Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Válec TV 680H ilustruje výrobu silničních strojů v ČSSR v 60. letech minulého století

Zveřejněno: 22. 4. 2020

Silniční motorový válec TV 680 H (tandemový válec hmotnosti 6–8 t, nultý typ, hydraulický přenos výkonu) byl jedním z posledních typů statických válců, vyvinutých a vyráběných v bývalé ČSSR během druhé poloviny šedesátých let 20 století. Výrobcem stroje byl n.p. Keramostroj-Adamovské strojírny, závod Blansko.

Zrestaurovaný silniční válec TV 680 H je možné si prohlédnout v Průmyslovém muzeu v Mladějově
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Válec byl dvouběhounový tandemové konstrukce s oběma běhouny řiditelnými a poháněnými. K pohonu sloužil naftový traktorový motor Zetor 4011, upevněný v přední části rámu. Přenos výkonu byl hydrostatický. Motor poháněl regulační čerpadlo RCJ 100, které dodávalo tlakový olej pro dva hydromotory VMP 1000, pohánějící čelním ozubeným soukolím běhouny. Pohon jednoho z hydromotorů byl vypínatelný. Stroj s plným pohonem jezdil rychlostí max. 3 km/h, s pohonem na jeden běhoun max. 6 km/h. Pojížděcí rychlost i reverzace směru jízdy se dala plynule regulovat jedinou společnou pákou. Komponenty hydrostatického pohonu vyráběly někdejší Juranovy závody Brno. Válec měl hydraulické řízení Orbitrol, umožňující samostatné natáčení předního nebo zadního běhounu, případně spojené natáčení obou. Dále umožňovalo zablokování zadního běhounu v natočené poloze a jízdu stroje bokem (tzv. krabí chod). Každý běhoun při ní pěchoval samostatný pruh pláně o celkové dvojnásobné šířce pracovní plochy.

Stroj mohl být opatřen jednoduchou stříškou, nebo uzavřenou kabinou se sedačkou pro obsluhu, úplným elektrickým osvětlením, zkrápěcím zařízením běhounů vodou a zařízením pro jejich čištění, jež tvořily odpružené škrabáky.

Tyto válce používaly zejména silniční správy, provádějící výstavbu nebo opravy vozovek s povrchem tvořeným živičnou směsí.

Aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, se podařilo válec opravit a uvést do funkčního stavu
Aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, se podařilo válec opravit a uvést do funkčního stavu

Zrenovovaný exponát

Válec TV 680 H s výrobním číslem 3775/1970 vlastní Průmyslové muzeum Mladějov. Stroj po mnoho let předtím provozoval zaniklý n.p. Silnice Rychnov nad Kněžnou. Později jej získala soukromá stavební firma pana Václava Jareše SOFI cz. Janov u Litomyšle. Válec byl následně věnován muzeu. Ke stroji se nedochovala žádná technická dokumentace. Přesto se aktivistům z muzea, všeumělům panu Bohumilu Slámovi a Tomáši Stančíkovi, podařilo tento stroj opravit a uvést do funkčního stavu. Zkušební jízdy dokumentují přiložené fotografie.

Dnes v době, kdy je naše stavebnictví doslova zavaleno novodobou technikou cizího původu, se jeví téměř jako pohádka skutečnost, že takové stroje bývalé Československo s úspěchem vyvíjelo, vyrábělo a exportovalo.

Autor: Radoslav Kolomý
Foto: archiv autora

Oborové členění

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek