Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 21.1. – svátek slaví Běla

Horové rypadlo v kamenolomu Tetín. Specifika lomu vyžadují neobvyklé technické řešení

Zveřejněno: 16. 12. 2020

Od září 2020 se v provozu lomu Tetín, který je součástí soustavy vápencových jámových lomů v Českém krasu známé pod názvem Amerika, prohání rypadlo Volvo EC480E ve verzi front shovel. Pojďme se podívat na samotný bagr i na důvody, proč padla volba na horovou, čili otevírací lopatou.

Jedna z prvních nakládek v kamenolomu Tetín. V hlavních rolích TATRA JAMAL a Volvo EC480E.
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Historie těžby vápence na území Českého krasu sahá do velmi vzdálené minulosti. V pražské architektuře se objevují vápence z Českého krasu již od 12. století. Vápence jsou však odedávna používány zejména pro výrobu vápna, které sloužilo nejen jako složka malty, ale také k mnoha dalším využitím průmyslového zpracování. Velký rozvoj lomařství však začíná po roce 1890. Je to způsobeno prudkým rozvojem cukrovarnictví, které využívá vápenec k saturaci řepy a zejména od konce 19. století intenzivně se rozvíjejícím železářstvím a zpracováním kovů, zde konkrétně v kladenských železárnách.

Známé vápencové lomy

Soustava vápencových jámových lomů v Českém krasu je známá pod názvem Amerika. Nejznámější jsou pravděpodobně lomy Velká Amerika, Malá Amerika, Mexiko či Kanada. V současnosti zde na bohatou historii těžby navazuje moderní těžební společnost LOMY MOŘINA spol. s r.o., těžící vápenec ve dvou aktivních provozech – Mořina (lom Čeřinka) a Tetín, s ročním objemem těžby přibližně 1,2 mil. tun suroviny. K tradičnímu využití vápence se v současnosti přidal ještě jeden velmi důležitý průmyslový segment a to je těžba vysokoprocentního vápence pro odsíření uhelných elektráren společnosti ČEZ. Toto průmyslové využití vysokoprocentního vápence dnes představuje přibližně 90% využití zde vytěžené suroviny a společnost LOMY MOŘINA se tak stávají významným hráčem na poli ochrany životního prostředí z pohledu nejen České republiky, ale i z pohledu globálního, celoevropského. Kvalitní vápence dodává společnost kromě toho také do průmyslu cukrovarnického a chemického, kamenivo pak do stavebnictví.

Lom Velká Amerika vytváří impozantní kaňon a je vyhledávaným turistickým místem. Byly zde natáčeny české filmy, např. Cesta na jihozápad (1989), Limonádový Joe, Malá mořská víla, Micimutr a další. (foto Pavel Koběrský, zdroj Wikipedia)
Lom Velká Amerika vytváří impozantní kaňon a je vyhledávaným turistickým místem. Byly zde natáčeny české filmy, např. Cesta na jihozápad (1989), Limonádový Joe, Malá mořská víla, Micimutr a další. (foto Pavel Koběrský, zdroj Wikipedia)

Jedním ze dvou aktivních lomů je lom Tetín, který je otevřen v pěti těžebních etážích a surovina zde těžená obsahuje vápence chemické, i vápence vhodné pouze jako stavební kamenivo. Mechanizace těžby ve společnosti LOMY MOŘINA musí splňovat přísné požadavky ekologie, bezpečnosti práce, finanční i technologické efektivity a spolehlivosti. S ohledem na tyto faktory je zvolena i technika pro těžbu suroviny v LOMECH MOŘINA. Specifika lomu Tetín však vyžadují i specifické technické řešení pro těžbu.

Horová, otevírací lopata nového Volva je nepřehlédnutelná a umožňuje obsluze manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru.
Horová, otevírací lopata nového Volva je nepřehlédnutelná a umožňuje obsluze manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru.

Rypadlo Volvo EC480E s čelní nakládací lopatou

V rámci procesu modernizace těžební techniky bylo do lomu Tetín pořízeno nové těžební rypadlo. Pro těžbu suroviny bylo zvolené 50tunové rypadlo Volvo EC480E v provedení front shovel, tedy s horovou, otevírací lopatou.

Toto technické provedení přesně vyhovuje specifikám těžby lomu Tetín, kde je potřeba manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru úzkých etáží,” říká jednatel společnosti Ing. Radim Lex adoplňuje: „Kombinaci náročných požadavků – objem otevírací horové skalní lopaty 2,4 m³, pracovního komfortu, provozní spolehlivosti, bezpečnosti, spolehlivého servisu a efektivního provozu rypadla nenabízí mnoho dodavatelů; na základě splnění všech uvedených požadavků a dobré zkušenosti s jiným typem nakládacího mechanizmu od tradičního výrobce těžební techniky společnosti Volvo Construction Equipment, jsme zvolili rypadlo Volvo EC480E s horovou lopatou.

Volvo EC480E – technické parametry
Volvo EC480E – technické parametry

EC480E je poháněn korporátním motorem Volvo D13J, všechny servisní a ošetřovací místa jsou uzpůsobena pro snadný a bezpečný přístup. Pracovním jádrem stroje je efektivně regulovaný hydraulický systém dokonale sladěný s charakteristikou motoru, komponenty pásového podvozku jsou zesíleny pro skalní provoz, automatická regenerace systému čistění výfukových plynů probíhá bez přerušení provozu, nebo snížení výkonu. 8palcový LCD monitor velmi přehledně poskytuje informace o všech klíčových parametrech stroje a současně umožňuje komfortní vstup do uživatelského menu ke změně požadovaných parametrů, nebo pracovních nastavení.

Autor: Jiří Hejhálek1)
Foto: Ascendum Stavební stroje Czech

1) Čerpáno z wikipedie a podkladů Volvo.

 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek