Renomag.cz - Přídavná zařízení a náhradní díly pro stavební a težební stroje
Dnes je 27.9. – svátek slaví Jonáš

Mercedes představuje vodíkový tahač. Za tři roky má být na silnicích

Zveřejněno: 13. 10. 2020

Divize nákladních vozů značky Mercedes-Benz měla v září v Berlíně světovou premiéru nového vozidla. Předvedla koncept tahače na vodík a předpokládá, že právě v těžké nákladní dopravě by se použití vodíkového pohonu mělo prosadit dříve než u osobních aut.

Vodíkový palivový článek v popředí konceptu GenH2.

S masovou sériovou výrobou počítá německá automobilka po roce 2025, ale prvním zákazníkům chce vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 prodat již v roce 2023.

Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.

Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.

Dojezd a „dotankování”

K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.

S plnými nádržemi vodíku a nabitými bateriemi (70 kWh) by koncept Mercedes-Benz GenH2 měl být schopen urazit bez zastávky až 1000 kilometrů, což je vzdálenost, která je pro podobné vozy dostačující. Dotankování na vodíkové plnicí stanici by přitom nemělo trvat o moc déle, než tankování nafty u čerpací stanice (cca 45 minut).

Vývoj osobních automobilů na vodík zatím zastaven

Na druhé straně v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.

Menší nákladní vozy

Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky" by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.

Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce (Mercedes-Benz eActros LongHaul nabídne dojezd na jedno nabití až 500 km).

Autor: Milan Lažanský
Foto: archiv Mercedes-Benz
 

Nové

Doosan uvádí na trh nové kolové nakladače DL220-7 a DL250-7

Zveřejněno 25.9. Společnost Doosan Infracore Europe představila nové kolové nakladače DL220-7 a DL250-7. Modely jsou dalšími přírůstky do oceňované řady kolových nakladačů „DL-7“ a navazují na uvedení sedmi větších strojů DL-7 koncem loňského roku. celý příspěvek

Věrnost jedné značce se vyplácí. Firma spoléhá na osvědčené japonské stroje

Zveřejněno 20.9. Do redakce jsme dostali tip na zajímavou stavební firmu, která svou flotilu strojů poskládala téměř výhradně z červeno-bílých Japonců Takeuchi od VLW. Jak se umí na stavbě otáčet, jak je s nimi obsluha spokojená a které vychytávky tyto mašiny mají,… celý příspěvek

Jejich barvu předurčil starý Wartburg. Zelené stroje Cat zamířily do firmy z Kostelce nad Labem

Zveřejněno 16.9. Čtyři nové stroje vyvedené v netradičním barevném provedení budou určeny především pro práce spojené s pokládkou dlažby. Kromě vzhledu však zaujmou i nadstandardní výbavou, jako je třeba 3D nivelace nebo centrální mazání. celý příspěvek