TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 5.6. – svátek slaví Dobroslav

Tiše a bez emisí. Ostrá premiéra první vrtné soupravy na baterie

Zveřejněno: 19. 11. 2019

Souprava LB 16 unplugged nemá při srovnání s běžným dieselovým modelem z hlediska výkonu ani použití žádná omezení. Její baterie je navržena tak, aby vydržela jednu 10hodinovou směnu. Dobíjení probíhá přes noc běžnou staveništní elektrickou přípojkou (400V/63A).

Souprava LB 16 unplugged. Část baterií je v boxu za kabinou
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

V současné době v Rakousku poprvé do ostrého testování nasazenou soupravu s označením LB 16 „unplugged” jsme mohli vidět již začátkem roku na baumě. Termín „unplugged“ (odpojený) naznačuje, že stroj je provozován „bez kabelu“ pouze z baterií. Zásuvka tak slouží jen k nabíjení.

Koncept elektrohydraulického pohonu s baterií jako jediným zdrojem energie byl přitom od začátku vyžadován. „Pochybovali jsme o přijetí vrtné soupravy připojené kabelem,“ oznámil k základní myšlence Holger Streitz, ředitel pro vývoj a design. „Existovala však jasná poptávka po provozu po celý pracovní den na akumulátor,“ dodal Holger Streitz. Vzhledem k tomuto náročnému požadavku bylo logickým řešením při konstruování vyjít z nejmenší vrtné soupravy LB 16.

Při vývoji posloužila data z konvenčních souprav

Nejprve technici zkoumali telematická data z 34 dieselových souprav LB 16 a zjistili, že 80 procent vrtných aplikací bylo provedeno za 10hodinovou směnu. Následně bylo z důvodu omezeného prostoru pro akumulátory rozhodnuto, že bateriová verze uspokojí právě tyto 4/5 aplikací. „Rozhodli jsme se ignorovat maximální hodnoty, protože tvořily pouze malou část,“ uvedl Streitz. Telematický systém LiDAT tedy poskytl i data nezbytná pro stanovení potřebné kapacity baterií. Streitz konkrétní kapacitu neuvedl, použil však srovnání s automobilovým průmyslem: „Kapacita baterie LB 16 odpovídá přibližně devíti vozům Tesla Model S nebo sedmi Audi e-tron.“ To by přibližně odpovídalo hodnotě 600–700 kWh, poznámka redakce. Liebherr uvedl, že baterie vydrží 10 let a po této době jim poklesne kapacita na 80 % původní.

Dostane-li se souprava na trh, bude výrazně dražší než její naftový protějšek. Na druhou stranu Liebherr uvádí, že bude mít nejenom levnější provoz, ale i menší náklady na údržbu. Osazená technologie vrtání Kelly umožňuje stejně jako konvenční LB 16 vrtání do maximální hloubky 34,5 metru s průměrem do 1,5 m.

Souprava LB 16 je schopna pracovat na baterie 10 hodin
Souprava LB 16 je schopna pracovat na baterie 10 hodin

První reálné testy

Nejvýznamnější nasazení vrtné soupravy bylo dosud na dálnici A14 v Bludenz-Bürs v západním Rakousku, kde ASFiNAG, rakouská veřejná společnost, staví dva kruhové objezdy, dva mosty a dvě nové napojení na místní komunikace.

Dodavatel zde provádí zakládací práce na západní straně projektu, kdy se musí vypořádat nejen z úzkými prostory, ale také s omezenou pracovní výškou, protože některé pilotové základy jsou navrženy přímo pod elektrickým vedením. LB 16 Unplugged použitý v projektu byl kvůli tomu navržen jako nízkopodlažní s kratším hlavním nosníkem. Celkem provede 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m. Stroj je přitom schopný vyvrtat až dva kilometry denně.

Při stavbě se realizuje 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m
Při stavbě se realizuje 148 vrtů s průměrem 0,9 m a hloubkou 10 až 12 m

Absence spalovacího motoru má kromě eliminace lokálních emisí ještě jednu velkou výhodu. Souprava při práci je totiž mnohem méně hlučná: „Nemusíte pořád křičet. Můžete mluvit normálně a kolega vás slyší i když stojí kousek dál. U dieselu, když motory běží na plný výkon, jsou stroje velmi hlasité a vždy je třeba zvýšit hlas. Také není slyšet drobné věci v okolí,“ vysvětluje stavební mistr Sebastian Timpe. Tišší prostředí je totiž také důležitým aspektem bezpečnosti práce na staveništi.

Zdroje:

  • [1] www.equipmentworld.com
  • [2] www.constructionequipment.com
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Liebherr, Youtube

Oborové členění

Nové

Australský výrobce zemních vrtáků a dalšího příslušenství expanduje. Získal zastoupení v ČR

Zveřejněno 3.6. Digga je výrobce zemních vrtáků, jejich prodlužováků, pohonů, dále rýhovačů a příslušenství. Australská firma s více než 30letou tradicí uspěla díky celé řadě technických patentů kromě domácího trhu i na velmi saturovaných trzích USA a západní… jít na článek

Vývoj minirýpadel pod značkou DH. Sériovou výrobu urychlil rok 1989

Zveřejněno 1.6. V druhé polovině 80. let začal VVÚ Zvolen vyvíjet zcela novou řadu minirypadel s hmotností pod 3 tuny. První zmínku o těchto strojích máme z roku 1988 a jejich typové označení znělo DH 0511 a DH 0513, ovšem zde se už jedná téměř o kompletní… jít na článek

Prostornější kabina i lepší viditelnost. Volvo Trucks uvedlo nové modely vozidel FH, FH16, FM a FMX

Zveřejněno 31.5. Společnost Volvo Trucks představila čtyři nová nákladní vozidla, která kladou silný důraz na prostředí, bezpečnost a produktivitu řidiče. Tyto modely – Volvo FH, FH16, FM a FMX – přitom tvoří přibližně dvě třetiny ze všech dodávek společnosti. jít na článek