Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Pilotážní systémy MOVAX pro hydraulická rýpadla

Zveřejněno: 19. 7. 2021

V jednom z minulých vydání časopisu Stavební technika jsme zveřejnili reportáž o pásovém rýpadle JCB JS330 s vibračním beranidlem výrobce MOVAX. Na základě ohlasů čtenářů jsme se rozhodli zaměřit se tentokrát na samotné příslušenství tohoto finského výrobce.

Rázová hydraulická kladiva MOVAX jsou určena pro zatloukání pilotů v obtížných půdních podmínkách.

V České republice zastupuje značku MOVAX společnost PEMECA s.r.o., která se specializuje na technologie pro zakládání staveb. V portfoliu firmy najdeme kromě pilotážních systémů MOVAX také vrtné soupravy, soupravy pro geotechnický průzkum, vysokotlaké pumpy, hydraulická kladiva a jiné příslušenství od dalších renomovaných světových výrobců. Díky úzké specializaci a dlouholetému působení na trhu si společnost vybudovala silné know-how, které předává dál svým zákazníkům. PEMECA je rovněž členem Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb (ADSZS).

Výhody MOVAXu

Pilotážní systémy MOVAX, určené pro hydraulická rýpadla, jsou sofistikovaným typem příslušenství, které znásobuje potenciál stroje a umožňuje firmám provádět daleko širší spektrum prací. Tím se samozřejmě zkracuje návratnost investice do technologického vybavení. Toto příslušenství je vhodné pro celé spektrum činností při zakládání staveb. Je výborným pomocníkem při stavbě opěrných zdí, hloubení sanačních výkopů; při budování ochranných hrází nebo zajišťování vodních toků; zkrátka všude tam, kde je potřeba manipulovat s piloty. Obecně se hodí v našich geologických podmínkách pro rýpadla s provozní hmotností nad 17 tun, přičemž rozhoduje také výkon hydrauliky nebo typ výložníku. Nicméně pro speciální aplikace lze použít i daleko lehčí nosiče. Se správnou konfigurací poradí experti ze společnosti PEMECA, kteří dovedou posoudit vhodnost daného stroje pro vybraný typ pilotážního systému.

Výhodou systémů MOVAX je jejich modularita. Podle potřeby pak lze ke stroji připojit třeba vrtnou hlavu s integrovanou Kelly tyčí.
Výhodou systémů MOVAX je jejich modularita. Podle potřeby pak lze ke stroji připojit třeba vrtnou hlavu s integrovanou Kelly tyčí.

Nedostižná vibrační beranidla

Pojďme se podívat na jednotlivé typy pilotážních systémů MOVAX. Velmi oblíbená u zákazníků po celém světě jsou vibrační beranidla s bočním úchopem. Byl to právě MOVAX, který tento typ beranidla, opatřený modulárními postranními rameny, vynalezl a nechal si ho patentovat. Pomocí tohoto vibro-beranidla lze pohodlně pracovat s různými typy pilot – od klasických H-nosníků, přes ocelové, dřevěné až po speciální betonové. U nás jsou hojně rozšířené zámkem spojovatelné ocelové štětovnice typu Larsen (tzv. „larseny”).

Vibrační beranidlo MOVAX SG-75V.
Vibrační beranidlo MOVAX SG-75V.

Beranění je specifickou stavební disciplínou. Standardní způsoby provází řada nevýhod, jako je například zvýšený hluk nebo otřesy půdy. Při klasickém beranění pilot je potřeba také asistence dalších osob, což je spojeno s vyšší mírou rizika úrazu na stavbě. Všechny tyto nevýhody vibrační beranidlo, nasazené na rýpadle, eliminuje. Protože pracuje s proměnnou frekvencí vibrování, nedochází k rezonancím a při beranění tak není ohrožena statika objektů a nehrozí ani případné sesuvy půdy. Velkým plusem jsou rovněž kompaktní rozměry, tudíž se beranění pilotů dá bezpečně provádět i ve stísněných prostorách nebo v podmínkách se sníženou výškou (například v halách, pod mostními konstrukcemi, apod.).

Parametry vibračního beranidla MOVAX SG-75V
Parametry vibračního beranidla MOVAX SG-75V

Používání v praxi

Praktické výhody z pohledu strojníka jsme popsali v reportáži zmíněné v úvodu, ale stojí za to si je ještě připomenout. Při používání vibračního beranidla MOVAX odpadá při beranění a následné extrakci profilů nutnost odbagrovávat kolem štětovnic zeminu – práci jednoduše zvládne jeden stroj s jednou obsluhou. Štětovnice je uchycena do masivní svěry beranidla, díky vysokofrekvenčním kmitům dochází k jejímu uvolnění v zemi a následně si ji strojník povytáhne nahoru. Pak si ji uchopí pomocí bočního úchopu, vytáhne ji ze země a může s ní libovolně manipulovat. Práce je velmi přesná a pohodlná. Strojník má totiž k dispozici speciální monitor, na kterém se zobrazuje poloha a sklon beranidla. Tento monitor je součástí vlastního univerzálního řídicího systému, který je spolu s vibračním beranidlem do stroje dodáván.

My vlastně zákazníkovi dodáme komplexní know-how, tedy nainstalujeme vibrační beranidlo, k němu tovární řídicí systém, speciální joysticky s integrovanými tlačítky, případně přepínací modul originálních funkcí rýpadla, pak vše propojíme, odzkoušíme a zaškolíme obsluhu,” říká k dodávce vibračního beranidla Martin Kubeš ze společnosti PEMECA, „Výhodou je také modularita namontovaného systému. Podle potřeby pak lze ke stroji připojit třeba vrtnou hlavu s integrovanou Kelly tyčí a tím ještě zvýšit jeho použitelnost,” dodává Martin Kubeš.

Beranění má na staveništích široké uplatnění.
Beranění má na staveništích široké uplatnění.

Zmíněný řídicí systém, který lze použít pro všechny typy příslušenství MOVAX, obsahuje mnoho zajímavých funkcí. Umí kontrolovat například vzdálenost, výšku, úhel nebo náklon příslušenství; nastavit lze také míru energie nárazu (v případě rázového hydraulického kladiva). Rýpadlo lze rovněž dovybavit přídavnými kamerami. Základním prvkem je barevný třípalcový monitor a ergonomické joysticky s přepínači.

Ostatní pilotážní systémy MOVAX

Další položkou v nabídce MOVAX jsou rázová hydraulická kladiva. Kladiva v hmotnostní třídě od 3,5 do 6,7 tun mohou být upnuta na stroje od 23 do 50 tun. Rázová kladiva jsou určena pro zatloukání pilotů v obtížných půdních podmínkách. Bývají také nasazována v případech, kdy už vibrační beranidla s boční svěrou na zaberanění pilot výkonově nestačí.

Zvláštní kategorií jsou teleskopické vrtné hlavy, nebo vrtné hlavy s klasickou Kelly tyčí s mechanickými zámky. Instalace vrtné hlavy na stroj je opět jednoduchá – díky jedinečnému modulárnímu řídicímu systému MOVAX lze příslušenství kdykoli vyměnit.

Pro práci v tvrdém geologickém podloží dodává MOVAX vrtné hlavy s průběžným šnekem, pomocí kterých lze v půdě vyvrtat vodicí vrty. Poté lze již piloty beranit buď pomocí rázových hydraulických kladiv nebo vibračních beranidel. Posledním typem v rámci pilotážních systémů MOVAX je manipulátor. Ten najde široké uplatnění při manipulaci s různorodými typy pilot na stavbě.

Pro práci v tvrdém geologickém podloží dodává MOVAX vrtné hlavy s průběžným šnekem, pomocí kterých lze v půdě vyvrtat vodicí vrty.
Pro práci v tvrdém geologickém podloží dodává MOVAX vrtné hlavy s průběžným šnekem, pomocí kterých lze v půdě vyvrtat vodicí vrty.

Závěrem

Pilotážní systémy MOVAX jsou sofistikované pracovní „nástroje” s rychlou ekonomickou návratností a snadnou obsluhou. Hodí se nejen pro středně velké a velké firmy, ale i pro ty menší, které si tak mohou při subdodavatelských pracích ukrojit větší kus „koláče” za lepší peníze. Společnost PEMECA nabízí k pilotážním systémům komplexní podporu a know-how. Pro podrobnější informace a reference se můžete obrátit na kontakty uvedené níže.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek