Dnes je 26.5. – svátek slaví Filip

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno: 21. 5. 2020

O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné mety v oboru oznámil v minulých dnech též Caterpillar.

Dvojice autonomních damprů Cat 797F při nakládání v povrchovém dole
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Caterpillar „zdvojnásobil“ množství autonomně přepraveného materiálu za 16 měsíců, když 1 miliardy tun dosáhl v listopadu 2018. „Za šest let jsme bezpečně odvezli 2 miliardy tun – milník byl dosažen výrazně rychleji, než u naší konkurence,“ uvedl ve spojitosti s touto významnou událostí Sean McGinnis, produktový manager Caterpillar. McGinnis si však výrazně ohýbá fakta, protože 2 miliard tun dosáhla konkurenční společnost Komatsu již v roce 2018, o čemž jsme psali v článku Tam, kde autonomní doprava vytlačuje klasickou. Sedmatřicet samořízených damprů do Vale’s Carajás. Nic to ale nemění na faktu, že nastupující řešení, které nevyžaduje šoféry, se stávají komerčně dostupné a uživatelé si toho začínají všímat.

McGinnis připisuje dosavadní úspěchy aktivní spolupráci s provozovateli: „Jeden z důvodů, proč je Caterpillar v expanzi a v dosažených výsledcích tak úspěšný, je fakt, že našim zákazníkům nasloucháme a snažíme se jim být partnery. Zákazníci tak přicházejí s požadavky na funkce, které od vozidel očekávají, a to dokonce i v případě autonomních modelů.“ Řešení, nabízené pod názvem „Command for hauling“, je komerčně dostupné od roku 2013 a těší se rostoucí popularitě. „Command for hauling nasazujeme stále ve více provozech a i samotná implementace probíhá rychleji, takže další a další provozovatelé mohou těžit z bezpečnosti a produktivity autonomní přepravy,“ dodává MyGinnis.

V posledních šesti letech pokračuje též růst jiných oblastí autonomní těžby. Není to pouze přeprava materiálu, setkat se můžeme s autonomními dozery, vrtacími stroji nebo důlními nakladači pracujícími v podzemí.

Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu
Caterpillar 793F při demonstraci autonomního provozu

Dovednosti a znalosti našeho týmu MineStar jsou v oboru automatizace těžby rozsáhlé,“ řekl John Deselem a dodal: „Kromě toho, že jsme se zlepšili při implementaci systému, stali jsme se důvěryhodnými poradci pro důlní společnosti, které chtějí benefitovat z možností autonomie. Nasloucháme jejich potřebám a následně společně pracujeme na vytvoření ideálního řešení.

K dnešnímu dni pracuje po světě celkem 276 autonomních damprů Caterpillar a toto číslo neustále narůstá. „Poptávka po autonomní těžbě nevykazuje ani za současné situace žádné známky zpomalení,“ řekl McGinnis. Autonomní flotila Caterpillar se v současné době skládá z damprů Cat 789D, 793D, 793F a 797F. Samořiditelný elektrický model Cat 794 AC má být představen ještě letos. Bezpilotní vozy doposud najezdily 67,6 milionu kilometrů.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Caterpillar

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Italský silák při stavbě ocelových konstrukcí v Hlinsku. Upoutá stabilizační systém i komfortní kabina

Zveřejněno 25.5. Současná široká škála stavebních prací a služeb si žádá multifunkční stroje, které na stavbě dokážou pružně reagovat na nejrůznější požadavky, například kolem manipulace a dopravy. V této oblasti se angažuje lídr v oboru, italská společnost Dieci, s… jít na článek

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno 21.5. O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné… jít na článek

Daimler Trucks chce do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla s neutrální bilancí emisí CO2

Zveřejněno 15.5. Realizace elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz eEconic, napájeného čistě z akumulátorů, je další významný krok v elektrifikaci nákladních vozidel tohoto nadnárodního německého koncernu. eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a,… jít na článek