e-shop RENOMAG
Dnes je 15.12. – svátek slaví Radana , Radan

Na silnici i do terénu. Hydraulický pohon přední nápravy se v ČR teprve zabydluje

Zveřejněno: 1. 10. 2019

U stavebních vozidel se často řeší konfigurace podvozku a pohonu. Zatímco klasická verze 4×2 není určena do terénu, pohon 4×4 nebo 6×4 zbytečně zvyšuje pohotovostní hmotnost i spotřebu vozidla. Není nezbytné však jít cestou kompromisu, existuje řešení v podobě pomocného hydraulického pohonu přední nápravy.

Systém pohonu HydroAxle+ lze instalovat na většinu konfigurací tahačů a podvozků modelových řad DAF CF a XF. Na fotografii DAF CF 530 FTT v konfiguraci 6×4

Pro typy přeprav, které probíhají převážně po silnici a kdy se vozdilo pohybuje v terénu pouze v malém měřítku, má holandská společnost ­GINAF ve spolupráci s výrobcem DAF řešením v podobě pohonu ­HydroAxle+ (HTA Hydraulic Traction Asistant). Ten lze namontovat na klasické sériové návěsové tahače.

Z technické stránky se jedná o pomocný hydraulický pohon přední nápravy, který se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému. Pohon předních kol je zajištěn tlakem oleje, který ovládá pístky s rolnami v nábojích kol s vnitřním „hvězdicovitým“ tvarem. Mechanickým způsobem přímo od motoru je zajištěn pohon předních kol již od nulové až do maximální rychlosti 28 km/h. Při překročení této rychlosti se systém sám deaktivuje. Celý systém neustále sleduje a porovnává otáčky všech kol a úhel natočení volantu a úpravou tlaku, který dodává hlavní čerpadlo. Tím je zajištěno rovnoměrné rozložení pohonu předních kol v porovnání s ostatními přímo poháněnými koly. Systém funguje identicky jak pro jízdu vpřed, tak pro jízdu vzad.

HydroAxle+ se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému (zdroj GINAF, Youtube)
HydroAxle+ se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému (zdroj GINAF, Youtube)

Samotný hydraulický pohon se vyznačuje nízkým vnitřním odporem, což spolu se skutečností, že systém vyžaduje energii pouze pokud je aktivní, vede v porovnání s mechanicky poháněnou přední nápravou k značné úspoře pohonných hmot. Hmotnost systému nepřesahuje 450 kg a celá konstrukce je řešena tak, že nemá vůbec žádný vliv na poloměr otáčení vozidla.

Například tahač v provedení 6×4, popřípadě plněpohonná varianta vozidla do terénu je oproti tahači osazenému systémem HydroAxle+ až o 2 tuny těžší a tuto hmotnost po většinu času zbytečně vozíte s sebou na úkor užitečného zatížení. Zcela zásadní je pak rozdíl ve spotřebě. Konfigurace 6×4 už z principu zvyšuje spotřebu paliva oproti provedení 4×2, a to až o 5–6 litrů nafty na 100 kilometrů.

Systém pohonu lze namontovat na většinu konfigurací tahačů a podvozků modelové řady DAF CF a XF. Vozidla jsou z výrobního závodu DAF vybavena přední nápravou 183 N s nosností 9 tun, konektorem CAN, zadním motorovým PTO s kardanovou přírubou a trvalým zapojením, volným prostorem na pravé straně podvozku pro montáž nádrže na hydraulický olej a chladiče. Většina konfigurací pak ještě vyžaduje přemístění vzduchových ventilů umístěných mezi hlavními nosníky rámu na pravou stranu podvozku.

Systém HydroAxle+ není úplnou novinkou. V České republice zatím ale moc rozšířen není, jediné dvě soupravy s tímto pohonem provozuje společnost NIKA Logistics
Systém HydroAxle+ není úplnou novinkou. V České republice zatím ale moc rozšířen není, jediné dvě soupravy s tímto pohonem provozuje společnost NIKA Logistics

Závěr

Pomocný hydraulické pohon přední nápravy představuje významný potenciál úspory paliva, nehledě na další nákladové položky, jako jsou pneumatiky, zvýšené náklady na údržbu apod. Z tohoto úhlu pohledu je HTA jednoznačnou alternativou.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: DAF Trucks, GINAF
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek