Bagry TAKEUCHI
Dnes je 24.9. – svátek slaví Jaromír

Legendární Gazela a její slavní řidiči ve známém francouzském filmu

Zveřejněno: 16. 9. 2020

Roku 1964 natáčel v Maroku režisér Henri Verneuil pro společnost Gaumont film „Sto tisíc dolarů na slunci“ (Cent mille dollars au soleil) na motivy knihy Claude Velliota „Nepůjdeme do Nigérie“. Vedle předních francouzských herců zde v „hlavní roli“ bylo také několik kultovních nákladních vozů. Například červený automobil GBC 8 1616-W-16A ze saharské expediční mise „Berliet Ténéré“.

Rocco (Jean-Paul Belmondo) v průběhu filmu „ukradl“ nejenom novou třicetitunku, v závěru si vypůjčil i Berliet 3293 Blima (zdroj: Cent mille dollars au soleil)
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Jde o dobrodružný film z prostředí řidičů saharských kamionů. Film měl hvězdné obsazení s předními francouzskými herci Lino Venturou, Reginaldem Kernanem, Jean Paulem Belmondem a Bernardem Brierem. Režisér, jenž měl možnost si pro natáčení filmu vybrat vhodné automobily, zvolil vozy značky Berliet. Mezi nimi byl červený automobil GBC 8 1616-W-16A ze saharské expediční mise „Berliet Ténéré”, který pro účely natáčení filmu obdržel novou fiktivní poznávací značku 3293 Blima (šoféři Lino Ventura a Reginald Kernan). Dále se zde objevil tahač Berliet TLM 10-M2 0514 Blima s jednonápravovým skříňovým návěsem (Jean-Paul Belmondo) nebo třínápravový tahač Berliet TBO 15 6×4 Turbo s cisternovým návěsem.

Pomačkané plechy vyrobili „na zakázku” v automobilce

Vůz řízený Lino Venturou byl již veterán, který předtím absolvoval obě saharské mise. Kromě toho se ve filmu také objevují několikrát automobily Berliet GLR. Poněvadž zde jmenovaní herci byli zároveň dobrými řidiči, řízení nákladních automobilů jim nečinilo větší potíže a své role většinou odjezdili bez zaskakování kaskadéry. V určité části filmu dojde ke scéně, kdy Lino Ventura se svým vozem GBC 8 narazí zezadu do návěsu vozu J.P. Belmonda. Filmaři však měli zakázáno tento vůz rozbít. Filmová nehoda byla proto natočena tak, že pomačkané plechy kapotáže motoru a blatníky byly zvlášť vyrobeny v automobilce Berliet. Ta s nimi vyslala na natáčení dva mechaniky, kteří je na dotyčný automobil přestrojili a originální plechy uschovali. S takto upraveným pomačkaným nosem automobil odjezdil závěrečné scény filmu. Po ukončení natáčení byly originální plechy karosérie opět namontovány, automobil odvezen do Francie a uschován pro budoucí muzejní použití.

Berliet GBC 8 6×6 Gazelle s nastrojenou ponačkanou kapotáží (Cent mille dollars au soleil)
Berliet GBC 8 6×6 Gazelle s nastrojenou ponačkanou kapotáží (Cent mille dollars au soleil)

Vojenská paralela s Pragou V3S

Automobilů Berliet GBC 8 všech provedení bylo vyrobeno celkem kolem 32 000 ks. Některé z nich se později zúčastnily v kategorii kamionů též prvních ročníků soutěže Rallye Paříž–Dakar. Kromě saharské dopravy tento automobil získal popularitu obdobně jako naše Praga V3S v armádě, kde se stal základním středním typem vojenského kamionu.

Muzeum nadace Marius Berliet

Herec Lino Ventura zemřel v poměrně mladém věku 68 let 22. 10. 1987, Paul Berliet, význačná osobnost francouzského automobilového průmyslu, odešel na věčnost v požehnaném věku 94 let (narozen 15. 10. 1918) 8. 8. 2012.

Od roku 1982 působí v Lyonu nadace „Fondation de l' Automobile Marius Berliet”, založená dědici zakladatele Maria Berlieta, jeho synem Paulem Berlietem a společností Renault. Smyslem její činnosti je záchrana historie a zachování užitkových vozidel francouzské výroby. V současné době vlastní přes 300 exponátů, jež jsou umístěny v depozitárních halách v Le Montellieru poblíž Lyonu. Tato expozice není běžně přístupná a otevírá se pouze příležitostně. Její součástí je i bezvadně zrenovovaný památný červený automobil Berliet GBC 8 Gazelle, který absolvoval obě saharské mise a natáčení filmu Sto tisíc dolarů na slunci s Lino Venturou za volantem. Z důvodu piety k tomuto kultovnímu filmu a Lino Venturovi zůstala automobilu zachována i jeho fiktivní filmová poznávací značka 3293 Blima.

Autor: Radoslav Kolomý
Foto: viz popisky

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Největší model rypadla, který kdy korejská společnost Doosan vyrobila

Zveřejněno 22.9. Doosan uvedl na trh nové 80tunové pásové rypadlo DX800LC-7. Stroj je poháněn nejvýkonnějším motorem ve své třídě a má také nejvyšší hydraulický průtok u této velikosti stroje. To zajišťuje nejlepší výkon, vyšší produktivitu, nižší spotřebou paliva a… jít na článek

První setkání s nakladačem LiuGong. K pořízení stroje vedla zvědavost

Zveřejněno 20.9. Čínští výrobci expandují na světové trhy. V jejich hledáčku je kromě tradičních oblastí jako Jižní a Severní Amerika také „Starý kontinent“, především pak země západní Evropy. Příkladem je nakladač LiuGong 856H, který se zabydluje v jedné kolínské… jít na článek

Martin Mottl: Nechci platit za značku. Důležité jsou pro mě reference

Zveřejněno 18.9. strojích SANY už se mohli naši čtenáři v minulosti dočíst mnohé. Například, že tento čínský výrobce patří poslední dobou co se týče objemu produkce k největším globálním hráčům, nebo že tuto značku v České republice zastupuje společnost CARACAL… jít na článek