Dnes je 28.2. – svátek slaví Lumír

Univerzál skoro na všechno. Přichází očekávané kompaktní kolové rýpadlo Volvo EWR130 E

Zveřejněno: 17. 2. 2021

Kolová rýpadla se zkrácenou zádí jsou mezi stavaři vyhledávaným artiklem. Švédský výrobce strojů Volvo přichází v tomto roce na trh s očekávanou novinkou v kategorii 12–15 tun, modelem EWR130 E. Tento typ navazuje na své větší sourozence – 17tunové EWR150 E a 19tunové kolové rýpadlo EWR170 E – představené v roce 2018.

S dodávaným tiltrotátorem Steelwrist bude nová EWR130 E k nezastavení.

První zveřejněné materiály k nejmenší 14tunové novince naznačují, že se máme na co těšit. EWR130 E nabídne nejmenší zadní poloměr otáčení (1555 mm) na trhu a rovněž výborné dosahy a nosnosti, dané nízko položeným těžištěm a vyšší váhou stroje. Samozřejmostí u Volva je bohatá výbava ve standardu a široká paleta prvků volitelné výbavy. Některá použitá řešení jsou v této třídě buď úplně nová, nebo minimálně nestandardní, a používají se spíše u těžších strojů. K novince jsem získal od oficiálního dealera stavebních strojů Volvo v ČR exkluzivní materiály a na základě nich se pokusím tento multifunkční, výbavou nabitý stroj, představit v podrobnějším článku.

EWR130 E v řeči čísel

Celková váha nového kolového rýpadla EWR130 E se pohybuje v závislosti na typu provedení a výbavy od 12,9 t (rameno 2,1 m, pneumatiky 500/45/20 v jednomontáži a paralelní zadní radlice) až po 14,4 t (rameno 2,4 m, 9palcové pneumatiky v dvojmontáži, přední dělená radlice, zadní „in-line” podpěry a obě řízené nápravy). Dosah stroje při kopání je od 8,44 do 8,73 metru. Už zmíněné nízko položené těžiště spolu s masivním pevně namontovaném výložníkem (bez otočného čepu) se podepsalo na mimořádné stabilitě stroje. Ostatně moc podobných rýpadel, které by zvládly přemístit do vzdálenosti 6 metrů od stroje břemeno o váze až 4,3 tuny, u nás nenajdeme. Podíváme-li se na další parametry, zaujme nás také vysoká trhací (až 61,6 kN) a vylamovací síla (82,7 kN) stroje. K technickým parametrům zbývá snad dodat, že srdcem je přeplňovaný dieselový motor Volvo D4J s vysokotlakým vstřikováním paliva, který dodává výkon 90 kW při 2 000 ot./min. Výkonná hydraulika nese pečeť výrobce Rexroth, hlavní hydraulické čerpadlo je od výrobce Danfoss. Maximálka, dosažitelná na silnici, činí 35 km/h, v členitém terénu kolem 9 km/h a při krabím chodu (volitelná výbava) je rychlost 3 km/h. V nabídce je typ s jednou či nově také s oběma řiditelnými nápravami (plus volitelně krabí chod – stejné natočení obou náprav).

Volvo EWR130 E – technické parametry (rameno 2,1–2,4 m)
Volvo EWR130 E – technické parametry (rameno 2,1–2,4 m)

Mrštný jako had, všude se vejde

Zaměříme-li se do detailu na design nového stroje od Volva, vidíme v něm jasný přínos z hlediska praktického využití stroje. Nová EWR130E se zkrácenou zádí připomíná atleta, schovávajícího svou muskulaturu pod společenský oděv. S poměrně malou výškou (plusový bod při přepravě na podvalu) a s nově konstruovanými rameny nabízí bezkonkurenční přední (1810 mm) i zadní poloměr otáčení (1555 mm). To znamená, že nástavba se otočí doslova na pětníku a stroj se proto výborně hodí například pro práci do města, kde musí zhotovitel stavby počítat každý metr k dobru. Navíc, díky dvoudílnému výložníku může strojník jednoduše a bezpečně manipulovat i v blízkosti stroje. Celkový design je jinak velmi čistý a podřízený praktickým účelům; za povšimnutí stojí nízká zadní nástavba nebo úplně „vybraný” prostor po pravé straně kabiny, kdy hydraulické válce výložníku nezasahují do zorného pole obsluhy. Výsledkem je skvělý výhled všemi směry, takže i strojníci ze staré školy, co neradi spoléhají na asistenční systémy a kamery, budou v tomto případě spokojeni. Navzdory celkovým kompaktním rozměrům je kabina totožná s většími kolovými rýpadly Volvo, je prostorná a dobře odhlučněná.

Aby mohl stroj pracovat například v úzkých uličkách, může být volitelně vybaven speciálními zadními „in-line” patkami, které nepřesahují šířku stroje. Každá patka může být spouštěna zvlášť, rameno patky je z masivní oceli a je perforované (aby jím propadla hlína a nezachytávala se). Zajímavostí a rovněž novinkou je zadní dvoudílná radlice. Dělená čepel pomáhá vyrovnat stroj na nerovném podloží. Blatníky (na přání ocelové) mají velkou plochu, zakrývající kola.

Uzvednout 4,3 tuny v 6 metrech? Slovy jednoho dnes už zapomenutého politického dinosaura by se chtělo říci: „Kdo z vás to má?“.
Uzvednout 4,3 tuny v 6 metrech? Slovy jednoho dnes už zapomenutého politického dinosaura by se chtělo říci: „Kdo z vás to má?“.

Další praktické detaily a funkce

Podívejme se ještě na další vychytávky, které výrobce do nové „kolovky” umístil. Nejmodernější LED světlomety s vysokou svítivostí už jsou dnes spíše standardem. Volvo přidává efektní (i efektivní) podsvícení madel zábradlí a nástupních schodů. Na přání lze toto přístupové osvětlení ovládat na dálku. Velmi praktický je úložný box, umístěný ve spodní části pod kabinou. Vnitřek boxu lze pomocí speciálního pořadače přestavět dle potřeby do pěti různých uspořádání, jeho nosnost je 120 kg.

Protože se předpokládá, že EWR130 E bude nasazována s rozmanitým příslušenstvím, najdeme na palubě tzv. AMS systém (Attachement Management System). V podstatě jde o to, že stroj si umí sám nastavit hydraulické tlaky podle připnutého příslušenství. V paměti AMS je uloženo 32 předvoleb (!) včetně předvolby pro tiltrotátor Steelwrist® (továrně dodávaný; stroj má pro tento tiltrotátor předpřípravu včetně ovládání integrovaného do joysticku). V oblasti ovládání je dostupná funkce Comfort Drive Control; tedy řízení pomocí joysticku (u EWR130 E až do rychlosti 20 km/h.). Multifunkční joystick v sobě u Volva spojuje ovládání směru jízdy, výložníku, radlice, ale třeba i předního stěrače. V rámci volitelné výbavy lze objednat plně polohovatelný joystick L8, uložený ve speciálním kulovém kloubu (strojník si tak nastaví úhel, pod kterým chce joystick ovládat).

Jednou z nesporných výhod kolových rýpadel je vedle jejich univerzálnosti také vyšší rychlost. Pro přesuny s naloženou lopatou má nové rýpadlo EWR130 E odpružený výložník. Funkce, tlumicí nárazy do lopaty, se automaticky aktivuje při rychlosti nad 5 km/h. Nová je také funkce automatického zabrzdění stroje (při rychlosti 0 km/h se aktivuje provozní brzda a zámek oscilace a strojník může bez obav začít s výkopem).

Snadnější údržba

Volvo si dalo záležet, aby byla údržba rýpadla co možná nejednoduší. Ke všem důležitým servisním bodům (mazací místa, filtry apod.) se lze dostat ze země po odklopení masivních bočních dvířek. AC kondenzátor je připevněn pomocí pružné západky; po jejím odjištění se lze pohodlně dostat k ventilátorům. Pohodlný a bezpečný je také pohyb na horní nástavbě (zábradlí je rozmístěné tak, aby nenarušilo výhled ze stoje, ale zároveň poskytlo oporu na místech, kam se obsluha občas potřebuje dostat). Jak tvrdí oficiální materiály výrobce, všechny prvky, použité v tomto stroji, byly otestovány a konzultovány přímo na reálných stavbách se zákazníky (ostatně tento model „sběru reálných dat” využívá vícero výrobců, zpravidla ti největší, kteří mohou do vývoje více investovat).

U nového Volva jsou přístupové servisní body sdružené do logických celků a hlavně – jsou dosažitelné ze země.
U nového Volva jsou přístupové servisní body sdružené do logických celků a hlavně – jsou dosažitelné ze země.

Podtrženo sečteno

Volvo EWR130 E je mašina, na kterou se těším. Líbí se mi celkový koncept stroje („univerzál skoro na všechno”), jeho design a také celá řada promyšlených detailů, které bych u mnohé konkurence těžko hledal. Jsem zvědavý, jaká bude reálná odezva uživatelů a zda-li budou slibované parametry dosažitelné řekněme v českých podmínkách. V jedné věci ale mám jasno: Volvo EWR130 E je přesně ten typ stroje, o kterém se povedou vášnivé debaty a polemiky na sociálních sítích. Je-li pravdou to, co se slibuje v interních materiálech Volva, osobně jsem přesvědčen, že nápor chronických „facebookových” kverulantů tohle nové Volvo hravě odrazí. Uvidíme.

Autor: Jan Rybář
Foto: Volvo Construction
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek