Renomag.cz - Přídavná zařízení a náhradní díly pro stavební a težební stroje
Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Sedm dekád od premiéry těžkého nákladního vozu Mercedes-Benz L 6600

Zveřejněno: 29. 11. 2020

Rekonstrukce hospodářství a ekonomický zázrak – to jsou slovní spojení, která bývají často spojována s 50. léty dvacátého století, tedy s desetiletím usilovného budování hospodářství, těžce poškozeného druhou světovou válkou. Jedním ze symbolů této doby jsou i nákladní vozidla, bez nichž by hospodářský růst v takovém měřítku nebyl možný.

Model L 6600 na dobovém propagačním materiálu. Toto nákladní vozidlo se stalo jedním z nejdůležitějších produktů společnosti Daimler-Benz.

Na podzim 1950, tedy před 70 lety, uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz, nazvanou interně číslem typu 304. Zákazníkům byla vozidla nabízena pod označením L 6600, což vyjadřuje jejich užitečné zatížení činící cca 6,6 t. Toto nákladní vozidlo se stalo jedním z nejdůležitějších úspěšných produktů společnosti Daimler-Benz. Díky tomu, že vozidlo bylo od začátku také hojně exportováno do dalších zemí, sehrálo důležitou úlohu v růstu společnosti, který započal již o rok dříve uvedením středně těžkých nákladních vozidel řady 312.

Značku proslavil servis

Na uživatele pozitivně zapůsobila nejen technická koncepce vozu L 6600 s novou generací lehkého úsporného vznětového motoru OM 315, ale také doprovodné služby. Po skončení druhé světové války totiž společnost Daimler-Benz vynikala též produktovou a servisní strategii v odvětví užitkových vozidel založenou na robustních a nákladově efektivních vozidlech s velmi dobrým poměrem užitečné a vlastní hmotnosti. Hustá servisní síť podpořila mimořádný úspěch. Již v roce 1956 se užitková vozidla podílela více než polovinou na obratu společnosti Daimler-Benz.

Také u L 6600 znamenala hustá servisní síť a rychle dostupné náhradní díly důležitou konkurenční výhodu v kategorii těžkých nákladních automobilů, což platilo nejen pro německý trh, ale také pro vývoz.

Před 70 lety uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz. Vozidla byla zákazníkům nabízena pod označením L 6600.
Před 70 lety uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz. Vozidla byla zákazníkům nabízena pod označením L 6600.

Kritizovaná malá budka pro řidiče byla později nahrazena

Zatímco silnými stránkami vozidel byl hladký chod, vysoká spolehlivost a malá četnost oprav, výkon motoru, snadné řízení a dobré brzdy, zákazníci kritizovali především „malou budku“ řidiče. Ta byla identická s budkou středně těžkých nákladních vozidel řady L 3500 a zejména pro dálkovou dopravu nenabízela dostatek prostoru. Pro dopravu na delší vzdálenosti byla proto vozidla často vybavována upravenými, prodlouženými a lépe vybavenými kabinami od různých výrobců nástaveb, jako jsou Eylert, Kässbohrer a Wackenhut.

Model L6600 byl v roce 1954 přejmenován dle nově používané nomenklatury na L315 podle typu použitého motoru a tato změna předznamenala přicházející další významný krok ve vývoji nákladních vozidel. V roce 1955 byl na obdobném technickém základě představen první model LP 315 s bezkapotovou, tzv. trambusovou budkou řidiče, který přinesl znatelné zkrácení celkové délky vozidla při stejné délce ložné plochy a hlavně novou, prostornou budku řidiče.

Označení P bylo odvozeno od označení komfortních vozů Pullmann a vyjadřovalo komfort a prostor bezkapotové budky s lůžkem.

Dobová fotografie zachycuje L 6600 ve službách společnosti Karl Epple.
Dobová fotografie zachycuje L 6600 ve službách společnosti Karl Epple.

Různé konfigurace a typy vozidel

Během výrobního období modelů L 6600 a L 315 nabízela řada 304 širokou škálu různých konfigurací a typů vozidel s valníkovými nástavbami (označení L 6600 / L 315), sklápěče (L 6600 K / LK 315), tahače návěsů (L 6600 Sa / LS 315) i speciální vozidla, s různě dlouhými rozvory a mnoho z nich též na přání s pohonem všech kol ve verzích LA 315, LAK 315 a dalších. K dispozici je také vojenské nákladní vozidlo LG 315, které se dodává hlavně německému Bundeswehru.

Mercedes-Benz nabízel od roku 1955 vozidla řady 304 s trambusovou budkou jako valník LP 315, sklápěč LPK 315 a tahač návěsů LPS 315. Z této generace těžkých nákladních vozidel bylo 13 735 kusů vozidel vyrobeno jako klasická kapotovaná vozidla s pohonem zadní nápravy (1950 až 1958), 1264 vozidel s pohonem všech kol (1954 až 1957), 2480 vozidel s trambusovou budkou (1954 až 1957) a 8 283 vojenských nákladních vozidel (1956 až 1964). Celkově bylo vyrobeno 25 762 vozidel těchto typových řad.

Autor: Daniel Chleboun1)
Foto: Daimler Truck AG

1) Čerpáno z tiskové zprávy Daimler Truck AG.

 

Nové

Cummins otevřel v Polsku nové centrum pro repase vysokovýkonných motorů

Zveřejněno 7.12. Výrobce motorů Cummins otevřel v říjnu letošního roku v polském Krakově zbrusu novou továrnu pro přestavbu vysokovýkonných motorů. Jedná se vůbec o první závod tohoto druhu v Evropě, přičemž celková investice dosáhla 10 milionů dolarů. V závodě… celý příspěvek

Příslušenství promění smykový nakladač Vermeer v řadu specializovaných strojů

Zveřejněno 6.12. Smykové nakladače společnosti Vermeer, jejíž výhradní zastoupení v České a Slovenské republice má Vermeer CS, jsou nejen šikovné, obratné a rychlé, ale ještě navíc multifunkční. Díky širokému výběru hydraulického příslušenství se váš stroj může… celý příspěvek

ČEMAT: „Oblečeme Váš stroj od hlavy až k patě“

Zveřejněno 4.12. ČEMAT, známý hráč na trhu stavební techniky a jejich komponentů, neustále rozšiřuje své portfolio tak, aby svým zákazníkům dokázal nabídnout komplexní sortiment pro stavební stroje. Kromě pneumatik pro bagry a nakladače, což je sortiment, na němž… celý příspěvek