Dnes je 26.1. – svátek slaví Zora

Tragické úmrtí a podezření ze špionáže. Tatra kolem světa byla smolná expedice...

Zveřejněno: 30. 12. 2019

Expedice Tatra kolem světa měla být propagačně-poznávacím turné, na jehož konci měly být dva celovečerní filmy, televizní seriál a také podepsané kontrakty pro socialistické podniky tehdejšího Československa. Do původních plánů ovšem zasáhl osud. Výprava, která se po třech letech vrátila v roce 1990 zpátky do Československa, mnoho zájmu nevzbudila.

Tatra 815 GTC při průjezdu horským průsmykem. Každý člen posádky měl svoje křeslo, otočené ve směru jízdy. Buď dole, nebo v nástavbě nad kabinou
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Doba se zkrátka změnila a tehdejší revoluční kvas nedopřával sluchu výsledkům expedice. Rovněž uzavřené obchodní dohody velmi záhy ztratily význam. Sešlo z filmů a seriálu a zbyly vzpomínky účastníků a jednotlivé střípky v podobě videofilmů nebo zápisků. Expedici kromě toho poznamenalo úmrtí jejího člena – geologa Dr. Františka Jeniše, který tragicky zahynul v Pakistánu při sjíždění divoké řeky. Aby té smůly kolem nebylo málo, během průjezdu Quatemalou byla posádka pro podezření ze špionáže na několik dní uvězněna a vozidlo bylo vyrabováno. Expedice vedla přes západní a severní Evropu do SSSR, následoval přesun do Kanady, cesta Amerikou, Jižní Amerikou; následovala Austrálie, Afrika, část Asie a Blízký východ.

V roce 1987 to byla událost. Expedice odstartovala ze Staroměstského náměstí v Praze, přihlížely davy. V dubnu roku 1990 se v tichosti vrátila; Československem hýbala tzv. pomlčková válka (spor o nový název republiky) a zemi navštívil papež Jan Pavel II
V roce 1987 to byla událost. Expedice odstartovala ze Staroměstského náměstí v Praze, přihlížely davy. V dubnu roku 1990 se v tichosti vrátila; Československem hýbala tzv. pomlčková válka (spor o nový název republiky) a zemi navštívil papež Jan Pavel II
Členové výpravy přes svým vozem. Za povšimnutí stojí polepy na vozidle – které tehdejší značky a výrobky byly takto „vyvezeny“ do světa
Členové výpravy přes svým vozem. Za povšimnutí stojí polepy na vozidle – které tehdejší značky a výrobky byly takto „vyvezeny“ do světa

Velká očekávání, dlouhé přípravy

Nápad uspořádat misi kolem světa ve speciálně upraveném nákladním vozidle se zrodil v roce 1983, kdy kopřivnická Tatra zařadila do výroba dnes ikonický model 815. Iniciátorem výprav byl kameraman Jiří Stöhr; dalšími členy výpravy se stali jaderný fyzik Stanislav Synek (tlumočník výpravy, zvukař), publicista Petr Bárta (propagace, klapka), geolog František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (řidič, kuchař) a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař (druhý řidič). V Číně se k výpravě připojil i Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra. Přípravy na expedici probíhaly tři roky a organizačně se na ni podílelo také Filmové studio Barrandov.

TATRA 815 GTC (Grand Tourist Caravan)
TATRA 815 GTC (Grand Tourist Caravan)

Karavan na míru v režii československých firem

V kooperaci kopřivnické Tatry a Výzkumného ústavu kolejových vozidel Vagónka Studénka vznikl i na dnešní poměry velmi pohodlný cestovní prostředek. Základem byl nákladní automobil Tatra 815, na kterém byla postavena nástavba s obytným a servisním zázemím. Automobil měl celkem tři podlaží: „Suterén” s podvozkem, nádržemi pro 2×220 l nafty a 1×400 l vody, úložnými prostory pro náhradní díly, nářadím, 5kW elektrickým dieselagregátem apod. „Přízemí” zahrnovalo kabinu řidiče s navazujícími prostorami kuchyňky, pracovny a příležitostné ložnice, na které navazoval uzavíratelný prostor cca 2×1 m obsahující WC a koupelnu, příležitostně přeměnitelnou ve fotokomoru. „Patro” tvořila otevíratelná nástavba se stanovou konstrukcí čtyř samostatných lůžek. Do útrob této nástavby se vešly i pomocné dopravní prostředky, kterými byly malý moped Babetta, nafukovací člun a dvoumístné motorové rogalo, které postavilo JZD Červenka ve spolupráci s podnikem Let Kunovice. Automobil byl stavěn od roku 1985, v zimě se však práce zcela zastavily a Tatra putovala do skladu, aby byla v červnu 1986 opět vytažena a ve velkém spěchu dokončována pro účast na MSV Brno 1986, po Vánocích se pak vydala do Paříže coby reklamní doprovod československých kamionů na Rallye Paříž–Dakar 1987.

Naprostá většina vybavení, výstroje a materiálů pro posádku byla ryze československého původu – týkalo se to jak samotného automobilu, tak i třeba kuchyňské varné desky Mora, spotřebičů ETA, nebo elektroniky Tesla. Výjimkou byly například nátěrové hmoty, které dodal německý koncern Bayer (nátěry z tuzemské produkce nebyly schopny odolávat velkému rozmezí teplot a vlhkostí včetně působení agresivní mořské vody). Podobně tomu bylo i v případě (v ČSSR nevyráběného) profesionálního fotografického a filmového vybavení, které nakonec dodaly nadnárodní firmy Pentax a Kodak.

Autor: Jan Rybář
Foto: Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Tématické tagy

Nové

Jejich řidiče obyvatelé milovali. Legendární Snow Fightery bojovaly se závějemi zajímavým způsobem

Zveřejněno 23.1. Jako první mechanizované prostředky pro odklízení sněhu byly na území Spojených států využívány podvozky nákladních automobilů. Radlice se upevňovaly na přední část vozu před chladič a pod rám mezi přední a zadní nápravu. Legendární Snow Fightery s… jít na článek

Nové 36tunové rypadlo Doosan dostalo vylepšené řízení hydrauliky

Zveřejněno 21.1. Bagr nesoucí označení DX350LC-7 je prvním modelem splňujícím požadavky Stage V, který je vybaven inovativní technologií řízení hydraulických systémů. Ta obsluze poskytuje vyšší produktivitu a nižší spotřebu paliva na motohodinu a dále také… jít na článek

Lopaty a lžíce Renomag pomáhají po celé ČR

Zveřejněno 20.1. Třídění kamene na hřebenu Krušných hor, ale také třídění a drcení odstřelových valů v přísně střeženém vojenském prostoru. Výčet zakázek, které realizovala třebíčská firma SOBOS CZ, je opravdu široký. Společnost zabývající se například zemními… jít na článek