TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 5.6. – svátek slaví Dobroslav

Tragické úmrtí a podezření ze špionáže. Tatra kolem světa byla smolná expedice...

Zveřejněno: 30. 12. 2019

Expedice Tatra kolem světa měla být propagačně-poznávacím turné, na jehož konci měly být dva celovečerní filmy, televizní seriál a také podepsané kontrakty pro socialistické podniky tehdejšího Československa. Do původních plánů ovšem zasáhl osud. Výprava, která se po třech letech vrátila v roce 1990 zpátky do Československa, mnoho zájmu nevzbudila.

Tatra 815 GTC při průjezdu horským průsmykem. Každý člen posádky měl svoje křeslo, otočené ve směru jízdy. Buď dole, nebo v nástavbě nad kabinou
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Doba se zkrátka změnila a tehdejší revoluční kvas nedopřával sluchu výsledkům expedice. Rovněž uzavřené obchodní dohody velmi záhy ztratily význam. Sešlo z filmů a seriálu a zbyly vzpomínky účastníků a jednotlivé střípky v podobě videofilmů nebo zápisků. Expedici kromě toho poznamenalo úmrtí jejího člena – geologa Dr. Františka Jeniše, který tragicky zahynul v Pakistánu při sjíždění divoké řeky. Aby té smůly kolem nebylo málo, během průjezdu Quatemalou byla posádka pro podezření ze špionáže na několik dní uvězněna a vozidlo bylo vyrabováno. Expedice vedla přes západní a severní Evropu do SSSR, následoval přesun do Kanady, cesta Amerikou, Jižní Amerikou; následovala Austrálie, Afrika, část Asie a Blízký východ.

V roce 1987 to byla událost. Expedice odstartovala ze Staroměstského náměstí v Praze, přihlížely davy. V dubnu roku 1990 se v tichosti vrátila; Československem hýbala tzv. pomlčková válka (spor o nový název republiky) a zemi navštívil papež Jan Pavel II
V roce 1987 to byla událost. Expedice odstartovala ze Staroměstského náměstí v Praze, přihlížely davy. V dubnu roku 1990 se v tichosti vrátila; Československem hýbala tzv. pomlčková válka (spor o nový název republiky) a zemi navštívil papež Jan Pavel II
Členové výpravy přes svým vozem. Za povšimnutí stojí polepy na vozidle – které tehdejší značky a výrobky byly takto „vyvezeny“ do světa
Členové výpravy přes svým vozem. Za povšimnutí stojí polepy na vozidle – které tehdejší značky a výrobky byly takto „vyvezeny“ do světa

Velká očekávání, dlouhé přípravy

Nápad uspořádat misi kolem světa ve speciálně upraveném nákladním vozidle se zrodil v roce 1983, kdy kopřivnická Tatra zařadila do výroba dnes ikonický model 815. Iniciátorem výprav byl kameraman Jiří Stöhr; dalšími členy výpravy se stali jaderný fyzik Stanislav Synek (tlumočník výpravy, zvukař), publicista Petr Bárta (propagace, klapka), geolog František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (řidič, kuchař) a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař (druhý řidič). V Číně se k výpravě připojil i Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra. Přípravy na expedici probíhaly tři roky a organizačně se na ni podílelo také Filmové studio Barrandov.

TATRA 815 GTC (Grand Tourist Caravan)
TATRA 815 GTC (Grand Tourist Caravan)

Karavan na míru v režii československých firem

V kooperaci kopřivnické Tatry a Výzkumného ústavu kolejových vozidel Vagónka Studénka vznikl i na dnešní poměry velmi pohodlný cestovní prostředek. Základem byl nákladní automobil Tatra 815, na kterém byla postavena nástavba s obytným a servisním zázemím. Automobil měl celkem tři podlaží: „Suterén” s podvozkem, nádržemi pro 2×220 l nafty a 1×400 l vody, úložnými prostory pro náhradní díly, nářadím, 5kW elektrickým dieselagregátem apod. „Přízemí” zahrnovalo kabinu řidiče s navazujícími prostorami kuchyňky, pracovny a příležitostné ložnice, na které navazoval uzavíratelný prostor cca 2×1 m obsahující WC a koupelnu, příležitostně přeměnitelnou ve fotokomoru. „Patro” tvořila otevíratelná nástavba se stanovou konstrukcí čtyř samostatných lůžek. Do útrob této nástavby se vešly i pomocné dopravní prostředky, kterými byly malý moped Babetta, nafukovací člun a dvoumístné motorové rogalo, které postavilo JZD Červenka ve spolupráci s podnikem Let Kunovice. Automobil byl stavěn od roku 1985, v zimě se však práce zcela zastavily a Tatra putovala do skladu, aby byla v červnu 1986 opět vytažena a ve velkém spěchu dokončována pro účast na MSV Brno 1986, po Vánocích se pak vydala do Paříže coby reklamní doprovod československých kamionů na Rallye Paříž–Dakar 1987.

Naprostá většina vybavení, výstroje a materiálů pro posádku byla ryze československého původu – týkalo se to jak samotného automobilu, tak i třeba kuchyňské varné desky Mora, spotřebičů ETA, nebo elektroniky Tesla. Výjimkou byly například nátěrové hmoty, které dodal německý koncern Bayer (nátěry z tuzemské produkce nebyly schopny odolávat velkému rozmezí teplot a vlhkostí včetně působení agresivní mořské vody). Podobně tomu bylo i v případě (v ČSSR nevyráběného) profesionálního fotografického a filmového vybavení, které nakonec dodaly nadnárodní firmy Pentax a Kodak.

Autor: Jan Rybář
Foto: Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Tématické tagy

Nové

Australský výrobce zemních vrtáků a dalšího příslušenství expanduje. Získal zastoupení v ČR

Zveřejněno 3.6. Digga je výrobce zemních vrtáků, jejich prodlužováků, pohonů, dále rýhovačů a příslušenství. Australská firma s více než 30letou tradicí uspěla díky celé řadě technických patentů kromě domácího trhu i na velmi saturovaných trzích USA a západní… jít na článek

Vývoj minirýpadel pod značkou DH. Sériovou výrobu urychlil rok 1989

Zveřejněno 1.6. V druhé polovině 80. let začal VVÚ Zvolen vyvíjet zcela novou řadu minirypadel s hmotností pod 3 tuny. První zmínku o těchto strojích máme z roku 1988 a jejich typové označení znělo DH 0511 a DH 0513, ovšem zde se už jedná téměř o kompletní… jít na článek

Prostornější kabina i lepší viditelnost. Volvo Trucks uvedlo nové modely vozidel FH, FH16, FM a FMX

Zveřejněno 31.5. Společnost Volvo Trucks představila čtyři nová nákladní vozidla, která kladou silný důraz na prostředí, bezpečnost a produktivitu řidiče. Tyto modely – Volvo FH, FH16, FM a FMX – přitom tvoří přibližně dvě třetiny ze všech dodávek společnosti. jít na článek