Dnes je 17.9. – svátek slaví Naděžda

Magnezit z dolů, kde neznají den. Místo, kam se vám nedovolá ani manželka

Zveřejněno: 11. 9. 2019

Magnezitový důl ve slovenské Jelšavě má novou posilu: důlní kolový nakladač nové generace, vůbec první stroj tohoto typu v Evropě. Cat R1700K se svižně proplétá úzkými chodbami, odváží materiál, pohrává si s mnohatunovými balvany a to vše hluboko pod zemí, v úplné tmě. Nakladač plní všechny přísné normy na bezpečnost práce i emise, překvapí též nízkou hlučností, díky které netřeba ani v bezprostřední blízkosti stroje zvyšovat hlas. A to jsme byli velmi blízko!

Nakladač Cat R1700K odklízí těžkou kamennou suť po odstřelech

Představte si práci, kde vás nezastihne Facebook. Nic vás neruší. Není tu světlo, není tu hluk. Nezpívají ptáci. Nedovolá se vám manželka. Jste tu jen vy a váš stroj. Pavel Nagy je strojníkem magnezitových dolů ve slovenské Jelšavě už jedenáct let. „Je to tak, jak to je, a přesně tak mi to vyhovuje," říká, když vystoupí ze svého důlního nakladače Cat R1700K, s nímž odklízí těžkou kamennou suť po odstřelech. Je to první stroj tohoto typu v celé Evropě. Než směl nastoupit do služby, musel získat povolení od Hlavního báňského úřadu v Banské Štiavnici. Na rozdíl od strojů pracujících na povrchu má nainstalovaný samohasicí systém a disponuje nouzovým vypínáním motoru zvenku. Na obří lžíci dokáže naložit i balvany o váze patnáct tun a převážet je temným labyrintem, jako kdyby šlo o figurky stavebnice.

Magnezit v Jelšavě těží tak zvanou volnou komorou, kdy v ložisku vyrubají zhruba třicetimetrové dutiny, jejichž strop podpírají ponechané pilíře.
Magnezit v Jelšavě těží tak zvanou volnou komorou, kdy v ložisku vyrubají zhruba třicetimetrové dutiny, jejichž strop podpírají ponechané pilíře.

Strojník Pavel má nakladač v ruce

Mocnou klenbu dolu míjí o pár centimetrů, přesto nikde nazavadí. Léta praxe v temných katakombách mu vtiskly dokonalou schopnost orientovat se ve stísněných prostorech. V podzemí tráví celou svou pracovní směnu. Osm hodin denně poslouchá tiché ševelení dieselového agregátu. Člověk by si myslel, že v uzavřeném podzemí s ozvěnou bude motor hřmít a kouřit, jenže vedle nahozeného nakladače by se daly rozdávat místa pacientům s astmatem. Moderní filtry čistí zplodiny motoru tak, že i v bezprostřední blízkosti stroje můžete vychutnávat blahodárné účinky vlhkého vzduchu podzemí.

Důlní nakladač Cat R1700K

  • hmotnost: 45 tun
  • výška: 2590 mm, šířka: 3350 mm, délka: téměř 12 m
  • objem lopaty: 6,6 m³
  • nosnost: cca 15 tun
  • výkon motoru: 345 koní

K lepšímu přehledu v podzemních prostorách slouží zadní kamera přenášející obraz na LCD monitor. Na něm se ukazují i záznamy z diagnostiky.

Systém kontroly trakce umožňuje přenos síly nezávisle ke každému kolu. Výsledkem je minimální prokluz kol, optimální přenos hybné síly a lepší schopnost pohybu ve stísněném prostoru dolu.

Nacházíme se ve Slovenském rudohoří

300 km východně od Bratislavy, 100 km západně od Košic a asi dvě stě metrů pod povrchem ve spletitém bludišti chodeb, jimiž projede jen speciální důlní technika. Hornickou činností se Jelšava pyšnila už za středověku, kdy se v okolí usazovali především němečtí havíři. Těžba magnezitu je ale novinkou s teprve pětadevadesátiletou tradicí. Slovenské magnezitové závody ročně vytěží kolem 970 tisíc tun horniny s 93% výnosností. Magnezit těží tak zvanou volnou komorou, kdy v ložisku vyrubají zhruba třicetimetrové dutiny, jejichž strop podpírají ponechané pilíře. Největší odběratelé suroviny jsou z Ukrajiny a Německa, ale magnezit odsud berou i v Africe nebo Austrálii. Minerál nachází uplatnění ve všech odvětvích, kde je třeba odolat extrémně vysokým teplotám – najdete ho ve vyzdívkách vysokých pecí nebo spalovnách. Hořčík se ale přidává i do krmiva v živočišné výrobě. Zásoby jelšavského naleziště prý stačí ještě nejméně na dalších sto let. Zdá se, že žlutý nakladač Caterpillar, Pavla Nagyho i všech 850 zaměstnanců zde čeká ještě dost práce.

Převzato z magazínu HEAVEN společnosti Zeppelin CZ.

Autor: Adam Maršál
Foto: Adam Maršál

Oborové členění

Nové

Nákladní vozidlo na dlouhé vzdálenosti IVECO S-WAY

Zveřejněno 16.9. IVECO S-WAY představuje první silniční vozidlo v nové řadě IVECO WAY, které je vyvinuté tak, aby zajišťovalo kompletní škálu funkcí a služeb zaměřených na řidiče, parametry udržitelnosti a špičkové úrovně propojenosti, což umožňuje poskytovat další… jít na článek

Seismické válce Dynapac si s půdou dokonale rozumí

Zveřejněno 15.9. Zeminový válec a půda byly při zhutňování zeminy až donedávna vnímány jako dva svébytné celky. Švédský výrobce Dynapac ale přišel s inovátorskou technologií Dynpac Seismic, která propojila válec a půdu v jeden celek. jít na článek

Caterpillar uvedl pět nových minirýpadel v kategorii do dvou tun

Zveřejněno 14.9. Po rozšíření nabídky minirýpadel Cat ve třídě 7 až 10 tun, o které jsme psali v minulém čísle, se rozrostla také kategorie do dvou tun. Tentokráte hned o pět nových modelů. Díky expanzi typové řady mají nyní příznivci tohoto amerického výrobce… jít na článek