Dnes je 9.5. – svátek slaví Ctibor

Testy prvních OTR pneumatik značky Mitas v provozních podmínkách

Zveřejněno: 7. 1. 2009

V minulém článku jsme čtenáře informovali o budování nového OTR (Off-the-Road) provozu ve zlínském výrobním úseku MITAS a.s. Na začátku by se zde měly vyrábět pneumatiky rozměrové řady 25“, na jejichž vývoji se neustále pracuje. První vzorky již byly vyrobeny a jsou ve fázi testů v reálných podmínkách provozu.

Výborné výsledky dosažené při laboratorních testech umožnily vývojovým pracovníkům společnosti MITAS přistoupit k montáži pneumatik na zkušební vozidla a jejich testování v provozních podmínkách.

Provozní zkoušky

Pro praktické ověření chování pneumatik v reálných podmínkách provozu byly vyrobeny pneumatiky s dezény ERL-20 a ERL-30 určené především pro nakladače. Zároveň bylo rozhodnuto o testování pneumatik s dezénem CR-01, zejména pro mobilní jeřáby. Všechny dezény jsou rozměrové řady 25”.

Provozní zkoušky se na vozidlech provádí zejména pro ověření pneumatik v podmínkách skutečného provozu. Zajímá nás především, zda se u pneumatik neobjeví některé významné závady. Laboratorní testy na bubnové zkušebně odhalí nejslabší místa v navržené konstrukci pneu, nedokáží ovšem absolutně věrně simulovat podmínky namáhání v praxi,” vysvětluje Jiří Přibyl, vedoucí odboru vývoje výrobků zlínského výrobního úseku MITAS a.s.


Jeřáb Liebherr na pneumatikách Mitas s dezénem CR-01

Provozní zkoušky jsou dlouhodobou záležitostí a budou probíhat i v dalším období. Pro konečné vyhodnocení zkoušek musí vývojoví pracovníci znát chování pneumatiky v průběhu celého provozu, a proto sledují opotřebení pneu od začátku nasazení až do skončení testů. Zkoušky na vozidlech by měly zároveň být verifikací výsledků ze zkušebny.

Rozdílná vozidla i terén

Pneumatiky Mitas jsou testovány na různých zkušebních vozidlech, přičemž každé z nich pracuje v jiných podmínkách provozu a rozdílných terénech. Testuje se provoz na měkkých, zpevněných nebo štěrkových cestách, na kamenech, v lomech a na dalších površích.

Pro zajištění co nejširšího spektra povrchů probíhá část zkoušek také v zahraničí. Pneumatiky s dezénem ERL-30 jsou určeny zejména do tvrdého až kamenitého terénu. Na druhou stranu pneu s dezénem ERL-20 jsou díky svému konstrukčnímu řešení vhodné pro měkké a nezpevněné povrchy.


Pneumatiky s dezénem ERL-30 jsou určeny zejména do tvrdého až kamenitého terénu

Pneumatika Mitas s dezénem ERL-20, je vhodná i pro velmi měkké a nezpevněné terény.

I když vše na první pohled vypadá jednoduše, není tomu tak. Při provozních zkouškách musí být dodržena přesná metodika. „Začínáme výběrem vhodných strojů, na kterých budou vzorky testovány. Každý rozměr dezénu pneumatiky je určen do určitého terénu, pro přesně dané vozidlo či stroj a způsob jeho používání.

Na základě těchto specifikací produktoví manažeři vyberou několik kandidátů s odpovídající skladbou použitelné techniky (tzv. zkušebníků), které následně kontaktují. Pokud se zkouškami souhlasí, je realizována montáž pneumatik na vozidla a v pravidelných intervalech je našimi pracovníky provedena jejich kontrola. Zároveň mají smluvně stanovenou povinnost v případě výskytu jakékoliv vady nás ihned kontaktovat,” popisuje zjednodušeně celý proces Jiří Přibyl.

Přísná kontrola

V průběhu zkoušek se kontroluje životnost pneumatik, tedy úbytek dezénu v závislosti na ujetých kilometrech nebo pracovním čase vozidla. Kontroluje se husticí tlak a provádí vizuální kontrola všech pneumatik. Sleduje se, zda se na pneumatice nevyskytují separace, mikrotrhlinky, praskliny či jiné vady. Prověřuje se chování pneumatik při jízdě v odlišných terénech a jejich záběrové vlastnosti.

Zajímají nás i subjektivní pocity řidičů, jejich názory na chování pneumatik. Každý, kdo pneumatiky Mitas testuje, před našimi zkouškami používal i pneu od jiných výrobců. To nám umožňuje srovnávat naše pneumatiky s konkurenčními.

Také si ověřujeme, které vlastnosti pneumatiky jsou pro zákazníka důležité a kterým přikládá menší významnost,” říká Jiří Přibyl a dodává: „Zatím jsou známy pouze dílčí výsledky zkoušek. Ty jsou pozitivní, stejně jako je kladné hodnocení jejich vlastností ze strany řidičů.”

Plány do budoucna

Provozní zkoušky využívají pracovníci společnosti MITAS zpravidla při vývoji nového sortimentu pneumatik. Počítá se s nimi i pro další novinky vyvíjené pro nový OTR provoz ve zlínském výrobním úseku MITAS a.s. Budoucí testování připravovaných rozměrů by mělo probíhat na větších nákladních vozidlech, používaných pro přepravu stavebních hmot. Věříme, že vzhledem k růstu intenzity výstavby dálnic a rychlostních komunikací nedaleko Zlína bude možné v realizaci těchto zkoušek i nadále pokračovat.

Foto: Archiv firmy
 

Nové

Ruční 3D skener RS10 pro přesná měření venku na stavbách i uvnitř budov

Zveřejněno 9.5. Nové předpisy a vyhlášky nařizují mít vše na stavbách měřené v časové ose a s co největší mírou přesnosti. Řešení pro takové případy nabízí nový ruční 3D skener RS10 dodávající společnost geoobchod, s.r.o. Přístroj, určený k velmi přesnému měření na… celý příspěvek

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek