Dnes je 16.2. – svátek slaví Ljuba

Teleskopické manipulátory LGMG si razí cestu k českým zákazníkům

Zveřejněno: 27. 1. 2025

Poměrně zásadní novinku si pro své zákazníky připravila na konec roku společnost NorWit, která je známá především jako oficiální dealer ručně vedené hutnicí techniky Bomag a v poslední době se do povědomí dostává také se stavebními stroji Sunward. Nyní své portfolio rozšiřuje o kolové teleskopické manipulátory LGMG. Ty bude od roku 2025 prodávat a poskytovat k nim komplexní poprodejní servis, přičemž první stroje této značky už jsou v České republice a v rámci zkušebního provozu je NorWit zapůjčuje vybraným zákazníkům a partnerům. V článku zprostředkujeme první informace o modelu LGMG H1840, který byl zapůjčený do společnosti PREFA PRO, a.s., patřící do skupiny VINCI Construction CS a.s.

LGMG H1840 s nakladačovou lopatou u výsypky v areálu PREFA PRO v Zápech. Představení nakladače ve videu pod QR kódem.

Od manipulátorů LGMG si v NorWitu dost slibují. Tuto progresivní značku už v jejich sortimentu mimochodem nalezneme v podobě pracovních plošin, které na trhu již zdomácněly a najdeme je třeba i ve flotilách předních tuzemských půjčoven. Když se v roce 2022 objevily na stánku LGMG na veletrhu Bauma první manipulátory, bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy se tyto stroje objeví také v Čechách.

Pracovní plošiny LGMG se ukázaly být konkurenceschopné, což potvrdila i řada našich interních testů, kdy jsme proti sobě postavili plošiny různých značek. Něco podobného očekáváme od manipulátorů, se kterými bychom rádi oslovili širší spektrum zákazníků,“ říká o novém produktu Pavel Šlapák, manažer servisu a služeb ve společnosti NorWit. V případě manipulátorů bude jejich silnou stránkou slušný poměr cena/výkon a v neposlední řadě pověstná kvalita servisu společnosti NorWit.

LGMG H1840 s teleskopicky výsuvným ramenem do výšky téměř 18 metrů používají v areálu v Zápech mimo jiné jako pomocný stroj na manipulaci s materiálem na stavbě.
LGMG H1840 s teleskopicky výsuvným ramenem do výšky téměř 18 metrů používají v areálu v Zápech mimo jiné jako pomocný stroj na manipulaci s materiálem na stavbě.

První kusy již v Čechách. Zatím na zkoušku

Ve startovací nabídce teleskopických manipulátorů se pro začátek počítá se čtyřmi modely s provozními hmotnostmi od zhruba 7 do 17 tun. Zákazníci budou moci volit z bohatého menu příslušenství a každý manipulátor si tak půjde dovybavit přesně na míru dané aplikaci. Podobně jako u plošin se jedná o konstrukčně jednoduché stroje, s minimem elektroniky a velmi snadnou údržbou. Klíčové komponenty – jako je motor, hydraulika, převodovka –, pocházejí od známých světových výrobců.

Momentálně probíhají poslední školení servisního týmu společnosti NorWit a ladí se podmínky tzv. demo programu, kdy jsou (a budou) vybrané typy manipulátorů poskytnuty zákazníkům k otestování. „Ve zkušebním programu bychom mimo jiné rádi sesbírali poznatky z reálného provozu, které pak předáme výrobci k posouzení. Také bychom si rádi ověřili vlastnosti strojů v kombinaci s různými typy příslušenství od různých výrobců,“ prozrazuje jeden ze záměrů demo programu Pavel Šlapák. Do zkušebního provozu byly poskytnuty stroje z úplně první série a jak nám prozradili v NorWitu, manipulátory dodané v roce 2025 už budou mít celou řadu konstrukčních prvků vylepšených právě na základě poznatků zákazníků.

Jedním z prvních, kdo měl možnost si manipulátor LGMG osahat v provozu, byl výrobce železobetonových prefabrikovaných prvků, společnost PREFA PRO. Do svého provozu ve středočeském městysu Zápy si společnost zapůjčila dvanáctitunový stroj LGMG H1840, za kterým jsme se zajeli podívat.

