Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Sedm dekád od premiéry těžkého nákladního vozu Mercedes-Benz L 6600

Zveřejněno: 29. 11. 2020

Rekonstrukce hospodářství a ekonomický zázrak – to jsou slovní spojení, která bývají často spojována s 50. léty dvacátého století, tedy s desetiletím usilovného budování hospodářství, těžce poškozeného druhou světovou válkou. Jedním ze symbolů této doby jsou i nákladní vozidla, bez nichž by hospodářský růst v takovém měřítku nebyl možný.

Model L 6600 na dobovém propagačním materiálu. Toto nákladní vozidlo se stalo jedním z nejdůležitějších produktů společnosti Daimler-Benz.

Na podzim 1950, tedy před 70 lety, uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz, nazvanou interně číslem typu 304. Zákazníkům byla vozidla nabízena pod označením L 6600, což vyjadřuje jejich užitečné zatížení činící cca 6,6 t. Toto nákladní vozidlo se stalo jedním z nejdůležitějších úspěšných produktů společnosti Daimler-Benz. Díky tomu, že vozidlo bylo od začátku také hojně exportováno do dalších zemí, sehrálo důležitou úlohu v růstu společnosti, který započal již o rok dříve uvedením středně těžkých nákladních vozidel řady 312.

Značku proslavil servis

Na uživatele pozitivně zapůsobila nejen technická koncepce vozu L 6600 s novou generací lehkého úsporného vznětového motoru OM 315, ale také doprovodné služby. Po skončení druhé světové války totiž společnost Daimler-Benz vynikala též produktovou a servisní strategii v odvětví užitkových vozidel založenou na robustních a nákladově efektivních vozidlech s velmi dobrým poměrem užitečné a vlastní hmotnosti. Hustá servisní síť podpořila mimořádný úspěch. Již v roce 1956 se užitková vozidla podílela více než polovinou na obratu společnosti Daimler-Benz.

Také u L 6600 znamenala hustá servisní síť a rychle dostupné náhradní díly důležitou konkurenční výhodu v kategorii těžkých nákladních automobilů, což platilo nejen pro německý trh, ale také pro vývoz.

Před 70 lety uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz. Vozidla byla zákazníkům nabízena pod označením L 6600.
Před 70 lety uvedla společnost Daimler-Benz AG na trh novou typovou řadu nákladních automobilů Mercedes-Benz. Vozidla byla zákazníkům nabízena pod označením L 6600.

Kritizovaná malá budka pro řidiče byla později nahrazena

Zatímco silnými stránkami vozidel byl hladký chod, vysoká spolehlivost a malá četnost oprav, výkon motoru, snadné řízení a dobré brzdy, zákazníci kritizovali především „malou budku“ řidiče. Ta byla identická s budkou středně těžkých nákladních vozidel řady L 3500 a zejména pro dálkovou dopravu nenabízela dostatek prostoru. Pro dopravu na delší vzdálenosti byla proto vozidla často vybavována upravenými, prodlouženými a lépe vybavenými kabinami od různých výrobců nástaveb, jako jsou Eylert, Kässbohrer a Wackenhut.

Model L6600 byl v roce 1954 přejmenován dle nově používané nomenklatury na L315 podle typu použitého motoru a tato změna předznamenala přicházející další významný krok ve vývoji nákladních vozidel. V roce 1955 byl na obdobném technickém základě představen první model LP 315 s bezkapotovou, tzv. trambusovou budkou řidiče, který přinesl znatelné zkrácení celkové délky vozidla při stejné délce ložné plochy a hlavně novou, prostornou budku řidiče.

Označení P bylo odvozeno od označení komfortních vozů Pullmann a vyjadřovalo komfort a prostor bezkapotové budky s lůžkem.

Dobová fotografie zachycuje L 6600 ve službách společnosti Karl Epple.
Dobová fotografie zachycuje L 6600 ve službách společnosti Karl Epple.

Různé konfigurace a typy vozidel

Během výrobního období modelů L 6600 a L 315 nabízela řada 304 širokou škálu různých konfigurací a typů vozidel s valníkovými nástavbami (označení L 6600 / L 315), sklápěče (L 6600 K / LK 315), tahače návěsů (L 6600 Sa / LS 315) i speciální vozidla, s různě dlouhými rozvory a mnoho z nich též na přání s pohonem všech kol ve verzích LA 315, LAK 315 a dalších. K dispozici je také vojenské nákladní vozidlo LG 315, které se dodává hlavně německému Bundeswehru.

Mercedes-Benz nabízel od roku 1955 vozidla řady 304 s trambusovou budkou jako valník LP 315, sklápěč LPK 315 a tahač návěsů LPS 315. Z této generace těžkých nákladních vozidel bylo 13 735 kusů vozidel vyrobeno jako klasická kapotovaná vozidla s pohonem zadní nápravy (1950 až 1958), 1264 vozidel s pohonem všech kol (1954 až 1957), 2480 vozidel s trambusovou budkou (1954 až 1957) a 8 283 vojenských nákladních vozidel (1956 až 1964). Celkově bylo vyrobeno 25 762 vozidel těchto typových řad.

Autor: Daniel Chleboun1)
Foto: Daimler Truck AG

1) Čerpáno z tiskové zprávy Daimler Truck AG.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek