Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 28.1. – svátek slaví Otýlie

Nová generace Tatra Phoenix míří k prvním zákazníkům

Zveřejněno: 11. 8. 2018

Model, který odstartoval novodobou historii tradiční kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS, a.s., se letos dočkal modernizace s důrazem na komfort a ještě lepší užitnou hodnotu. Kromě faceliftované kabiny přináší též několik konstrukčních vylepšení.

Tatra Phoenix modelová řada 2018 v provedení 8×8

Nový vůz Tatra Phoenix modelová řada 2018 na první pohled rozlišíme od předchůdce díky novému barevnému schématu, kombinujícímu barvu vozidla s matně a leskle černou čelní maskou kabiny. Co se týče nových konstrukčních řešení, na první pohled nejdou rozpoznat, ty hlavní se totiž nachází v útrobách.

Kompaktnější systém pro úpravu spalin

Tatra Phoenix nadále plní emisní normu Euro 6, která ještě nějaký čas stále bude platit. Přesto automobilka provedla několik konstrukčních změn systému, který zabezpečuje plnění této emisní normy. Velkým neduhem, ať už se jedná o nákladní auta či jiné samojízdné stroje, je fakt, že systémy na úpravu spalin jsou příliš velké, což ubírá na prostoru i viditelnosti. Tatra tento problém vyřešila. Systém na čištění výfukových plynů pomocí DPF filtru, katalyzátoru a systému SCR je nyní daleko kompaktnější, a tak nový Phoenix získal větší prostor pro nástavbu a tím vyšší užitečnou hmotnost při zachování stávající celkové hmotnosti.

Tichá a výkonná pohonná jednotka

Modelová řada Tatra Phoenix 2018 je osazena novými modely osvědčených pohonných jednotek MX-11 a MX-13 s emisní specifikací Euro VIc. Motory uživateli nabídnou větší výkon při zachování úspornosti a tichost. Došlo též ke snížení provozních otáček motoru a ke zvýšení točivého momentu, jehož maximum je nyní k dispozici již od 900 min-1. „Maximální výkon motorů MX-11 a MX-13 vzrostl o 7 kW až 14 kW a stejně tak točivý moment byl navýšen o 50 N.m až 200 N.m v závislosti na výkonové úrovni,” uvádí TATRA TRUCKS, a. s. v tiskové zprávě.

Tatra Phoenix modelová řada 2018 s podvozkem 8 × 8 v kamenolomu
Tatra Phoenix modelová řada 2018 s podvozkem 8 × 8 v kamenolomu

Podvozek a převodovka

I když se osvědčená „tatrovácká” koncepce v podobě výkyvných polonáprav s centrální rourou využívá desítky let, neznamená to, že vývoj podvozků skončil, ba naopak. Pro rok 2018 je možné nová nákladní vozidla Phoenix vybavit desetitunovou přední nápravou, zvedací zadní nápravou či řízenou zadní nápravou v souvislosti především s vícenápravovými vozy 10 × 10 a návazných provedení. Další novinkou je možnost osadit vozidla systémem kotoučových brzd.

Změna se týká také u automatizované převodovky. Dříve ve vozidlech Phoenix sloužila převodovka AS-Tronic, kterou nyní nahrazuje nová automatizovaná převodovka Traxon. Jde výhradně o šestnáctistupňové provedení, opět s vlastním řadicím softwarem, na jehož odladění, vzhledem ke specifickému provozu v nejtěžším terénu, se významně podíleli pracovníci společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Díky možnosti zástavby jedné z nejmodernějších automatizovaných převodových skříní Traxon v kombinaci s přídavnou/sestupnou převodovkou naší vlastní konstrukce a faktem, že 95 % produkce vozidel řady TATRA PHOENIX Euro 6 je v provedení bez redukcí v nábojích kol, se nová vozidla mohou pochlubit rovněž velmi důležitou výhodou nízkého koeficientu TCO. Náklady z vlastnictví vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 ‚2018’ jsou tedy na velmi příznivé a opět nižší úrovni,” uvádí TATRA TRUCKS.

Na pohodlí řidiče se rovněž nezapomnělo. Jelikož TATRA TRUCKS úspěšně spolupracuje s holandským výrobcem, může nabídnout novou odhlučněnou, pohodlnou a moderní kabinu s novým barevným schématem interiéru. Změny nese veškeré ovládání, jako jsou spínače a displej. Významně byla změněna elektronická architektura celého vozidla, která dnes využívá kombinaci technologií LIN a CAN.

Autor: Milan Jedlička
Foto: TATRA TRUCKS
 

Nové

V Hydraulikservis I vracejí do kondice nakladač Caterpillar 972G

Zveřejněno 26.1. Dílny specializované servisní firmy Hydraulikservis I v Bohuňovicích na Olomoucku zažívají jednu z největších zakázek poslední doby. Unikátní přestavbu zde podstupuje čelní kolový nakladač Caterpillar 972G. Stroj, který byl vyrobený v roce 2001, byl… celý příspěvek

Kam se ubírá značka Ford Trucks na českém trhu. V jednoduchosti je konkurenční výhoda

Zveřejněno 16.1. Ačkoli nákladní vozidla značky Ford Trucks vstoupila na český trh relativně nedávno, potkáváme se s nimi stále častěji jak ve flotilách spedičních firem, tak v autoparcích těžebních a stavebních společností. Oficiální importér, společnost F TRUCKS a… celý příspěvek

Novinky SEPPI M a STEHR na veletrhu Bauma 2022

Zveřejněno 12.1. Italskou značku SEPPI M, známou díky svým frézám a mulčovačům, spolu s technikou STEHR zahrnující široký sortiment stavebních strojů i příslušenství k nám dováží firma Agriimport Plzeň. Zástupci této plzeňské společnosti samozřejmě nemohli chybět na… celý příspěvek