Tab.: LGMG H1840 – Technické parametry
Tab.: LGMG H1840 – Technické parametry

Jeden stroj, řada možností využití

Zástupci tradičního dodavatele konstrukcí pro významné stavební projekty u nás i na Slovensku, společnosti PREFA PRO, měli možnost si manipulátor vyzkoušet při různorodé práci ve svém středočeském areálu. Předně jako pomocnou manipulační techniku při výškových pracích (manipulátor s paletizačními vidlemi asistoval jeřábu při podávání materiálu na stavbu nové budovy) a také jako náhradu za klasický nakladač při manipulaci s materiálem. LGMG H1840 vychází z klasické konstrukce kolových manipulátorů. Teleskopicky výsuvný výložník má výškový dosah bezmála 18 metrů a na jeho konci je univerzální nosič příslušenství. V PREFA PRO stroj vyzkoušeli s klasickou lopatou a paletizačními vidlemi, nicméně rozsah možností je mnohem širší. Manipulátor lze osadit například rozšiřitelnou pracovní plošinou (stroj může v některých případech zastat práci klasických pracovních plošin) nebo speciálními přísavkami na usazovaní okenních tabulí. V agro konfiguraci se počítá s dalšími typy příslušenství, jako jsou například kleště na balíky.

Nový LGMG? Nezáludný stroj s mnoha vychytávkami

Manipulátoru se v areálu firmy v Zápech ujal strojník Jaroslav Kula, který s ním zapózoval před objektivem foťáku a řekl nám celou řadu postřehů z jeho provozu. Zajímalo nás například, jak rychle se s tímto novým strojem sžil. „Na obsluhu je to velmi snadný stroj a zvyknout si na něj je otázkou maximálně jednoho dne,“ říká strojník a dodává: „Pokud jste zvyklí na stroje známějších značek, LGMG vám bude vyhovovat, protože je to tu vlastně stejné.“ Podle jeho slov je stroj stabilní a dobře se ovládá. Oceňuje možnost přepínat mezi několika režimy řízení včetně klasického nakladačového režimu, který ve zdejším areálu při práci s lopatou často využívali.

Jen pro úplnost, celkem má strojník k dispozici tři režimy řízení: buď jsou obě nápravy řízené souběžně, nebo do strany (krabí chod) nebo je řízena pouze přední náprava. Díky těmto zatáčecím módům se manipulátor obratně pohybuje i v úzkých uličkách nebo při manévrování mezi překážkami. Přepínání do jednoho z režimů se děje pomocí otočného jog-dial ovladače; jaký režim je zrovna zvolen pozná obsluha mimo jiné pomocí jednoduché svítící ikony v dané poloze ovladače.

Volant s dostatečně silným věncem padne dobře do ruky. Vpravo Joystick s proporcionálním ovládáním a panel s jog-dial ovladači.
Volant s dostatečně silným věncem padne dobře do ruky. Vpravo Joystick s proporcionálním ovládáním a panel s jog-dial ovladači.

Kabina působí prostorně, slova chvály zaznívají na výhled ven a výbavu, ve které nechybí klimatizace. Co by naopak strojník ocenil, je kamerový systém v přední části u výložníku, kde dochází v některých případech k efektu tzv. mrtvého úhlu. V případě potřeby lze stroj kamerami dovybavit a také lze očekávat, že v příštích produktových sériích výrobce tento výbavový prvek dodělá. Kabina se dá velmi dobře odvětrávat díky plně výklopnému zadnímu oknu, které je zavěšené na masivních kovových pantech. Praktické a jednoduché řešení najdeme také v případě bočních dvířek, jež jsou opatřeny menším výklopným okénkem. Pokud se strojník potřebuje například s někým na stavbě dorozumět, nemusí otevírat celé dveře, ale pouze tuto část.

Ochranná mříž na čelním skle a střeše je součást základní výbavy.
Ochranná mříž na čelním skle a střeše je součást základní výbavy.

Co nás v kabině zaujalo, je velký LCD displej po pravé straně strojníka, který disponuje celou řadou ovládacích a diagnostických funkcí. Jaroslav Kula nám ukazuje například chytrou indikaci vyrovnání náprav: pokud se dostanou do roviny, strojníkovi to na displeji ukáže schematický rozkres, na kterém nápravy zčervenají. Chytré a zároveň to i dobře vypadá. Panel s displejem obsahuje ve spodní řadě sérii velkých pogumovaných tlačítek. Toto řešení nám přijde lepší než čistě dotykové plochy, protože v případě tlačítek cítíte odpor a máte větší jistotu, že jste danou funkci aktivovali. V samostatném bočním panelu najdeme klasické kolébkové přepínače. Jsou dostatečně velké a dobře značené, takže i začínající strojník si s nimi bude vědět rady. Skvěle zpracované jsou již zmíněné jog-dial kruhové ovladače. Mají po obvodu zdrsněný povrch (pro lepší kontakt), pochromované obroučky pro změnu přidají na efektu. Drobná výtka směřuje k absenci nějakého stínítka na displeji. Jak jsme se sami přesvědčili, v případě jasného počasí jsou některé ukazatele na displeji hůře čitelné. Přístup do kabiny je snadný, možná bychom jen zvětšili plochu nášlapu na dolním schůdku. Jinak tu nic podstatného nechybí. Samozřejmostí je ochranná masivní mříž, série výstražných majáků (volitelně) a ve standardu dodávané úsporné LED světlomety.

Detail na LCD displej. Všimněte si řady vystouplých praktických tlačítek ve spodní části.
Detail na LCD displej. Všimněte si řady vystouplých praktických tlačítek ve spodní části.

Otočí se na pětníku, dosáhne vysoko a moc nestojí

Při „aranžování“ stroje na focení nám Jaroslav Kula ukazuje další jeho funkce. Pro stabilizaci na místě při manipulaci ve výškách jsou tu hydraulicky výklopné patky. Rameno má teleskopický výsuv 17,6 metrů. Ještě dodejme, že maximální nosnost činí 4 tuny. Stroj je vybaven dále funkcí vyrovnávání náprav (±9 stupňů), která se hodí ve svazích při stabilizaci stroje do vodorovné polohy. Všechna kola mají standardně dodávané jednoduché plastové blatníky.

Detail předního stabilizačního systému (patky).
Detail předního stabilizačního systému (patky).

Ovládání manipulátoru je plynulé díky joysticku s proporcionálním ovládáním. Velmi dobré manévrovací schopnosti jsou kromě již zmíněných režimů podpořeny malým poloměrem otáčení (4,2 m) a nízko položeným těžištěm, přispívajícím k pocitu lepší stability. Sílu propůjčuje modelu H1840 motor značky Perkins a přenos síly k nápravám zajišťuje převodovka od známého výrobce CARRARO. Hydraulický systém je pro změnu od výrobce Rexroth a má funkci Load Sensing pro optimalizaci spotřeby pohonných hmot. Tato funkce pracuje na principu snímání aktuální zátěže a podle toho pak elektronika upravuje potřebný hydraulický tlak a průtok.

Co říci závěrem? LGMG H1840 je jednoduchý stroj se spoustou funkcí, dostatečně univerzální a nenáročný co se týče ovládání a údržby. Výhodu bude i dostupnější cena a stabilní servis, zajišťovaný firmou NorWit. Lze očekávat, že některé drobné neduhy, které se ve zkušebním provozu objevily, výrobce postupně odstraní, nebo, jak jsme zmínili výše, již byly u prvních sériově dodávaných strojů napraveny. Více informací o manipulátorech vám rádi sdělí obchodní zástupci společnosti Norwit.

 

Nové

S MB Crusher až na vrchol. Příklady nasazení příslušenství v extrémních horských podmínkách

Zveřejněno 7.2. Nejen zkušení horolezci mohou zdolávat ty největší vrcholy. Tentokrát se podíváme na několik náročných projektů ve vysoké nadmořské výšce, ve kterých sehrálo příslušenství italského výrobce MB Crusher zásadní roli. Díky němu byly vůbec tyto projekty… celý příspěvek

Demoliční stroje Develon jsou v České republice stále populárnější

Zveřejněno 5.2. Odvětví likvidace starých budov je v České republice důležitým oborem. V řadě měst a obcí existují různé „brown fieldy“ z dob minulých – ať již se jedná o pozůstatky průmyslové či zemědělské výroby, již nepoužívané obecní budovy či velké soukromé… celý příspěvek

Jedenáctá generace velkých nakladačů Komatsu

Zveřejněno 3.2. Velké čelní kolové nakladače japonského výrobce Komatsu v hmotnostní kategorii 25–29 tun se po pěti letech dočkaly nové modelové řady. Nové stroje s typovým označením WA475-11E0 a WA485-11E0 vstupují na podzim tohoto roku oficiálně do prodeje. Do… celý příspěvek