e-shop RENOMAG
Dnes je 15.12. – svátek slaví Radana , Radan

Teleskopický manipulátor Manitou MT 1030 ST láká na své kompaktní rozměry

Zveřejněno: 30. 8. 2007

Na letošní baumě si odbyla svou premiéru přeplňovaná varianta teleskopického manipulátoru Manitou MT 1030 S s označením Manitou MT 1030 ST. Pojďme se podívat, co nám světová jednička nabízí v kategorii s výškovým dosahem 10 m.

Už na první pohled je zřejmé, že se jedná o kompaktní stroj s krátkým rozvorem, velkou světlou výškou a dobrými nájezdovými úhly, tedy ideální předpoklady pro pohyb v terénu. Rozvor náprav pouhých 2 690 mm je umožněn díky uspořádání hydrodynamického pohonu. Čtyřválcový přeplňovaný motor Perkins 1104C-44T s objemem 4,4 l o výkonu 74,5 kW je umístěn napříč na levé straně podvozku, kdežto hydrodynamický měnič a převodovka, které spolu tvoří jeden celek, jsou uloženy podélně uprostřed rámu.

Jak jsou na tom pracovní parametry? Manitou MT 1030 ST má nosnost 3 000 kg, a to až do vodorovné vzdálenosti 3,35 m ve výškovém rozsahu 0–7 m. Do 9,98 m, což je maximální výškový dosah tohoto manipulátoru, je možno vyzdvihnout břemeno o hmotnosti 2 500 kg.

A jaké je to po vyjetí ze stavby na silnici? V prospektu udávaná maximální rychlost 25 km/h je na tuto třídu manipulátorů hodně nízká, avšak ve skutečnosti stroj jede mnohem rychleji, opravdová nejvyšší rychlost je přibližně 36 km/h. Kvůli krátkému rozvoru není jízda při vyšších rychlostech zrovna nejplavnější. Co se týká převodových stupňů, jsou k dispozici 4 stupně pro jízdu vpřed a stejný počet pro pohyb dozadu. Řadí se manuálně jako v autě pákou, zde umístěnou na čelním přístrojovém panelu. Jednička je vpravo dole, čtyřka vlevo nahoře. Kromě řadicí páky najdeme na předním panelu rozměrný štít s kruhovými analogovými ukazateli s módním chromovým lemováním. Oproti předchůdcům se starší kabinou zde přibyly hodiny v designu ostatních tří ukazatelů.

Ovládání teleskopického výložníku se neprovádí pomocí jednoho joysticku, ale prostřednictvím dvou pák umístěných na pravé straně kabiny přímo nad rozvaděčem, páky jsou s tímto rozvaděčem mechanicky spojeny. Není to však jen pouhá snaha o jednoduchost a spolehlivost. Nabízí se nám ovládání, kterému Manitou říká Load Place System (LPS). Zadní pákou se výložník ovládá podobně, jako u běžného nakladače – zvedání a spouštění výložníku a vysýpání či zaklápění lopaty. Na páce je umístěn elektrický přepínač směru jízdy, aby mohla levá ruka strojníka zůstat na volantu. Ovládání pomocí této páky je vhodné při práci s lopatou. Naopak pro manipulaci s paletami do vyšších poloh je pro vás připravena přední ovládací páka, která také ovládá zvedání a spouštění výložníku, ale namísto vyklápění lopaty obsluhuje vysouvání teleskopu. I na této páce je tlačítko, tentokrát však slouží pro odpojení převodovky, když je potřeba veškerý výkon motoru pro pohyb výložníku.

Kabina vzhledem ke kompaktnosti celého stroje nepřekypuje svou šířkou, a tak si za pěkného počasí rádi vyklopíte okénko ve dveřích a loktem spočinete na dveřích. Stísněně se zde však rozhodně cítit nebudete. V ostatních směrech je místa více než dost a nezapomnělo se ani na odkládací schránky a prostory. Výhled z kabiny je ve všech směrech bezproblémový. Servisní přístup pro běžnou kontrolu je dobrý, pouze uzamykatelnost nádrží by mohla být řešena opačně. Nádrž na naftu totiž není opa- třena zámkem, kdežto pro nádrž s hydraulickým olejem se zámek našel. Výrobce tak chtěl zřejmě zabránit nechtěnému natankování nafty do hydraulického oleje.

Manitou MT 1030 ST je standardně vybaven úzkými opěrnými patkami, které svou šířkou 2 210 mm nepřesahují obrys stroje. Svou celkovou šířkou 2 261 mm a délkou 4 992 mm (bez přídavného zařízení) omezil tento teleskopický manipulátor své prostorové nároky opravdu na minimum. Mezi nejčastěji používaná přídavná zařízení tohoto a podobných teleskopických manipulátorů patří nakládací lopata a paletizační vidle, dále pracovní plošina, jeřábovací hák a samozřejmě široká paleta dalšího příslušenství.

Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv autora
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek