Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Tiše a bez emisí. Ostrá premiéra první vrtné soupravy na baterie

Zveřejněno: 19. 11. 2019

Souprava LB 16 unplugged nemá při srovnání s běžným dieselovým modelem z hlediska výkonu ani použití žádná omezení. Její baterie je navržena tak, aby vydržela jednu 10hodinovou směnu. Dobíjení probíhá přes noc běžnou staveništní elektrickou přípojkou (400V/63A).

Souprava LB 16 unplugged. Část baterií je v boxu za kabinou
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

V současné době v Rakousku poprvé do ostrého testování nasazenou soupravu s označením LB 16 „unplugged” jsme mohli vidět již začátkem roku na baumě. Termín „unplugged“ (odpojený) naznačuje, že stroj je provozován „bez kabelu“ pouze z baterií. Zásuvka tak slouží jen k nabíjení.

Koncept elektrohydraulického pohonu s baterií jako jediným zdrojem energie byl přitom od začátku vyžadován. „Pochybovali jsme o přijetí vrtné soupravy připojené kabelem,“ oznámil k základní myšlence Holger Streitz, ředitel pro vývoj a design. „Existovala však jasná poptávka po provozu po celý pracovní den na akumulátor,“ dodal Holger Streitz. Vzhledem k tomuto náročnému požadavku bylo logickým řešením při konstruování vyjít z nejmenší vrtné soupravy LB 16.

Při vývoji posloužila data z konvenčních souprav

Nejprve technici zkoumali telematická data z 34 dieselových souprav LB 16 a zjistili, že 80 procent vrtných aplikací bylo provedeno za 10hodinovou směnu. Následně bylo z důvodu omezeného prostoru pro akumulátory rozhodnuto, že bateriová verze uspokojí právě tyto 4/5 aplikací. „Rozhodli jsme se ignorovat maximální hodnoty, protože tvořily pouze malou část,“ uvedl Streitz. Telematický systém LiDAT tedy poskytl i data nezbytná pro stanovení potřebné kapacity baterií. Streitz konkrétní kapacitu neuvedl, použil však srovnání s automobilovým průmyslem: „Kapacita baterie LB 16 odpovídá přibližně devíti vozům Tesla Model S nebo sedmi Audi e-tron.“ To by přibližně odpovídalo hodnotě 600–700 kWh, poznámka redakce. Liebherr uvedl, že baterie vydrží 10 let a po této době jim poklesne kapacita na 80 % původní.

Dostane-li se souprava na trh, bude výrazně dražší než její naftový protějšek. Na druhou stranu Liebherr uvádí, že bude mít nejenom levnější provoz, ale i menší náklady na údržbu. Osazená technologie vrtání Kelly umožňuje stejně jako konvenční LB 16 vrtání do maximální hloubky 34,5 metru s průměrem do 1,5 m.

Souprava LB 16 je schopna pracovat na baterie 10 hodin
Souprava LB 16 je schopna pracovat na baterie 10 hodin

První reálné testy

Nejvýznamnější nasazení vrtné soupravy bylo dosud na dálnici A14 v Bludenz-Bürs v západním Rakousku, kde ASFiNAG, rakouská veřejná společnost, staví dva kruhové objezdy, dva mosty a dvě nové napojení na místní komunikace.

Dodavatel zde provádí zakládací práce na západní straně projektu, kdy se musí vypořádat nejen z úzkými prostory, ale také s omezenou pracovní výškou, protože některé pilotové základy jsou navrženy přímo pod elektrickým vedením. LB 16 Unplugged použitý v projektu byl kvůli tomu navržen jako nízkopodlažní s kratším hlavním nosníkem. Celkem provede 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m. Stroj je přitom schopný vyvrtat až dva kilometry denně.

Při stavbě se realizuje 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m
Při stavbě se realizuje 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m

Absence spalovacího motoru má kromě eliminace lokálních emisí ještě jednu velkou výhodu. Souprava při práci je totiž mnohem méně hlučná: „Nemusíte pořád křičet. Můžete mluvit normálně a kolega vás slyší i když stojí kousek dál. U dieselu, když motory běží na plný výkon, jsou stroje velmi hlasité a vždy je třeba zvýšit hlas. Také není slyšet drobné věci v okolí,“ vysvětluje stavební mistr Sebastian Timpe. Tišší prostředí je totiž také důležitým aspektem bezpečnosti práce na staveništi.

Zdroje:

  • [1] www.equipmentworld.com
  • [2] www.constructionequipment.com
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Liebherr, Youtube

Oborové členění

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek