Echidna - Expert na řeznou a jinou techniku pro stavební a demoliční stroje
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Mercedes představuje vodíkový tahač. Za tři roky má být na silnicích

Zveřejněno: 13. 10. 2020

Divize nákladních vozů značky Mercedes-Benz měla v září v Berlíně světovou premiéru nového vozidla. Předvedla koncept tahače na vodík a předpokládá, že právě v těžké nákladní dopravě by se použití vodíkového pohonu mělo prosadit dříve než u osobních aut.

Vodíkový palivový článek v popředí konceptu GenH2.

S masovou sériovou výrobou počítá německá automobilka po roce 2025, ale prvním zákazníkům chce vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 prodat již v roce 2023.

Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.

Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.

Dojezd a „dotankování”

K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.

S plnými nádržemi vodíku a nabitými bateriemi (70 kWh) by koncept Mercedes-Benz GenH2 měl být schopen urazit bez zastávky až 1000 kilometrů, což je vzdálenost, která je pro podobné vozy dostačující. Dotankování na vodíkové plnicí stanici by přitom nemělo trvat o moc déle, než tankování nafty u čerpací stanice (cca 45 minut).

Vývoj osobních automobilů na vodík zatím zastaven

Na druhé straně v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.

Menší nákladní vozy

Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky" by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.

Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce (Mercedes-Benz eActros LongHaul nabídne dojezd na jedno nabití až 500 km).

Autor: Milan Lažanský
Foto: archiv Mercedes-Benz
 

Nové

Výroba damprů v Československu v období po druhé světové válce

Zveřejněno 17.6. Dampery, zmiňované v minulém vydání (Muir-Hill, Aveling-Barford) se dovážely do Československa v poměrně malých počtech a jejich dovoz prakticky skončil s ukončením činnosti organizace UNRRA a spuštěním železné opony. Ruku v ruce s tím šel naprostý… celý příspěvek

Na co se zaměřit při pořizování smykem řízeného nakladače z pohledu příslušenství

Zveřejněno 15.6. Při nákupu smykem řízeného nakladače je potřeba zohlednit spoustu věcí. Spolu s výběrem značky a modelu přichází na řadu též otázka výbavy a příslušenství pro daný stroj. Pojďme se ve stručnosti podívat na to, co v této věci radí přední výrobci… celý příspěvek

Bobcat představil moderní koncepty. Zaměřují se na elektrifikaci, digitalizaci, autonomii a gamifikaci

Zveřejněno 11.6. Kampus Doosan Bobcat v Dobříši po 3 letech opět hostil legendární Bobcat Demo Days. Stovky zákazníků a prodejců z celé Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA) navštívily tuto oblíbenou akci, aby si prohlédly a vyzkoušely nejnovější produkty Bobcat… celý příspěvek