Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Nová midirýpadla Yanmar SV86 a SV100 přicházejí na trh

Zveřejněno: 11. 7. 2024

Dvě očekávaná midirýpadla Yanmar v kategorii 8–10 tun jsou již dostupná u ASbud Česká Republika v Rožnově pod Radhoštěm. Modely SV86 a SV100 s ultra krátkou zádí doplňují v této hmotnostní kategorii oblíbené stroje řady ViO s nulovým přesahem, dostala do vínku pozměněný design, vylepšenou hydrauliku nebo silnější motory s turbem, což se projevilo na zlepšení všech klíčových pracovních parametrů. Díky koncepci s minimálním zadním přesahem se rýpadla perfektně hodí pro práci v městských zástavbách nebo při zemních pracích na komunikaci. Na závěr si představíme také poslední model naklápěcího tiltrotátoru značky Steelwrist, který jsme měli možnost vidět osazený na rýpadle Yanmar B95W.

Yanmar SV86 se zkrácenou zádí přichází s vyšším výkonem a skvělými pracovními dosahy.

Uvedení nových kompaktních rýpadel SV86 a SV100 na evropský trh věnovali v Yanmaru náležitou péči. Svědčí o tom dobře připravené živé prezentace pro evropské dealery (část z nich jsme měli možnost vidět), podle kterých je zjevné, že v hustě obsazeném segmentu trhu mohou tyto novinky notně zamíchat kartami. Kladné ohlasy přicházejí ostatně i z trhů v USA a v Asii, kam rýpadla dorazila díky benevolentnějším emisním normám přibližně o osm měsíců dříve.

Pozměněný koncept stroje

Na dvoře firmy ASbud máme možnost detailněji se seznámit s modelem SV86 s monovýložníkem1) a provozní hmotností 8,6 tuny. Na první pohled bychom novému yanmaru hádali ještě o nějakou tu tunu navíc. Mohou za to nízké těžiště a širší asymetrické pásy, které rýpadlu přidávají na robustnosti. Ačkoli jde o stroj s hmotností téměř devět tun, má stejnou výšku jako mnohem menší „pětiapůltuna“, takže se bude snadno převážet. Oproti předchozím modelům ViO má jinak rozloženou hmotnost: například hydraulický rozvaděč se zpod kabiny přesunul na bok stroje, kde je snadno dostupný pod uzamykatelnou kapotou. Ta má ještě jednu vychytávku, a sice samostatný horní otevírací díl. Pod ním se nachází tankovací čerpadlo, takže při doplňování nafty na stavbě nemusí strojník otevírat celou kapotu. Také k ostatním důležitým servisním bodům, jako jsou filtry, měrky či rozvody, přistupuje obsluha ze země a není k tomu zapotřebí složitá manipulace nebo demontáž. Zajímavostí je vnější uzamykatelná schránka, poskytující úložný prostor například pro nářadí, rukavice či maznice.

Po odklopení horní části boční kapoty se dostaneme k palivovému čerpadlu.
Po odklopení horní části boční kapoty se dostaneme k palivovému čerpadlu.

Další novinkou u modelu SV86 je umístění pístnice pro ovládání mimoosého kopání. Ta se nachází na levé straně, má robustní konstrukci a umožňuje strojníkovi pracovat s ramenem v rozsahu 2 × 60°. K větší stabilitě přispívá zadní protizávaží a již zmíněné pásy, které mají širší a vyšší profil a větší rozety. Jejich asymetrická konstrukce je specialitou Yanmaru, jenž si ji pod označením VICTAS nechal patentovat. Pásy s větší styčnou plochou lépe zabírají, jsou tišší a produkují méně vibrací.

Pásy VICTAS s asymetrickou konstrukcí a větší styčnou plochou lépe zabírají, jsou tišší a produkují méně vibrací.
Pásy VICTAS s asymetrickou konstrukcí a větší styčnou plochou lépe zabírají, jsou tišší a produkují méně vibrací.

Zaměřeno na výkon a použitelnost…

Doplněním modelové řady o rýpadla se zkrácenou zádí (tzv. short tail) sledoval výrobce jediný cíl: zvýšení výkonu a pracovních dosahů. Tomu se u SV86 a SV100 podřídilo snad naprosto všechno. Koncernový, vodou chlazený motor Yanmar dostal nově přeplňování a disponuje výkonem 73 koní. Výkonová křivka je plošší, takže výkon je k dispozici v širším spektru otáček. „Podíváme-li se na tabulkové hodnoty výkonů a rozsahů, jsou nové modely SV ve své kategorii špičkou na trhu,“ říká o novinkách Robert Skopal, obchodní zástupce společnosti ASbud, a přidává rovněž jednu praktickou zkušenost: „Když jsme tyto stroje ve fabrice v Německu testovali, překvapila nás jejich obrovská síla při zdvihu. I při plně nataženém rameni nebyl problém manipulovat s těžkými břemeny a přesně je usazovat na dané místo. Myslím, že v tomto ohledu nebudou mít modely SV86 a SV100 konkurenci.

