Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Nové konfigurace podvozku, nové nápravy. Lídr na trhu tahačů představil v Malaze řadu inovací

Zveřejněno: 20. 5. 2019

Nedávno představila společnost DAF ve španělské Malaze odborným novinářům rozšířenou nabídku podvozků určených pro stavebnictví, včetně varianty 8×4 se dvěma poháněnými tandemovými nápravami a zadní řízenou vlečenou nápravou. Při jízdních testech byly k vidění též nové konfigurace vozidel či nabídka pohonů pomocných agregátů (PTO).

DAF CF 480 FAD 10x4 Construction

Podvozek CF a XF 8×4

Premiéru měl podvozek pro modely CF a XF 8×4 s poháněnou tandemovou nápravou a řízenou vlečenou zadní nápravou. Novou konfigurací v již tak bohatém portfoliu čtyřnápravových vozidel s jednoduchými a dvojitými nápravami je FAW, který bude z výrobního závodu k dispozici ke konci tohoto roku. Jde o čtyřnápravový podvozek CF nebo XF. Zadní „tridem“ se skládá z tandemové poháněné nápravy SR1360T bez kolových redukcí nebo z tandemové poháněné nápravy HR1670T s kolovými redukcemi a z řízené vlečené zadní nápravy umístěné za tandemovou nápravou.

Celková hmotnost nového podvozku 8×4 FAW je CHV 37 tun a díky vlečené zadní nápravě s ním lze velmi přesně manévrovat. Poloměr otáčení je přibližně pouhých 7,8 metru, takže varianta 8×4 FAW se ideálně hodí pro přepravu velkých nebo těžkých nákladů na staveništích, kde je relativně málo místa. Nový podvozek lze perfektně využít jako sklápěčku, natahovák kontejnerů nebo pro soupravu s nakládacím jeřábem v zadní části podvozku.

Podvozek XF FAX

Podvozek XF FAX 8×2 se dvěma řízenými předními nápravami (8 nebo 9 tun) a s řízenou vlečenou zadní nápravou (7,5 tuny) za poháněnou nápravou. Tato verze je již dostupná jako model CF a nyní ji lze objednat také jako model XF. Obdobně jako u srovnatelného modelu CF i model XF FAX zaručuje celkovou hmotnost vozidla až 37 tun. Jeho řízená vlečená zadní náprava poskytuje maximální manévrovatelnost, což je ideální pro rozvážku stavebních materiálů a také například u vozidel, kdy je za kabinou těžký nakládací jeřáb.

Novinka pro přepravu písku, štěrku a kamene

DAF nyní ve spolupráci s partnerskou nizozemskou společností Estepe nabízí sklápěč CF 10×4 pro velmi těžké provozní podmínky. Je vybavený dvěma řízenými 10tunovými předními nápravami, hydraulicky řízenou 10tunovou vodicí nápravou (kterou lze také zvednout) a tandemovou poháněnou nápravou HR1670T s kolovými redukcemi a pneumatickým odpružením. Užitečné zatížení této „speciální“ varianty, která se bude využívat především pro přepravu těžkých nákladů písku, štěrku a kamene, je přibližně 30 tun, přičemž celková hmotnost je 49 tun. I přes velký počet náprav je díky promyšlené konstrukci prostor pro 350litrovou palivovou nádrž.

Model XF FTM: Tahač 8×4 s nápravou tridem

Tahač pro těžkou přepravu XF FTM poslední generace má konfiguraci 8×4, vzadu s tandemovou poháněnou nápravou SR1360T nebo HR1670T a řízenou vodicí zadní nápravou. Dohromady tvoří nápravu tridem. Působivý model XF je ideální pro speciální aplikace přepravy, kde mohou v soupravě dosáhnout celkové hmotnosti až 120 tun. Využití jednoduché přední nápravy a tří zadních náprav znamená, že lze plně využít zatížení náprav, aniž by došlo k překročení zákonem povolených zatížení náprav. Podvozek modelu XF FTM má rozvor 4,65 metru a charakterizuje jej relativně kompaktní konstrukce a technická hmotnost CHV 41 tun. To nabízí významné výhody v oblasti ovladatelnosti a umístění točnice.

Model XF FTM je tahač se čtyřmi nápravami, který se dodává v různých konfiguracích. První je verze s 8tunovou přední nápravou, s 8tunovou vodicí zadní nápravou a 21tunovou tandemovou nápravou HR1670T s kolovými redukcemi, která dosahuje celkové hmotnosti 34 tun. Další je model XF FTM dostupný také s 9tunovou nebo nově s 10tunovou přední nápravou, 8tunovou vodicí zadní nápravou a 26tunovou tandemovou nápravou s kolovými redukcemi. Maximální zatížení točnice tahače návěsu je pro oba modely přibližně 24, resp. 31 tun.

Široké možnosti agregace

Široká nabídka pohonů pomocných agregátů (PTO) pro pohon sklápěcích nástaveb, domíchávačů betonu a jeřábů je pro stavební vozidla mimořádně důležitá. Společnost DAF dodává PTO v zadní části motoru umístěné na 1. hodině pro motor MX-11 i pro motor MX-13. PTO je k dispozici s přímým připojením čerpadla nebo s přírubou, pro stálý provoz poskytuje točivý moment 800 Nm a špičkově až 1000 Nm. Je ideální pro velmi náročné aplikace, jako jsou domíchávače betonu nebo vozidla pro svoz odpadu. Pro motor PACCAR MX-11 nabízí společnost DAF také zadní PTO motoru v poloze na 11. hodině s přímým připojením čerpadla. Poskytuje točivý moment 250 Nm a špičkově pak až 400 Nm. Tento typ PTO je dokonale vhodný pro lehčí aplikace, jako jsou natahováky kontejnerů a různé těžší jeřáby. K dispozici je také široká nabídka PTO převodovky pro sklápěče, kompresory a nakládací jeřáby. Navíc je možné dodat nepřímý PTO v přední části motoru s připojením čerpadla. Tento lehký typ PTO dodává výkon 20 kW nebo 35 kW a je dokonale vhodný pro pojízdný systém hákového ramene nebo sklápěč.

Osvědčené motory a převodovky

Maximální točivý moment při nízkých otáčkách, to jsou typické vlastnosti poháněcích soustav PACCAR poslední generace, které se perfektně uplatní u vozidel pro stavebnictví. Maximální točivý moment robustního motoru PACCAR MX-11 o zdvihovém objemu 10,8 litru a motoru PACCAR MX-13 o zdvihovém objemu 12,9 litru v modelech DAF CF a XF (s výkony 220 kW/299 k až 390 kW/530 k) mají špičkový výkon při otáčkách motoru nižších než 1000 min-1. V kombinaci s automatizovanými převodovkami TraXon poslední generace, s 12 a 16 převodovými stupni, zaručují vynikající výkon za všech okolností. Vozidla DAF CF jsou také k dispozici s 6,7litrovým motorem PACCAR PX-7 o výkonu 172 kW/234 k až 239 kW/325 k.

Vozidla v řadě LF pohání výkonný čtyřválcový motor PACCAR PX-4 o zdvihovém objemu 3,9 litru, motor PACCAR PX-5 o zdvihovém objemu 4,5 litru a šestiválcový motor PACCAR PX-7 o zdvihovém objemu 6,7 litru, jejichž výkony se pohybují v rozsahu od 115 kW/156 k do 239 kW/325 k. Nabídka převodovek je působivá: k dispozici jsou 5-, 6-, 9- nebo 12stupňové převodovky, manuální, automatizované nebo plně automatické – je možné volit optimální poháněcí soustavu pro všechny typy provozu.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: DAF Trucks
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Neúnavný pracant Rokbak a první 50tunové rýpadlo LiuGong v Čechách

Zveřejněno 18.3. Sezonu předváděcích akcí pod širým nebem zpravidla na začátku roku zahajuje DEMO TOUR – velká předváděčka v lomu Kalcit v Brně Líšni, kterou společně se svými partnery pořádá prodejce stavebních strojů, společnost Austro Baumaschinen. Mezi letošními… celý příspěvek

Trimble úspěšně dokončil test plně autonomního zemního válce!

Zveřejněno 15.3. Společnost Trimble poprvé přímo na stavbě otestovala plně autonomní zemní válec, čímž učinila další důležitý krok k naplnění vize autonomní mobility. Standardní platforma Trimble Earthworks, určená i pro autonomní řízení instalovaná na zemním válci… celý příspěvek

Tatra ukázala vozidlo Force e-Drive poháněné vodíkovými palivovými články

Zveřejněno 13.3. V říjnu loňského roku měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV… celý příspěvek