TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 26.5. – svátek slaví Filip

Válec TV 680H ilustruje výrobu silničních strojů v ČSSR v 60. letech minulého století

Zveřejněno: 22. 4. 2020

Silniční motorový válec TV 680 H (tandemový válec hmotnosti 6–8 t, nultý typ, hydraulický přenos výkonu) byl jedním z posledních typů statických válců, vyvinutých a vyráběných v bývalé ČSSR během druhé poloviny šedesátých let 20 století. Výrobcem stroje byl n.p. Keramostroj-Adamovské strojírny, závod Blansko.

Zrestaurovaný silniční válec TV 680 H je možné si prohlédnout v Průmyslovém muzeu v Mladějově
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Válec byl dvouběhounový tandemové konstrukce s oběma běhouny řiditelnými a poháněnými. K pohonu sloužil naftový traktorový motor Zetor 4011, upevněný v přední části rámu. Přenos výkonu byl hydrostatický. Motor poháněl regulační čerpadlo RCJ 100, které dodávalo tlakový olej pro dva hydromotory VMP 1000, pohánějící čelním ozubeným soukolím běhouny. Pohon jednoho z hydromotorů byl vypínatelný. Stroj s plným pohonem jezdil rychlostí max. 3 km/h, s pohonem na jeden běhoun max. 6 km/h. Pojížděcí rychlost i reverzace směru jízdy se dala plynule regulovat jedinou společnou pákou. Komponenty hydrostatického pohonu vyráběly někdejší Juranovy závody Brno. Válec měl hydraulické řízení Orbitrol, umožňující samostatné natáčení předního nebo zadního běhounu, případně spojené natáčení obou. Dále umožňovalo zablokování zadního běhounu v natočené poloze a jízdu stroje bokem (tzv. krabí chod). Každý běhoun při ní pěchoval samostatný pruh pláně o celkové dvojnásobné šířce pracovní plochy.

Stroj mohl být opatřen jednoduchou stříškou, nebo uzavřenou kabinou se sedačkou pro obsluhu, úplným elektrickým osvětlením, zkrápěcím zařízením běhounů vodou a zařízením pro jejich čištění, jež tvořily odpružené škrabáky.

Tyto válce používaly zejména silniční správy, provádějící výstavbu nebo opravy vozovek s povrchem tvořeným živičnou směsí.

Aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, se podařilo válec opravit a uvést do funkčního stavu
Aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, se podařilo válec opravit a uvést do funkčního stavu

Zrenovovaný exponát

Válec TV 680 H s výrobním číslem 3775/1970 vlastní Průmyslové muzeum Mladějov. Stroj po mnoho let předtím provozoval zaniklý n.p. Silnice Rychnov nad Kněžnou. Později jej získala soukromá stavební firma pana Václava Jareše SOFI cz. Janov u Litomyšle. Válec byl následně věnován muzeu. Ke stroji se nedochovala žádná technická dokumentace. Přesto se aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, podařilo tento stroj opravit a uvést do funkčního stavu. Zkušební jízdy dokumentují přiložené fotografie.

Dnes v době, kdy je naše stavebnictví doslova zavaleno novodobou technikou cizího původu, se jeví téměř jako pohádka skutečnost, že takové stroje bývalé Československo s úspěchem vyvíjelo, vyrábělo a exportovalo.

Autor: Radoslav Kolomý
Foto: archiv autora

Oborové členění

Nové

Italský silák při stavbě ocelových konstrukcí v Hlinsku. Upoutá stabilizační systém i komfortní kabina

Zveřejněno 25.5. Současná široká škála stavebních prací a služeb si žádá multifunkční stroje, které na stavbě dokážou pružně reagovat na nejrůznější požadavky, například kolem manipulace a dopravy. V této oblasti se angažuje lídr v oboru, italská společnost Dieci, s… jít na článek

Caterpillar dosáhl mety 2 miliard přepravených tun autonomními dampry. Zdvojnásobení přišlo po 16 měsících

Zveřejněno 21.5. O stále rychleji nastupující autonomní přepravě v uzavřených těžebních provozech jsme psali nedávno ve spojitosti s brazilským povrchovým železným dolem Vale’s Carajás, který postupně pořídí 37 třistatunových damprů Komatsu 930E-5. Dosažení významné… jít na článek

Daimler Trucks chce do roku 2039 nabízet všechna nová nákladní vozidla s neutrální bilancí emisí CO2

Zveřejněno 15.5. Realizace elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz eEconic, napájeného čistě z akumulátorů, je další významný krok v elektrifikaci nákladních vozidel tohoto nadnárodního německého koncernu. eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6×2/N NLA a,… jít na článek