Yanmar SV86 a ukázka minimálního přesahu zádě.
Yanmar SV86 a ukázka minimálního přesahu zádě.

Co je nového v kabině

Pojďme se podívat dovnitř, na pracoviště strojníka. Kabina je posazena velmi nízko (o 10 centimetrů níže než u předchozího modelu), má velká prosklená okna a je z ní vidět do všech stran. Překvapivě skvělý výhled ven má strojník po pravé ruce, a to díky zaoblenému tvaru kapotáže. Po usazení do pohodlné sedačky odpružené vzduchem musíme konstatovat, že výrobce uvnitř odvedl opravdu dobrou práci. Oproti předchozím modelům je tu více místa na nohy (díky tomu, že přední část kabiny není zkosená), pozitivně hodnotíme i „packy“ pro ovládání pojezdu, které jsou oddělené, a chodidla tak jsou v přirozenější poloze. Joysticky pocházejí z předchozích modelů a mají kolébky pro řízení přídavných okruhů. K nastavení a ovládání důležitých funkcí slouží LCD displej, jenž je integrován do pravého bočního panelu. V menu se dá listovat jak pomocí kulatých tlačítek pod displejem, tak nově pomocí otočného kolečka (jog dial), umístěného v pravé boční konzole. Pootočením ovladače vpravo/vlevo přepíná obsluha mezi jednotlivými ikonami menu, tlačítkem uprostřed danou volbu potvrzuje. Sami jsme si to vyzkoušeli a je to jednoduché. Po vzoru větších strojů dostal SV86 do výbavy programovatelnou hydrauliku; nově je možné nastavit a uložit pět režimů pro hydraulický průtok. Každý z nich lze navíc opatřit grafickou ikonou (drapák, kladivo, svahovka apod.), takže strojník okamžitě vidí, pro jaké příslušenství má nastaveny tlaky.

Po sklopení bočních opěrek a nastartování se menu LCD displeje automaticky přepne do módu pro kamery. Na obrazovce se ve dvou polovinách zobrazí pohled z boční a zadní kamery. To je velmi užitečné, protože strojník si před zahájením práce může zkontrolovat dění kolem stroje. Volitelně lze doobjednat ještě tzv. ptačí pohled, přičemž tato funkce slévá obraz do 360stupňové perspektivy. Zavíráme dveře, pouštíme automatickou klimatizaci dodávanou ve standardu a pomalu se rozjíždíme. Ačkoli se pohybujeme po zdrsněné betonové ploše, necítíme žádné vibrace a rovněž hluk uvnitř je velmi snesitelný. Jak se následně dozvídáme, může za to vylepšené antivibrační uložení kabiny využívající silikonového oleje a gumy. Rýpadlo je vybaveno funkcí automatického snížení otáček a systémem automatického vypnutí motoru při nečinnosti. Obě tyto funkce přispívají k nízké spotřebě nafty, která dle tabulkových parametrů bude rovněž atakovat špičku na trhu.

Displej u Yanmaru SV86. Novinkou je nastavení hydraulických průtoků až pro pět typů příslušenství.
Displej u Yanmaru SV86. Novinkou je nastavení hydraulických průtoků až pro pět typů příslušenství.

Nová rýpadla Yanmar SV86/SV100 se zkrácenou zádí jsou odpovědí výrobce na poptávku po kompaktních, stabilních a výkonných rýpadlech s multifunkčním využitím ve městech, v infrastrukturní výstavbě i při lehčích demoličních pracích. K vysokému standardu dílenského zpracování přidal Yanmar tentokrát i několik dalších bonusů v podobě zvýšeného výkonu, bohatší výbavy a nového designu. V případě zájmu je možné si nová rýpadla řady SV vyzkoušet přímo ve firmě ASbud, která již na ně přijímá též objednávky. Tam vám také poradí s konfigurací a s případným financováním.

Tab.: Technická specifikace Yanmar SV86 a SV100
Tab.: Technická specifikace Yanmar SV86 a SV100

Multifunkční dělník se steelwristem

V rámci naší návštěvy jsme si nemohli nechat ujít ani kolové rýpadlo Yanmar B95W, osazené naklápěcí otočnou hlavou Steelwrist X12. Tento stroj vyniká neuvěřitelnou stabilitou a například jeho parametr dosahu se zátěží patří k nejlepším na trhu. Kolová rýpadla Yanmar jsou zatím osazována osvědčenými motory Deutz, nicméně výrobce pro ně již plánuje vlastní řadu koncernových motorů. Yanmar B95W je v nabídce v několika provedeních: buď se zadními hydraulicky ovládanými stabilizačními patkami a přední dozerovací radlicí (asi nejčastější typ u nás), nebo se zadní stabilizační radlicí (je masivnější než přední dozerovací), nebo pouze se zadními patkami. Pro zvýšení stability stroje jsou tu navíc hydraulicky uzamykatelné zámky náprav. V případě jejich uzamčení se stroj při pohybu otoče do boku nehoupe.

Kolové rýpadlo Yanmar B95W vybavené steelwristem představuje pro stavební firmu ideální kombinaci. V rukách šikovného strojníka zastane takto nakonfigurovaná kolovka práci několika lidí a díky tažnému zařízení a homologaci pro provoz na silnicích si strojník přiveze na stavbu vše potřebné na taženém přívěsu. „Naklápěcí tiltrotátory jsou budoucnost a poptávka po nich stoupá,“ dodává Robert Skopal. Co se týče rýpadla, podrobnější popis výbavy a konstrukce najdete v článku Kolová rýpadla Yanmar pro rok 2023 jsou praktičtější a mají více funkcí vydaném v čísle 3/2023, jenž je dostupný také na našem webu a v němž jsme psali o větším B110W. Nyní se zaměříme na naklápěcí otočnou hlavu, kterou je rýpadlo vybaveno.

Výhody naklápěcích tiltrotátorů Steelwrist

Značka Steelwrist patří mezi tři přední světové výrobce naklápěcích tiltrotátorů a v oboru je známa svými inovacemi. Model X12, kterým je toto rýpadlo Yanmar osazeno, má tzv. sendvičovou konstrukci a dvouhadicové provedení Quantum. Sendvičové provedení je charakteristické dvojicí hydraulických rychloupínačů, přičemž jeden z nich je na rameni a druhý na rotačně-naklápěcím ústrojí. Výhodou je, že v případech, kdy je potřeba pracovat například s kladivem nebo úzkou lžicí, si strojník jednoduše odepne naklápěcí tiltrotátor a požadované příslušenství si instaluje na rychloupínač na rameni. Toto řešení přispívá k širšímu využití stroje – obsluha může pohodlně pracovat i v případech, kdy není funkce otáčení/naklápění nezbytná. Dvouhadicové provedení znamená, že hydraulický výkon jde z jednoho pracovního okruhu a průtoky jsou automaticky řízeny řídicí jednotkou podle toho, jak je ovládán joystick. Při čtyřhadicovém provedení jsou připojeny dva přídavné pracovní okruhy (pro naklápění/rotaci), k čemuž jsou z fabriky dodávány také speciální joysticky.

Steelwrist X12 se sendvičovou konstrukcí.
Steelwrist X12 se sendvičovou konstrukcí.

Z konstrukčního hlediska jsou pro větší modely naklápěcích tiltrotátorů Steelwrist typické masivní pístnice po stranách. Oproti tiltrotátorům s motory zabudovanými uvnitř má toto řešení jednu výhodu: pístnice jsou silnější a udrží větší tlak. „Například při srovnávání terénu dokáže strojník s pístnicovým provedením tiltrotátoru daleko lépe držet rovinu,“ uvádí Robert Skopal jednu z výhod konstrukce. Tiltrotátor Steelwrist může být přímo z fabriky vybaven zadními kleštěmi, které slouží k manipulaci s materiálem nebo k vyčištění prostoru. Kleště se dají nainstalovat také zpětně jako retrofit. Zajímavostí jsou vpředu umístěné hydraulické vývody, na něž lze v případě potřeby připojit ještě další přídavné příslušenství (strojník pustí hydrauliku buď do zadních kleští, nebo skrze tyto vývody do dalšího připojeného příslušenství).

Naklápěcí otočné hlavy Steelwrist poskytují uživatelům mnoho výhod. Ve společnosti ASbud pomohou se správným výběrem, konfigurací a samozřejmě instalací na konkrétní stroj. V případě zájmu se obraťte na uvedený kontakt.

— kontakty —

ASbud Česká Republika, s.r.o.

U Kantorka 419, 756 61 Rožnov p. Radh.

E: obchod@asbud.cz   T: +420 602 677 617   WWW: https://asbud.cz/

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

1) Dělený výložník má být podle dostupných informací v nabídce od letošního podzimu.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek