e-shop RENOMAG
Dnes je 18.12. – svátek slaví Miloslav

Systémové bednění se v českém stavebnictví prosadilo

Zveřejněno: 23. 5. 2003

Je překvapivé, jak rychle se české stavebnictví dokázalo přeorientovat od staveb, prováděných téměř výlučně ze železobetonových prefabrikátů na moderní stavby ze železobetonového monolitu. Velkou úlohu v tomto přechodu hrály a dodnes hrají firmy, které zásobují český stavební trh systémovým bedněním. Mezi nejznámější patří firmy Doka a PERI, které jsou na špičce pomyslného pelotonu soutěžícího o vyrobení dokonalého bednění pro potřeby každé stavby. Mohl jsem také napsat firmy PERI a Doka, protože se nemohu rozhodnout, která značka by měla být jmenovaná jako první.



V jednoduchosti je síla – stropní bednění Doka s nosníky H20. Obě firmy jsou v České republice všem stavařům dostatečně známé. Spojuje je žlutá barva, PERI ji doplnila o červenou, Doka o modrou. V Paříži budou obě firmy vystavovat své nejlepší výrobky, které jsou stále a stále doplňovány a zlepšovány.
Základem prvkového bednění firmy Doka zůstávají plnostěnné nosníky vysoké 200 mm, případně 160 mm. S jejich pomocí lze vybednit jak stropní konstrukce, tak na stavbě připravit velkoplošné panely pro bednění stěn. Samozřejmostí jsou doplňky pro bednění stěn půdorysně zakřivených. Spolu s lehkými třívrstvými deskami představují dřevěné nosníky ideální materiál pro zabednění rovného stropu jakéhokoliv půdorysu.
Nejznámější dřevěné nosníky GT 24 od firmy PERI poznáte na stavbě velmi snadno, protože jsou příhradové. Jsou také vyšší – 240 mm. Ale v nabídce firmy nechybí ani plnostěnné nosníky vysoké 200 a 160 mm. Pro stavební firmu je skutečně těžké rozhodnout se pro jednu z obou značek. Značnou váhu při rozhodování bude mít asi vždy předcházející zkušenost a s ní spojená obliba značky. Firmy, které nabízejí systémové bednění se také o své zákazníky náležitě starají. Nejsou to jenom prodejci, ale nabízejí celou širokou škálu služeb.
Mezi ty hlavní patří nabídka vypracování bednicích plánů a zpracování montážních postupů. Tím ale podpora nekončí. Samozřejmostí jsou logistické služby, zácvik a výcvik pracovníků a nabídka údržby a oprav bednění. Z ekonomického hlediska jsou také zajímavé různé formy pronájmu, pro menší podniky i nabídka levnějšího renovovaného bednění.
Na českých stavbách oblíbené bednění Doka Framax pro stěny. Tato nabídka se týká především rámového (panelového) bednění pro stěny a sloupy. Ať už se vaše firma rozhodne pro Framax od Doky, nebo pro Trio od PERI, vždy budete mít jistotu, že v případě potřeby najdete u jejich českých poboček hledanou službu. Jsou to totiž zejména služby zákazníkům, které dnes rozhodují o úspěšnosti firmy, protože po bouřlivém rozvoji technického řešení bednicích systémů se vývoj u výrobců zaměřil především na zdokonalování jednotlivých detailů. Škoda, že současný stav na trhu zakázek neumožňuje našim stavebním firmám využití všech možností, které jim dnešní systémové bednění nabízí.
Mnohé doplňky jsou pro zákazníky relativně drahé, protože přinášejí úsporu montážního času, jehož cena je ve srovnání se západním světem stále ještě nízká. Ocenění si také zasluhuje snaha firem Doka a PERI o dobrou informovanost zákazníka. Obsáhlé reprezentativní katalogy PERI z roku 2000 a 2002 jsou názornou pomůckou, jak užít bednění na železobetonových stavbách. Škoda, že jsou jenom ve světových jazycích.
Firma je ale vhodně doplňuje českými podrobnými a detailními popisy jednotlivých typů bednění nabízených v ČR. Doka nezůstává pozadu a její rozsáhlý katalog v češtině je doslova učebnicí pro všechny uživatele systémového bednění. Považuji za velkou přednost, že jsou v České republice v tak velkém rozsahu používána špičková systémová bednění ze sousedních zemí.
Naše stavební firmy tak budou dobře připraveny na širší trh, který se nám postupně otevře po našem vstupu do EU. Zbývá si již jenom přát, aby nám nechyběli kreativní a prakticky orientovaní architekti, kteří by navrhovali pěkné a dobře vyrobitelné monolitické stavby a aby ve firmách bylo stále více inženýrů a techniků, kteří by tyto návrhy uměli rychle a hospodárně realizovat pomocí nabízených systémových bednění.
Autor: Ing. Josef Ladra
Foto: Archiv firem
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek