prostoru, mají stabilní podvozek a poradí si i v těžším terénu. Hodí se například pro práci na stavbách nebo při výstavbě silnic. Druhou kategorií jsou terénní sklápěče. Ty jsou robustnější a uplatní se tak při zemních pracích, nejlépe jim svědčí měkké a blátivé terény. Kategorie kompaktních dumperů je zastoupena modely 707G a 707G Power+ a většími 912G, 912GS a 912HM.

Dumper 707G a 707G Power+

Stroje s užitným zatížením 6,5 tuny nabízí kompaktní vlastnosti díky stabilnímu podvozku s nízkým těžištěm. Přední náprava má uzávěr diferenciálu s omezeným prokluzem, díky kterému dumper zvládne i obtížnější terén. Stroj i přes kompaktní rozměry působí robustním dojmem a poskytuje svým řidičům patřičné pohodlí díky prostorné kabině s dobrým výhledem na pracovní plochu. Motor, který pohání model 707G je 55 kW Cummins se 16 ventily, mezichladičem a elektronickým variabilním turbodmychadlem, pro model Power+ je nachystaná varianta 90 kW.

V obou modelech je hydraulické čerpadlo s průtokem 59 litrů za minutu určené pro sklápění i řízení. Ocelový sklápěč jako takový disponuje objemem 3,5 m3, s úhlem sklápění 69°.

Dumper 912G, 912GS a 912GM

Kombinace kloubového středového čepu, širokých pneumatik a světlé výšky jsou dobrým předpokladem pro práci v terénu. Základním modelem je 912G, který uživatelům slibuje stabilitu a robustní zevnějšek. Na tento model navazuje 912GS, která oproti základu poskytuje systém odpružení na přední nápravě. Díky tomuto elektrohydraulickému pružinovému systému s nezávisle odpruženými válci bude řidič během jízdy pociťovat nižší vibrace a pohodlnější jízdu na nerovném terénu. Nejvyšším modelem této řady je 912HM, který má podobné parametry jako model GS, akorát je postavený na širších 800 mm pneumatikách s menším měrným tlakem na půdu (85 kPa)

Motor, který pohání dumpery 912, je opět 16ventilový Cummins s maximálním výkonem 108 kW dostupným při 2000 ot. / min.

Dumper 922G

Nejvýkonnější řada dumperů nabídne agilitu a trakci s rekordně nízkým měrným tlakem na půdu a řadou inteligentních funkcí. To je dosud nejkomplexnější řada sklápěčů od Hydremy. Stroj je primárně určen pro přepravu v náročném terénu. Jeho dlouhá životnost a spolehlivost je přesně to, co byste od nejvyšší řady sklápěče Hydrema očekávali.

Nejvýkonnější dumpery 922G vynikají výbornou trakcí a nízkým měrným tlakem na půdu. (zdroj Hydrema)
Nejvýkonnější dumpery 922G vynikají výbornou trakcí a nízkým měrným tlakem na půdu. (zdroj Hydrema)

Kloubový podvozek s kyvadlovou tyčí a dvojitými hydraulickými stabilizátory ve středovém čepu zajišťuje maximální stabilitu jak při jízdě, tak při vyklápění. Srdcem stroje je osvědčený Cummins s maximálním výkonem 231 kW při 2000 otáčkách za minutu. Hydraulický systém se skládá z pěti hydraulických čerpadel, které ovlivňují brzdy, stabilizátor, uzávěr diferenciálu nebo samotné sklápění. Kabina je opět prostorná a nabízí certifikaci ROPS/FOPS s viskózními úchyty a skvělým výhledem. Nechybí ani kamera, díky které může řidič sledovat zadní prostor. Nechybí polohovatelné a odpružené sedadlo, klimatizace a monitor pro sledování všech provozních funkcí.

Traktobagry

Další kategorii strojů od Hydremy, která se těší velké oblibě nejen ve světě, ale hlavně u nás jsou traktobagry. Ty můžeme opět rozdělit do tří kategorii: běžné, kompaktní a těžkotonážní. My se společně podíváme na kompaktní modely 906 F a 908 F, které sice nejsou úplně vlajkovou lodí, nicméně jsou pořád velmi užívanými pomocníky, a to hlavně u nás.

Rýpadlo – nakladače řady 900 F

Modely 906 i 908 jsou uživatelsky přívětivé, pohodlné a tiché. Přesto si zachovávají robustní vzhled a výkonnost. Tyto kloubové rýpadlo – nakladače jsou výsledkem více než 50 letitého vývoje a spolupráce se zákazníky i strojníky z celého světa.

Oba modely jsou do jisté míry zcela identické z hlediska designu i různých technologických specifikací. Jedinou výjimku představuje konstrukce ramene rýpadla. Oba modely mají velmi silný a moderní motor Cummins QSB 4.5 IV a gumou odpruženou kabinu, která skvěle pohlcuje vibrace.

Velké oblibě nejen ve světě, ale hlavně u nás se těší traktorbagry. (zdroj Hydrema)
Velké oblibě nejen ve světě, ale hlavně u nás se těší traktorbagry. (zdroj Hydrema)

S modelem 906 můžete kopat ve větší šířce, jelikož rameno bagru je možné hydraulicky posunout o 1,6 metrů. To vytváří velmi působivý rozsah rýpání 280 °. Takže pokud jsou podmínky pro rýpání opravdu nevhodné a je třeba s bagrem zaparkovat trochu „šejdrem”, strojník se nemuí obávat, že svou práci nedokončí.

Model 908 sice tuto možnost nenabízí, jelikož rameno rýpadla je namontováno na střed. Přesto poskytuje možnost rýpat ve 200° rozsahu. Díky volitelně dostupnému postrannímu kloubovému výložníku lze zvýšit až na 250°. Hlavní výhodou pro umístění ramene na střed je ale to, že díky větší stabilitě je stroj schopný zvednout těžší břemeno oproti modelu 906. Rameno takto posazené uzvedne náklad o váze 1700 kg a dostane se při hloubení až do hloubky 5,39 metrů nebo dokonce 6,6 metrů s volitelně dostupným teleskopickým ramenem, které je k dispozici pro oba modely.

Kloubový podvozek spojují pevné nápravy s uzávěrkou diferenciálu, které celému stroji dodávají patřičnou stabilitu, a to i v horším terénu díky otočnému kloubu s kyvadlovou tyčí a dvojitými hydraulickými stabilizátory. Zmíněný motor Cummins dosahuje výkonu 90 kW a točivý moment má hodnotu 470 Nm při 1500 otáčkách za minutu. Co dál? Plně automatická převodovka se šesti rychlostními stupni vpřed a třemi vzad a trvalý pohon všech čtyř kol.

Rýpadla MX – speciální řada do města

Třetí „klasickou” skupinou strojů od Hydremy jsou jejich takzvaná městská kolová rýpadla, které spadají do řady MX. V této řadě je několik modelů, které společně kombinují tradiční pojetí ultra kompaktních kolových rýpadel s nejnovějšími technologiemi. Jak už jsme si u Hydremy zvykli, nechybí motor Cummins QSB 4.5 litru s výkonem 123 kW. Ten za pomoci hydrauliky zajistí, že stroj má dostatečný výkonový potenciál pro různé druhy práce.

Rýpadlo MX 20. (foto Hydrema Baumaschinen, lectura.press)
Rýpadlo MX 20. (foto Hydrema Baumaschinen, lectura.press)

Kabina ROPS patří mezi největší na trhu a je dobře odhlučněná. Díky kompaktní velikosti, všestrannosti a propracované geometrii ramen jsou stroje MX velmi konkurenceschopné.

Všechny stroje řady MX byly vyvinuty jako kompaktní rýpadla, která se skvěle hodí pro použití ve městech, a tedy stísněných prostorech nebo hustých provozech. Kompaktní podvozek s krátkým převisem zadní části dovoluje pracovat všude tam, kde se ostatní zkrátka už nevejdou.

I přes kompaktní rozměry má stroj velkou vylamovací sílu a také nosnost (opět v rámci dané kategorie patří mezi nejvyšší).

Zvláštností je, že řada MX je postavena na modulárním podvozku a v závislosti na typu práce je možné namontovat radlice a stabilizátory. Dvouokruhový elektronicky řízený hydraulický systém účinně upraví výkon pro jakýkoliv druh práce. Celkový průtok hydraulických čerpadel je 407 litrů za minutu, z nichž je 88 l / min. určeno pro otočný systém. K dispozici je také hydrostatický vysokotlaký systém pro funkci otáčení, který udává stroji ideální přesnost otáčení a nízkou spotřebu paliva. Z přístrojové desky může operátor elektronicky nastavovat hydraulické funkce v závislosti na aktuálně používaném příslušenství.

Stroje nabízí také skvělý dosah díky různě dlouhým variantám výložníku (k dispozici v délkách 2, 2,5 a 3 metry).

Prodejní sítě Hydremy

Pokud se chceme zaměřit na celosvětovém pokrytí těchto strojů, vidíme, že nejvíce poboček společnosti najdeme v Evropě, a to s největší četností ve Skandinávii. Nechybí ale ani dvě pobočky v Německu a jedna ve Francii nebo Velké Británii. Mimo Evropu je výrobní pobočka pouze v americké Georgii. Půjčovny a servisní místa už jsou daleko rozšířenější po celém světě. Tyto pobočky nacházíme na celém východním pobřeží USA, v Austrálii, Japonsku, a dokonce i Grónsku. Jedna tato pobočka je také v Praze.

Na dalších řádcích se koukneme, jaké jsou prodejní ceny již použitých, avšak stále relativně nových strojů od Hydremy (rok 2020), zaměříme se také na země odkud jsou stroje nejdostupnější.

Podle webové stránky mascus, kde je možné inzerovat a následně prodávat stavební a jiné stroje je patrné, že nejvíce strojů Hydremy se momentálně prodává v Polsku nebo Německu. Následují severské země. S menší četností se objevují také inzeráty z Velké Británie, Francie, Nizozemska.

 

Nové

Potřebujete opravit turbodmychadlo? Volte originální díly

Zveřejněno 22.10. Kvalitně opravené turbodmychadlo z originálních náhradních dílů na první pohled od levnější renovace z nekvalitních komponentů nerozeznáte. Skříň může být v obou případech originální, ale rozdíl mezi originálními a neoriginálními díly uvnitř skříně… celý příspěvek

Transformers od Komatsu: Systém umožní změnit konfiguraci demoličního rýpadla během pár minut

Zveřejněno 21.10. Horká letošní novinka od japonského výrobce Komatsu tentokrát stojí za to. Systém, pojmenovaný jako K100, byl představen na vlajkové lodi v demoliční technice Komatsu – pásovém rýpadle PC490HRD-11. Co si vlastně pod tímto označením představit? celý příspěvek

Premiéra atraktivních novinek DAF v malebné Andalusii

Zveřejněno 20.10. Pro udržitelný vývoj modré planety je nutné, aby lidé byli nejen dobrými a svědomitými hospodáři, ale aby dokázali soužívat s přírodou. Jak toho ale dosáhnout v současnosti s přebujelou technikou, a to i v takových oblastech jakou je doprava, bez… celý příspěvek