VLW Prodej, servis a půjčovna stavební techniky
Dnes je 16.6. – svátek slaví Zbyněk

Věžové jeřáby Liebherr pomáhají při renovaci silničního mostu v Seville

Zveřejněno: 22. 5. 2024

Velký most přes řeku Gualdalquivir ve španělské Seville prochází renovací. Důležitou roli na stavbě hraje dvojice vysokých jeřábů. Už jejich „pouhé“ zakotvení k pylonům mostu se však ukázalo jako složitý úkol z hlediska plánování a montáže, protože vzpěry musely být vedeny přes nosná lana spojující vozovku s pylony.

Při montáži bylo nutné vést spodní táhla dvou jeřábů 420 EC-H 16 Litronic přes napnutá vzpěrná lana mostní konstrukce.

Sevilla je čtvrté největší španělské město a oba uvedené věžové jeřáby Liebherr 420 EC-H 16 Litronic zde pomáhají renovovat silniční most Puente Quinto Centenario. Most, vysoce frekventovaný dopravní přechod v Seville, v současnosti překlenuje řeku Gualdalquivir třemi jízdními pruhy. V rámci rekonstrukčních prací přibude další jízdní pruh, aby se provoz mohl ve špičce rozložit přes dva jízdní pruhy v obou směrech. Doposud byl třetí jízdní pruh podle intenzity dopravy otevřen buď pro dopravu směrem na Sevillu, nebo v opačném směru z města.

Náročný úkol: vazby mezi kabely mostu

Most byl otevřen v roce 1991 a jeho vozovka je zavěšena celkem na 80 závěsných lanech ze dvou pylonů vztyčených na protilehlých březích. Dva výškové jeřáby stojí vedle mostních pylonů a jsou k nim ve dvou bodech připevněny vzpěrami. Svařované vzpěry skříňového profilu (0,5 × 0,5 metru) zajišťují jeřáby a sahají přes nosná lana vozovky k pylonům mostu.

Tento scénář představoval řadu výzev během plánování a montáže. Vzpěry pro zajištění jeřábů musely vždy zůstat mimo kabely; něco, co muselo být zohledněno v procesu návrhu. Byly zvoleny vzpěry skříňové sekce, které jsou připevněny ke dvěma sekcím věže s vnějším rámem. Při montáži bylo nutné vést spodní táhla dvou jeřábů 420 EC-H 16 Litronic přes napnutá vzpěrná lana mostní konstrukce.

Jeřáby se používají ke zvedání kovových výztuh pylonů o hmotnosti až 7,5 tuny ve výšce 110 metrů.
Jeřáby se používají ke zvedání kovových výztuh pylonů o hmotnosti až 7,5 tuny ve výšce 110 metrů.

Projektové oddělení Tower Crane Solutions (TCS) společnosti Liebherr, které je zodpovědné za plánování a pomoc se speciálními projekty, bylo od začátku k dispozici, aby podpořilo partnera pro pronájem Liebherr Sancho Toro Sur s plánováním místa a montáže. K sestavení jeřábů 420 EC-H 16 Litronics přímo do konečné výšky sloužil mobilní jeřáb. Nejprve se instalovala táhla a poté byly na jeřáby namontovány otočné části. Vzhledem k tomu, že montáž probíhala za plného provozu, narostly odpovídajícím způsobem též bezpečnostní požadavky.

Generální oprava 33 let starého mostu

Kontrola mostu odhalila, že je nutné vyměnit dosluhující nosné kabely zajišťující vozovku k pylonům. Jeřáby se používají ke zvedání kovových výztuh pylonů o hmotnosti až 7,5 tuny ve výšce 110 metrů. Deset z těchto výztuh připraví most, který pochází z roku 1991, na rozšíření vozovky o jeden pruh. Most Puente Quinto Centenario je tak nejen rekonstruován, ale především zmodernizován tak, že zvládne minimálně o třetinu větší dopravní kapacitu, než jeho původní verze se střídavým provozem na centrálním pruhu.

Israel Requena, výkonný ředitel společnosti Sancho Toro Sur, S.L., je hrdý na práci na tomto ikonickém projektu: „Práce je pro nás výzvou a jsme rádi, že se můžeme do tohoto důležitého projektu zapojit. Dva jeřáby Liebherr 420 EC-H 16 Litronic jsou pro tuto práci ideální s maximální výškou háku 87,10 metru, nosností 16 tun a poloměrem až 75 metrů. Jejich efektivita, agilita a spolehlivost z nich dělá perfektní volbu pro renovaci mostu Puente Quinto Centenario.

Most Puente Quinto Centenario přes řeku Gualdalquivir. V rámci rekonstrukce přibude ke stávajícím třem jízdním pruhům pruh čtvrtý.
Most Puente Quinto Centenario přes řeku Gualdalquivir. V rámci rekonstrukce přibude ke stávajícím třem jízdním pruhům pruh čtvrtý.

O společnosti Sancho Toro Sur

Tato stavební firma se sídlem v Seville, která má pobočku také na kanárském ostrově Tenerife, má ve své flotile úctyhodných 280 věžových jeřábů značky Liebherr, specializuje se na pronájem a prodej použitých jeřábů a je zároveň velmi kompetentním partnerem pro montáž, demontáž, údržbu a opravy jeřábů.

Autor: Liebherr1)
Foto: Liebherr

1) překlad Jiří Hejhálek

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno 12.6. Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec… celý příspěvek

Věžový jeřáb od AMS se 100metrovým výložníkem je na dnešní poměry raritou

Zveřejněno 10.6. Německý výrobce věžových jeřábů AMS Kranbau Arneburg představil loni v červnu odborné i široké veřejnosti nejnovější jeřáb koncepce Flat-Top se 100metrovým výložníkem – model s typovým označením AMS AK 810. Věžový jeřáb s takto dlouhým výložníkem je… celý příspěvek

Proč se vyplatí svěřit podvozek stavebního stroje firmě RENOMAG?

Zveřejněno 7.6. Stálice v oblasti prodeje, výroby a oprav příslušenství pro stavební stroje – to je RENOMAG spol. s r.o. z Rosic u Brna. Společnost má již od roku 1993 ve svém portfoliu široký sortiment podvozkových dílů pro bagry, buldozery a další stavební stroje… celý příspěvek