Dnes je 20.5. – svátek slaví Zbyšek

Mercedes představuje vodíkový tahač. Za tři roky má být na silnicích

Zveřejněno: 13. 10. 2020

Divize nákladních vozů značky Mercedes-Benz měla v září v Berlíně světovou premiéru nového vozidla. Předvedla koncept tahače na vodík a předpokládá, že právě v těžké nákladní dopravě by se použití vodíkového pohonu mělo prosadit dříve než u osobních aut.

Vodíkový palivový článek v popředí konceptu GenH2.

S masovou sériovou výrobou počítá německá automobilka po roce 2025, ale prvním zákazníkům chce vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 prodat již v roce 2023.

Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.

Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.

Dojezd a „dotankování”

K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.

S plnými nádržemi vodíku a nabitými bateriemi (70 kWh) by koncept Mercedes-Benz GenH2 měl být schopen urazit bez zastávky až 1000 kilometrů, což je vzdálenost, která je pro podobné vozy dostačující. Dotankování na vodíkové plnicí stanici by přitom nemělo trvat o moc déle, než tankování nafty u čerpací stanice (cca 45 minut).

Vývoj osobních automobilů na vodík zatím zastaven

Na druhé straně v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.

Menší nákladní vozy

Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky" by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.

Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce (Mercedes-Benz eActros LongHaul nabídne dojezd na jedno nabití až 500 km).

Autor: Milan Lažanský
Foto: archiv Mercedes-Benz
 

Nové

Chystá se demolice bývalé Tesly v Lanškrouně. Klíčové rypadlo je již na místě

Zveřejněno 17.5. Lanškroun 15. května. Za redakci časopisu Stavební technika jsme navštívili areál bývalé Tesly v Lanškrouně, kde proběhla předávka demoličního rypadla DEVELON včetně sortýrovacích kleští a na míru vyrobeného adaptéru RENOMAG. Hlavní roli při bourání… celý příspěvek

Paket příslušenství od MB Crusher pomáhá se stavbou domů a úpravou pozemků

Zveřejněno 15.5. Počet uživatelů speciálního příslušenství italského výrobce MB Crusher v České republice stoupá. S těmito typicky žluto-černými drticími nebo třídicími lžicemi se na stavbách potkáváme stále častěji. Pro tento článek jsme od dealera MB Crusher… celý příspěvek

Nové demoliční rýpadlo Cat 330 UHD klade důraz na všestrannost a bezpečnost

Zveřejněno 12.5. Společnost Caterpillar oznamuje uvedení nové generace demoličního rypadla Cat 330 UHD s vysokým dosahem. Tento univerzální stroj s řadou funkcí poskytuje zvýšenou bezpečnost pro zásahy při mimořádných událostech či při práci v městských aglomeracích… celý příspěvek