AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 16.6. – svátek slaví Zbyněk

TATRA DINO: maximální využití jedinečné tatrovácké koncepce v praxi

Zveřejněno: 16. 1. 2013

Společnost POLYOS, která se speciálními úpravami vozidel značky TATRA zabývá od roku 1996, připravila pro svého významného zákazníka z Itálie dvě speciální nákladní vozidla TATRA DINO. Ta jsou určená pro přepravu ropných a plynových potrubí.

Speciální nákladní vozidlo TATRA DINO je určeno pro přepravu ropných a plynových potrubí

Vozidlo TATRA DINO, označováno jako T 815-2 290R9T 36 280 8×8 1.R, je vybaveno ověřeným vzduchem chlazeným motorem TATRA splňujícím emisní limity a normy EURO III, kvalitní manuální desetistupňovou převodovkou TATRA a výkyvnými nápravami s kolovými redukcemi.

Technické parametry

S nejvyšší tech. přípustnou hmotnosti 36 000 kg nabízí vozidlo TATRA DINO užitečné zatížení přesahující 20 000 kg. Maximální rychlost vozidla je 85 km/hod., po naložení dvěma nebo třemi rourami se pohybuje do 50 km/hod. Maximální komfort řidiče i spolujezdce je i v těch nejnáročnějších terénních podmínkách zajištěn nízkou jeřábovou kabinou s dvěma odpruženými sedadly.

TATRA DINO při náročném pracovním nasazení
TATRA DINO při náročném pracovním nasazení

Vozidlo pro náročné podmínky

Člověk si ani nedokáže představit, v jak těžkých podmínkách musí nejenom lidé, ale i jejich stroje pracovat při pokládání plynového nebo ropného potrubí,” upozorňuje Dalibor Zrubek, který si náročnost podmínek provozu tohoto automobilu sám vyzkoušel při servisních pracích v Německu. „V tak náročných podmínkách, ve kterých je vozidlo TATRA DINO provozováno, by standardní nákladní vozidlo nemělo ani sebemenší šanci splnit zákazníkovy požadavky.

Právě při těchto pracovních nasazeních řidič ocení jedinečnou tatrováckou koncepci – unikátní spojení centrální nosné roury a s ní pomocí příčníků spojených výkyvných polonáprav odpružených listovými péry.

Detail nosiče potrubí
Detail nosiče potrubí

Významné projekty

Kromě prodeje nových a ojetých vozidel TATRA a jejich záručního i pozáručního servisu, které provádíme jako autorizovaný dealer TATRA, a.s., se specializujeme i na stavby a přestavby speciálních nákladních vozidel, při kterých můžeme uplatnit naše dlouholeté a bohaté zkušenosti spojené s vývojem a výzkumem v oblasti automobilového a traktorového průmyslu,” vysvětluje Dalibor Petr, jednatel společnosti POLYOS, spol. s.r.o.

Mezi nejvýznamnější projekty, které byly řešeny společností POLYOS ve spolupráci se společností TATRA, jsou aplikace automatické převodovky Allison do vozidla značky TATRA v roce 1996, vývoj čtyřosých a šestiosých vozidel značky TATRA pro přepravu ropných a plynových potrubí v letech 1999, 2001, 2008, 2010 a 2012 a montáž páté řiditelné nápravy na vozidlo značky TATRA v roce 2002.

Hlavním konstruktérem a zároveň jednatelem společnosti je pan Milan Hrubý starší, který pracoval ve společnosti TATRA, a.s. od roku 1959 do roku 1996 a kromě několika úspěšných zahraničních stáží především v Německu a na dalších západních trzích vyvinul jeřábový podvozek se všemi řízenými nápravami a hydro pneumatickým pérováním, a tahač letadel. Ten byl řízený čtyřmi systémy s hydrostaticky plynulým pohonem a hydraulickou zvedací kabinou.

Kromě těchto projektů se konstruktéři společnosti POLYOS, spol. s.r.o. podíleli v roce 2007 na vývoji a výzkumu unikátního prototypu tříosého traktoru FENDT TRISIX postaveného na podvozku značky TATRA ve spolupráci se společností AGCO – FENDT GmbH.

Autor: Vojtěch Svoboda
Foto: archiv firmy POLYOS

Tématické tagy

 

Nové

TERRA OPEN DAY 2025: show zaměřená nejen na manipulační techniku

Zveřejněno 11.6. V sídle společnosti TERRAMET v Praze-Čestlicích bylo 23. května pořádně živo. Na akci s názvem TERRA OPEN DAY 2025 se sjeli příznivci techniky JCB snad ze všech koutů České republiky. Po velkém úspěchu loňského ročníku, v rámci nějž bylo v lomu… celý příspěvek

Nové minirýpadlo Develon DX25Z-7 cílí na zákazníky hledající spolehlivý stroj za dostupnou cenu

Zveřejněno 10.6. Model DX25Z-7 o hmotnosti necelých 2700 kg byl navržen jako kompaktní a snadno přepravitelný stroj, který doplňuje stávající řadu minirypadel Develon. Jeho rozměry mu dovolují vykonávat efektivní práci ve stísněných prostorech, typických pro městské… celý příspěvek

Sedmá generace mini-rýpadel Yanmar ViO 33 a 38 posunuje laťku zatraceně vysoko

Zveřejněno 6.6. Známý prodejce stavební techniky z Valašska, společnost ASbud Česká Republika, s.r.o., nás nechal nakouknout pod kapotu a do kabiny dvou novinek výrobce Yanmar. Jedná se o mini-rýpadla Yanmar ViO33-7 a ViO38-7 v oblíbené hmotnostní třídě 3–4 tuny.… celý příspěvek