Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Mercedes představuje vodíkový tahač. Za tři roky má být na silnicích

Zveřejněno: 13. 10. 2020

Divize nákladních vozů značky Mercedes-Benz měla v září v Berlíně světovou premiéru nového vozidla. Předvedla koncept tahače na vodík a předpokládá, že právě v těžké nákladní dopravě by se použití vodíkového pohonu mělo prosadit dříve než u osobních aut.

Vodíkový palivový článek v popředí konceptu GenH2.
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

S masovou sériovou výrobou počítá německá automobilka po roce 2025, ale prvním zákazníkům chce vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 prodat již v roce 2023.

Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.

Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.

Dojezd a „dotankování”

K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.

S plnými nádržemi vodíku a nabitými bateriemi (70 kWh) by koncept Mercedes-Benz GenH2 měl být schopen urazit bez zastávky až 1000 kilometrů, což je vzdálenost, která je pro podobné vozy dostačující. Dotankování na vodíkové plnicí stanici by přitom nemělo trvat o moc déle, než tankování nafty u čerpací stanice (cca 45 minut).

Vývoj osobních automobilů na vodík zatím zastaven

Na druhé straně v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.

Menší nákladní vozy

Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky" by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.

Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce (Mercedes-Benz eActros LongHaul nabídne dojezd na jedno nabití až 500 km).

Autor: Milan Lažanský
Foto: archiv Mercedes-Benz
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek