Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Tři nakladače Novotný jezdí ve významné stavební společnosti na Vsetínsku

Zveřejněno: 24. 4. 2019

Na všestranný smykový nakladač české výroby, který obohatil strojový park stavební firmy TM Stav, spol. s r.o., jsme se zajeli podívat do Vsetína. Od vedení společnosti a obsluhy stroje jsme se dozvěděli, co bylo při výběru nového stroje hlavní prioritou a jaká je nakonec s nakladačem spokojenost.

Smykem řízený nakladač NOVOTNÝ B961. Výrobce vyrábí ještě jeden typ, menší B861

Smykové nakladače jsou stále žádaným zbožím a mají nezastupitelné místo na trhu, neboť nabízí výtečnou manévrovatelnost, kompaktní rozměry, vysokou spolehlivost a jednoduchost. Jedním z výrobců strojů tohoto typu je Strojírna NOVOTNÝ, jejíž tradice výroby sahá až do roku 1991. Vlastní smykem řízené nakladače, známé na trhu pod označením BOBEK, vyrábí již od roku 1997. Nakladače tohoto typu se uplatní při pracovně náročných úpravách terénů, nakládání, přípravách terénu pro stavby a přemísťování materiálu, provádění výkopů a zvedání nákladů. Tomu odpovídá i široká škála přídavných zařízení. Jejich záměnu usnadňuje jednoduchý systém rychloupínače.

Smykové nakladače vynikají manévrovatelností a příznivým rozložením váhy
Smykové nakladače vynikají manévrovatelností a příznivým rozložením váhy

Komplexní služby ve stavebnictví

Jedním z nejnovějších uživatelů smykového nakladače NOVOTNÝ, a rovnou tří kusů, je stavební firma na Vsetínsku, společnost TM Stav, spol. s r.o. „Zaměřujeme se na komplexní realizaci stavební činnosti, od komunikací až po rodinné domy,” představil stručně portfolio nabízených služeb pan Martin Tlašek, jednatel společnosti TM Stav, spol. s r.o., která byla založena v roce 2003. Současní majitelé ale čerpají zkušenosti v oboru stavebnictví již od roku 1997. Vzhledem k pestré nabídce služeb, pokrývající téměř celý segment stavebnictví v regionu Vsetína, ve společnosti nalezne práci 150 zaměstnanců a dalších až 200 spolupracovníků. S tím jde ruku v ruce i počet mechanizace. S technikou jsou zcela soběstační, vlastní kolová a pásová rypadla, plošiny, jeřáby, válce, nakladače, finišery, drtičky a mnoho dalšího. To přináší výhodu v tom, že si nemusí techniku půjčovat, protože ne vždy je k dispozici v potřebný moment, plní tak zavčas stanovené termíny. Na druhou stranu musí o techniku pečovat a k tomu potřebují spolehlivého prodejního a servisního partnera.

Ovládání stroje je velmi jednoduché
Ovládání stroje je velmi jednoduché

Kvalita servisu především

Jelikož společnost neustále roste a technika postupem času dosluhuje nebo je potřeba pořídit nové stroje, musí se strojní park obměňovat. V současné době smykem řízené nakladače zastupuje šestice strojů dřívějšího data výroby, což se negativně projevuje na jejich provozu a údržbě. Neustále se zvyšující náklady na opravy dosluhujících smykem řízených nakladačů vedly ke konci loňského roku k rozhodnutí pořídit tři nové nakladače. Vedení společnosti klade důraz na poprodejní služby, přesněji na kvalitu servisu a přátelské vztahy s dodavateli nové techniky. Při porovnávání různých výrobců, blízkosti servisů a skladů náhradních dílů nakonec padla volba na českého výrobce NOVOTNÝ. Podle jednatele společnosti je totiž velmi důležitá schopnost a rychlost servisu řešit případné nenadálé situace a mít někoho, na koho je možné se v takové situaci obrátit a společně najít řešení.

Nesrovnatelně lepší

Po dalších úvahách a požadavcích na velikost a nosnost byl zvolen největší typ B961. Nakladač je osazen osvědčeným motorem Cummins B3.3T o výkonu 74 koní. Pracovní, ovládací a pojezdovou hydrauliku dodává firma BOSCH. Standardně nakladač vyvine rychlost 12 km/h, na přání je možné rychlost zvýšit až na 18,5 km/h. Základní data stroje jsou následující: provozní hmotnost činí 3 580 kg, jmenovitá hmotnost 1 200 kg, navršený objem lopaty 0,60 m3, maximální hnací síla 32 kN, zdvihací síla 29,6 kN, trhací síla 28,7 kN a stoupavost 36 %. Kabina je zařízena velmi jednoduše, ale funkčně, na přání je možné kabinu vybavit různými komfortními prvky jako je klimatizace apod. Standardně je stroj vybaven bezpečnostním systémem, který blokuje hydraulický ovládací okruh (při současném zabrzdění hydromotorů) zvednutím závory v kabině. Ovládání stroje, lopaty a výložníku se provádí za pomocí křížových ovladačů s ergonomickými rukojeťmi. Vyrovnávání lopaty při zvedání výložníku je automatické, pomocí vyrovnávacího bloku.

Vedení společnosti a obsluha stroje si pochvaluje jeho nosnost a rozložení váhy. „Nakladač NOVOTNÝ je ve srovnání s doposud u nás používanými nakladači, nesrovnatelně lepší. Pojezdy jsou o hodně silnější a odhlučnění kabiny je lepší. Nejvíce jsem spokojen s motorem a hydraulikou. Motor je tvrdší a krouticí moment má velmi působivý,” svěřila se nám obsluha stroje. Jeden ze tří nakladačů, který má odpracováno 355 motohodin, jsme zastihli při srovnávací práci. Kromě lopaty používají i paletizační vidle. Podle slov obsluhy zvedají dlažbu o hmotnosti 1 500 kg bez problémů.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Neúnavný pracant Rokbak a první 50tunové rýpadlo LiuGong v Čechách

Zveřejněno 18.3. Sezonu předváděcích akcí pod širým nebem zpravidla na začátku roku zahajuje DEMO TOUR – velká předváděčka v lomu Kalcit v Brně Líšni, kterou společně se svými partnery pořádá prodejce stavebních strojů, společnost Austro Baumaschinen. Mezi letošními… celý příspěvek

Trimble úspěšně dokončil test plně autonomního zemního válce!

Zveřejněno 15.3. Společnost Trimble poprvé přímo na stavbě otestovala plně autonomní zemní válec, čímž učinila další důležitý krok k naplnění vize autonomní mobility. Standardní platforma Trimble Earthworks, určená i pro autonomní řízení instalovaná na zemním válci… celý příspěvek

Tatra ukázala vozidlo Force e-Drive poháněné vodíkovými palivovými články

Zveřejněno 13.3. V říjnu loňského roku měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV… celý příspěvek