Dnes je 28.2. – svátek slaví Lumír

Z přírody do přírody. Podíváme se do Německa, jak vypadá moderní recyklace biomasy

Zveřejněno: 20. 1. 2021

Pro někoho je recyklace způsob života. Příkladem je německá firma z Pfatteru, kde denně zpracovávají tuny dřeva, zeleného odpadu a dalších materiálů, které jsou tříděny, drceny, zpracovány nebo kompostovány a často končí zpátky na poli, u farmáře nebo soukromého spotřebitele na zahradě.

Recyklace v praxi. Na fotografii je drtič TARGO 3000, průmyslové rýpadlo SENNEBOGEN 825 E a třídič Komptech MULTISTAR L3.

Maiszantské panství v Pfatteru poblíž Řezna (německy Regensburg, poznámka redakce) bylo vždy považováno v oblasti zemědělství za inovátorský region. V této tradici, sahající dle dostupných údajů až do roku 1301, pokračují také dnešní „statkáři“. Příkladem je rodinný podnik Hahnů, který se prezentuje jako progresivní kompostovací společnost s odvahou investovat a vizí inovací.

U Hahnů mají na starosti kompostování a veškeré nakládání s odpady. Materiál, který je denně firmě dodáván, je přitom velice rozmanitý. Může se jednat o zelenou biomasu z okolních měst a obcí, stavební a demoliční dřevo i dřevo z poškozeného lesního hospodářství. Občas se zde objeví dokonce naplavené dřevo z řek Dunaje a Isaru. Práce se zdá jako nekonečná a i zaměstnanci společnosti se snaží, aby recyklace byla uzavřeným nikdy nekončícím životním cyklem.

Nás zajímá především technické vybavení

Téměř vše, co se do firmy přiveze skončí v některém z drtičů. Konkrétně se jedná o mobilní rychloběžný drtič Doppstadt AK 510 BioPower, který, jak již samotný název vypovídá, je přímo z výroby nachystán na zelený, ​​zahradní a dřevní odpad. Nejedná se přitom o žádného „drobka“, hmotností 29 tun, motorem o výkonu 375 kW i rozměry se vyrovná svým stacionárním příbuzným. Další variantou je pomaloběžný jednohřídelový drtič TARGO 3000 od firmy Neuenhauser.

Jeden z drtičů, Doppstadt AK 510 BioPower. (foto Doppstadt)
Jeden z drtičů, Doppstadt AK 510 BioPower. (foto Doppstadt)

„Krmení“ drtičů obstarává dvojice průmyslových rypadel SENNEBOGEN (821 E a 825 E). Stroje jsou charakteristické díky zvedací kabině, která se může vyšplhat až do výšky 2,70 m. To je v prostorách recyklační linky velice důležité, neboť strojník potřebuje neustálý výhled na pracovní plochu kolem sebe, což mu pomůže nejen v orientaci, ale poskytne i přehled o tom, jak jsou zaplněny drtiče.

Materiál z drtiče je na závěr transportován na haldy, kde se za kontrolovaných podmínek aerobních procesů (tj. za přístupu vzduchu) a činností mikroorganismů přeměňuje bioodpad na kompost. Zde nastupuje čelní nakladač Volvo nebo další SENNEBOGEN, konkrétně typ 355 E. Před finálním naložením kompostu na korby nákladních automobilů probíhá ještě třídění přes bubnové síto.

Autor: Miroslav Shrbený
Foto: Hahn, Sennebogen
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek