TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 27.11. – svátek slaví Xenie

Kotoučový třídič v lopatě: Premiéra inovace při podzemní pokládce kabelů v Německu

Zveřejněno: 4. 3. 2020

Německo patří v posledním desetiletí k nejvýraznějším evropským průkopníkům co se týče zavádění ekologických postupů. Jaké šetrné technologie se dají využívat při speciálních zemních pracích ukázali Němci na dlouho připravovaném projektu „Wahle-Mecklar“. V něm jde o to vybudovat unikátní podzemní soustavu vysokonapěťových kabelů (380 kV) o délce bezmála 230 km, která propojí transformační stanice v Dolním Sasku (Wahle) a Hesensku (Mecklar).

Vysokonapěťové vedení o délce bezmála 230 km propojí transformační stanice v Dolním Sasku (Wahle) a Hesensku (Mecklar)

Uložením kabelů pod zem se zabrání jejich znehodnocení vlivem počasí a bouřek, minimalizuje se dopad na životní prostředí a krajinu a v neposlední řadě nedojde k ztrátě hodnoty dotčených pozemků. Kvůli požadavkům na co nejmenší zásahy do půdy byly „do zbraně” povolány nejnovější třídicí lopaty s technologií rotujících výměnných kotoučových hřídelů, které má v nabídce od loňského roku výrobce MB Crusher. Tuto novinku pro efektivní a rychlé zpracování zeminy představil italský výrobce na loňském veletrhu bauma v Mnichově. Produkt, na kterém pracovali vývojáři několik let, se dobře hodí pro výkopové práce, při recyklacích, ale i v zemědělství.

Slavnostního kopnutí do země se zúčastnili místní politici, zástupci občanských sdružení, farmářů a nizozemsko-německého provozovatele přenosové sítě. Cílem bylo ukázat, že položit podzemní kabely jde dnes rychleji, s menšími náklady a hlavně s minimálním dopadem na místní půdu. Nejprve se pro každý kabel vykopal příkop široký asi 120 cm, přičemž ornice byla odstraněna a ponechána na stavbě. Současně byly pomocí speciálního bucharu do země vtlačovány prázdné tubusy pro kabely. Pak přišlo na řadu zasypání vykopané zeminy pomocí pásového rýpadla Volvo EC250E NL s upnutou třídicí lopatou HDS od MB Crusher. Díky nové technologii třídění pomocí rotujících hřídelí (kotoučový třídič) se tak do výkopu zpátky vrátí to, co tam bylo původně a není narušena homogenita půdy. Tato lopata byla vybrána také pro svou další specifickou vlastnost a tou je jednoduchý výměnný systém kotoučů, které lze v závislosti na typu půdy měnit přímo na stavbě. Celou výměnu zvládne jeden člověk za několik minut; hřídel s třídicími kotouči se jednoduše vysadí z ukotvení a nasadí se nová. K dispozici jsou od výrobce 4 sady takových hřídelí.

Až dosud se podobné práce neobešly bez masivního nasazení rýpadel a další techniky; tímto způsobem, který byl zvolen v projektu „Wahle-Mecklar”, ušetří stavitel čas, náklady i životní prostředí. Při demonstračním testu byly kabely pokládány na zhruba 200metrovém úseku a jasně se prokázalo, jak minimální je narušení půdní struktury. V porovnání s konvenčním způsobem pokládky se tento způsob ukázal jako dvakrát rychlejší a zároveň i levnější!

Foto: MB Crusher
 

Nové

FINLAY 693+ SPALECK DUO v Pískovně Černovice

Zveřejněno 26.11. Dne 14. srpna jsme se za redakci Stavební technika zajeli podívat do Pískovny Černovice. Přivítal nás pan Ludvík Kadlec, který nám s hrdostí představil nejen samotnou pískovnu, ale i nový přírůstek do jejich flotily – dvousítný třídič FINLAY 693+… celý příspěvek

Jak připravit stavební techniku na zimu

Zveřejněno 25.11. Hlavní stavební sezóna je za námi – a teď přichází jedna z důležitých fází v životě stavební techniky: zima. Kdo podcení údržbu po sezóně, může být na jaře nepříjemně překvapen. Přinášíme vám proto přehled nejčastějších chyb a základní rady, jak… celý příspěvek

Nové Volvo FL 4×4: robustní náklaďák do těžkého terénu

Zveřejněno 24.11. Nabídka středně těžkých nákladních vozidel Volvo se rozšiřuje o vylepšený robustní model Volvo FL 4×4, který je šitý na míru pro náročné terénní aplikace. Výroba byla zahájena v listopadu 2025. celý příspěvek