Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 26.4. – svátek slaví Oto

Vývoj minirýpadel pod značkou DH. Sériovou výrobu urychlil rok 1989

Zveřejněno: 1. 6. 2020

V druhé polovině 80. let začal VVÚ Zvolen vyvíjet zcela novou řadu minirypadel s hmotností pod 3 tuny. První zmínku o těchto strojích máme z roku 1988 a jejich typové označení znělo DH 0511 a DH 0513, ovšem zde se už jedná téměř o kompletní technický popis a je tedy jasné, že přípravné práce na tomto projektu započaly mnohem dříve.

Unikátní snímek rypadla DH 0413 v ZŤS Dubnica ze začátku výroby (foto archiv Jozefa Baláže)

Původní plán počítal se zavedením výroby rypadla DH 0511 překvapivě až v roce 1994 a u typu DH 0513 to bylo dokonce ještě o rok později. U nových minirypadel se počítalo se zástavbou motoru Perkins 3.15 o výkonu 21 kW / 28 HP při 2600 ot/min. Tento motor byl skutečně zastavěn v prosinci 1989 minimálně do prvního vyrobeného kusu minirypadla DH 0411. Označení je v pořádku, vyráběná rypadla měla skutečně označení DH 0411. Proč k této změně došlo, bohužel nevíme, nelze ani vyloučit možnou tiskovou chybu v materiálech z roku 1988, ve skutečnosti tedy možná nemuselo dojít k žádnému přeznačování. Faktem je, že dnes, například v různých inzercích, bývá číslice „0” z názvu často vypouštěna a minibagr bývá nabízen jako typ DH 411. Jak možná ale víte, DH 411 je naprosto odlišné rypadlo, zcela jiné velikostní kategorie vyráběné podnikem UNEX v Uničově. V roce 1990 se ZŤS Dubnica nad Váhom staly samostatným podnikem, avšak stále vlastněným státem. Podle dostupných informací se však DH 0411 v roce 1990 vyrábět nezačalo, nejspíše to však souviselo s probíhajícími změnami v podniku vynucenými rokem 1989. Otevření trhu a s tím související vznik menších firem, kterým by mohl být stroj nabízen, však možná uspíšilo zavedení minirypadla do sériové výroby, protože místo původního plánovaného roku 1994 přichází DH 0411 už v roce 1991. Označení minibagru DH 0513 bylo změněno také, a to na DH 0413. Vývojové práce také skončily dříve oproti plánu, údajně začalo být nabízeno zákazníkům již v roce 1991.

První vyrobený kus rypadla DH 0411 z VVÚ Zvolen je už z roku 1989! Stroj nyní prochází renovací, dochoval se i originální motor Perkins 3.15 o výkonu 21 kW / 28 HP při 2600 ot/min, který byl osazen jen na prototypu (foto Pavel Kraus)
První vyrobený kus rypadla DH 0411 z VVÚ Zvolen je už z roku 1989! Stroj nyní prochází renovací, dochoval se i originální motor Perkins 3.15 o výkonu 21 kW / 28 HP při 2600 ot/min, který byl osazen jen na prototypu (foto Pavel Kraus)

Minirypadlo DH 0411

Základní rozměry minirypadla v přepravní poloze byly následující: délka 4,95 m, šířka 1,45 m a výška 2,36 m, přičemž světlá výška otočného svršku byla 0,625 m. Největší vodorovný dosah byl 4,95 m, největší hloubka rýpání 2,8 m, největší výškový dosah 3,8 m a nejvyšší vysýpací výška 2,7 m. Všechny rozměrové údaje počítají se základní násadou a základní lopatou o objemu 0,1 m3. Rypná síla dosahovala 22 kN. Podvozek stroje je pásový traktorového typu, šířka desek pásů je 0,4 m. Pásy dosahovaly tlaku na podloží o velikosti 27 kPa. Podvozek byl vybaven také radlicí ovládanou hydraulickým válcem, jejíž maximální zahloubení dosahovalo 0,3 m a zdvih 0,43 m. V přední části otočného svršku je uložen výložník na kozlíku ovládaným hydraulickým válcem, což umožňuje jeho natáčení na každou stranu o 50°. Otočný svršek se otáčel rychlostí 12 ot/min. Hydraulické rozvaděče se nachází na levé straně, nádrž na palivo a provozní kapaliny je mezi motorem a kabinou, motor je umístěn příčně v zadní části otočného svršku. V sérii byl osazován kapalinou chlazený, tříválcový, dieselový motor Lombardini LDW 1303 CHD1) o výkonu 22 kW / 29 HP při 2 800 ot/min. Dva zubové hydrogenerátory značky REXROTH byly na motor připojeny přímo prostřednictvím spojky, vytvářely pracovní tlak kapaliny o velikosti 19 MPa. Hydraulický systém sestával ze tří hydraulických okruhů. První okruh pro pohon levého pásu podvozku s konstantním hydromotorem se zabudovanou brzdou, dále pro pohon otoče a pracovního nástroje. Druhý okruh pro pohon pravého pásu s konstantním hydromotorem se zabudovanou brzdou, natáčení kozlíku a také pro pohon násady. Třetí okruh byl pro ovládání výložníku, radlice a pracovního zařízení. Hydraulický rozvaděč je typ SM 12 opět značky REXROTH. Na připojení přídavného zařízení jsou použité rychlospojky. Maximální rychlost pojezdu dosahovala 2,2 km/h a nejvyšší stoupavost byla 30°. Elektrické okruhy minirypadla pracují s napětím 12 V. Kabina splňovala normu FOPS. Jak už bylo zvykem, i u DH 0411 byla dostupná poměrně široká paleta přídavných zařízení. Byla to hloubková lopata 0,06 m3 se zuby, drenážní lopata šířky 0,2 m, prodloužená násada velikosti 1,65 m, bourací kladivo – buď adaptér pro kladivo Nordstahl, nebo pro kladivo HRK 315, lichoběžníková lopata 90° o šířce 0,3 m, lopata na jíl s nuceným vyprazdňováním o šířce 0,475 m, příkopová lopata šířky 0,9 m, vrtací zařízení o průměrech 0,2 m a 0,3 m a obdélníkový drapák 290×660 mm s prodlužovacími nástavci. Poslední dvě jmenovaná přídavná zařízení jsou shodná s přídavnými zařízeními UNC 040. Váha minirýpadla byla 2 800 kg. Vyrábělo se od roku 1991, přičemž konec výroby není znám. Je možné, že to bylo do roku 1993, kdy se z podniku ZŤS Dubnica nad Váhom vyčleňuje společnost s názvem ZŤS Dimex, která převzala výrobu rypadel. Počet vyrobených kusů bohužel také neznáme, jediné údaje o vyrobených počtech získáváme ze štítků existujících strojů. Můžeme tedy říct, že v září 1992 byl vyroben teprve 38. kus minirýpadla DH 0411. I s ohledem na to, jak je poměrně vzácné potkat tento stroj, odhadujeme, že celková výroba maximálně lehce překročila stovku kusů.

Pásové rypadlo DH 151 v roce 2018 stále v kondici. V pozadí je buldozer DZ-110A na traktoru ČTZ T-130 (foto Michal Traj)
Pásové rypadlo DH 151 v roce 2018 stále v kondici. V pozadí je buldozer DZ-110A na traktoru ČTZ T-130 (foto Michal Traj)

Pásové rypadlo DH 151

Základní rozměry rypadla v přepravní poloze jsou následující: délka 6,63 m, výška 2,86 m a šířka 2,4 m. Největší vodorovný dosah činil 7,5 m, výškový 6,59 m, hloubkový 4,56 m a maximální vysýpací výška byla 4,52 m. Otočný vršek je přejatý z typu DH 132. Odlišný je pouze podvozek a ovládací prvky svými funkcemi. Podvozek je pásový traktorového typu s jednotlivými deskami o šířce 0,5 m, stálé napnutí pásů zajišťuje válec plněný přes zpětný ventil s ručním mazacím lisem. Měrný tlak na půdu dosahoval 38,4 kPa. Stoupavost byla 30° a maximální rychlost 4 km/h. Hmotnost stroje byla 10 500 kg. Výroba začala v roce 1993, ale není známo, kdy byla ukončena. Počet vyrobených kusů jen odhadujeme, nejspíše to nebylo více než 10 kusů.

Produkce kolových rýpadel VVÚ Zvolen po roce 1989

Jelikož z výroby DH 132 sešlo a výroba DH 112 a DH 113 byla rokem 1991 ukončena, byly už v druhé polovině 80. let zahájeny ve VVÚ Zvolen vývojové práce na zcela nových univerzálních rypadlech o objemu lopaty 0,4 m3. Jednalo se o kolové rypadlo DH 152 a pásové rypadlo DH 151. Vývoj byl ukončen v roce 1992 a následně bylo vyrobeno několik exemplářů DH 152 i DH 151. Změny v podniku však zabránily většímu rozvinutí výroby těchto rypadel.

V roce 1993 je totiž založena společnost ZTS Dimex, která vznikla odtržením skupiny, jež se zabývala výrobou rypadel v ZŤS Dubnica nad Váhom. Tato společnost kompletně převzala produkci rypadel a také znovuobnovila výrobu DH 112 a DH 113. Předpokládáme však, že výroba těchto typů nebyla nikterak závratná. V nabídce byly také nově vyvinuté typy DH 152 a DH 151. V roce 1994 pak bylo představeno zbrusu nové rypadlo DBM. O něm a o dalších jeho následovnících si řekneme v příštím čísle...

1) Motory Lombardini vyráběl na konci 80. let v licenci ZŤS Martin. Šlo o jeden z projektů konverze zbrojní výroby zahájené ještě před rokem 1989. V současnosti ve výrobě motorů pokračuje společnost Lombardini Slovakia, která sídlí stále v původním závodě v Martině.

Autor: Tomáš Straňák
Foto: viz popisky
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek