Dnes je 9.5. – svátek slaví Ctibor

Scania rozšiřuje nabídku nejmodernějších motorů

Zveřejněno: 8. 1. 2009

Švédská automobilka Scania rozšiřuje nejmodernější řadu motorů, které splňují náročné emisní limity Euro 5 bez dodatečné úpravy výfukových plynů.

Novou platformu motorů s revoluční technologií systému vstřikování představila společnost na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru na konci září 2008. V rámci něho zákazníkům prezentovala i řadu novinek, které zvýší pohodlí samotných řidičů a především provozní efektivitu vozidel.

Nové motory s revoluční technologií

Nová řada motorů přináší zásadní technologické novinky. Jedná se především o nový systém vstřikování Scania XPI, který funguje na systému common rail. Prostřednictvím něho za pomoci vysokého tlaku vstřikování snižuje objem pevných částic obsažených v palivu. „Ve spalovacím prostoru se zároveň snižuje teplota spalování díky recirkulaci výfukových plynů. Tím dochází k významné redukci emisí oxidu dusíku. Některé modely jsou vybaveny dvoufázovým chladícím okruhem,” doplňuje Martin Benda, marketingový ředitel Scania CZ. Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek potom do sání dodává přesný objem výfukových plynů a vzduchu. Celý tento proces řídí kontrolní systém samotného motoru Scania.

Nové 5 a 6ti válcové motory mají výkon od 230 hp a kroutícího momentu 1050 Nm až po 480 hp a 2500 Nm. Právě vysoké kroutící momenty výrazně přispívají k lepší ovladatelnosti vozidla. Vzhledem k tomu, že umožňují řadit i v nízkých otáčkách, zvyšují ekonomičnost provozu. „Nové motory jsou nyní zaváděny nejen do všech typů nákladních vozidel Scania (P, G, R), ale i do modelových řad městských a dálkových autobusů,” říká Martin Benda.

Motory přesně dle požadavků a budoucího využití

Švédská automobilka Scania zároveň reaguje na nejnovější a nejpřísnější evropský standard EEV (enhanced environmentally friendly vehical) a nabízí pro potřeby nákladních vozidel i autobusů 9ti litrové motory o výkonu 230, 280 a 320 hp. Každý zákazník má tak možnost, vybrat si motor přesně dle jeho požadavků. S rostoucími ekologickými požadavky se zkvalitňují i technologie snižování emisí. EGR, technologie recyklace výfukových plynů, se využívá zejména u autobusů. Provozovatelé nákladních vozidel mohou volit mezi EGR a SCR, selektivní katalytickou redukcí.

Novinky v kabině i v oblasti podvozku zvýší efektivitu provozu

Důležitou charakteristikou při výběru vozidel je komfort pro samotné řidiče a také efektivita vozidel. Scania se v rámci vlastního výzkumu zaměřuje i na tyto oblasti. Vyhodnocuje a reaguje tak na nové požadavky a nároky svých zákazníků. Aktuálními novinkami, které byly na veletrhu v Hannoveru představeny, jsou například pohodlnější lůžka, rozšířená funkčnost palubní desky a nové zadní vzduchové pérování se dvěma měchy.

Důležitou funkcí se stal rozjezdový asistent. „V našich vozidlech je tato funkce již součástí standardní nabídky. Řidičům pomáhá především v situacích, kdy musí vůz překonávat značný odpor,” říká Martin Benda. A dodává: „Prostřednictvím této funkce si motor udrží požadované otáčky, aniž by bylo nutné namáhat spojku. Rozjezdový asistent navíc poskytne řidiči přesnější kontrolu nad otáčkami při zařazení neutrálu nebo pouštění spojky.”

Novinky

Kabina

Nová konstrukce lůžka

  • 35 mm silnější matrace (155 mm) a lepší pružení (řada R)
  • Díky novému designu lůžka není potřeba posunovat sedadla (platí pro všechny spací kabiny)
  • Nové horní lůžko se silnější matrací, lepším odpružením a novým čalouněním (kabiny R-series Topline)

Nové střešní odkládací poličky (P, G, a R Highline)

  • Nově uspořádaný úložný prostor nad hlavou, včetně víka a osvětlení
  • O 25 % větší úložný prostor
  • Příprava pro zabudování mikrovlnné trouby
  • Uzamykatelná přihrádka na straně u řidiče

Nové úložné prostory za dveřmi, dostupné po obou stranách kabiny
Nová roleta upevněná na dveřích (R-Series Highline, Topline)
Lavice pro spolujezdce (G-series – krátké kabiny, denní kabiny)
Nový vysokotlaký systém čištění reflektorů

Nový informační panel

  • Nový informační panel s vylepšenou grafikou u všech modelů
  • Lze zobrazit informace z digitálního tachografu
  • Možnost zobrazení informací z nástavby, včetně varovných světelných a zvukových znamení Není nutné instalovat tolik doplňků: vypínače jsou dostupné jako příslušenství
  • Dodávány jsou tři varianty informačních panelů – Basic, Colour a Colour Plus, kde u posledních dvou zmíněných variant je možnost programovatelných polí

Podvozek

Nový odlehčený systém zavěšení zadních náprav se dvěma vzduchovými měchy

  • Nové příčky, lehčí rám a závěsné komponenty
  • Oproti předchozím modelům se dvěma měchy nyní lehčí až o 120 kg
  • Postupné zavádění do výroby pro jednotlivé modely
  • Varianta se čtyřmi vzduchovými měchy možná pro úsporu hmotnosti, vyšší komfort a pohodlnější práci s nákladem

EBS v kombinaci s bubnovými brzdami

  • Dostupné u modelů 4×2 s pneumatickým pérováním
  • Hlavně pro využití ve stavebnictví
  • Citlivější brzdy
  • Lepší funkčnost pro interakci s jiným systémy, například retardérem, využití energie z brzdění, ESP

Převodovky

Manuální převodovky – pro možnost specifikace pomocných náhonů (PTO)

  • Nová, po straně umístěná PTO
  • Nová, vzadu umístěná, dvoupřírubová, vysokorychlostní PTO

Automatické převodovky

  • Automaticky řadí neutrál při zastavení, například na semaforech
  • Asistent pro rozjezd do kopce
  • Omezení rychlosti (30km/h) a blokování zpátečky, pokud je stupátko obsazeno (popelářské vozy)

Autor: Per-Erik Nordström
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Ruční 3D skener RS10 pro přesná měření venku na stavbách i uvnitř budov

Zveřejněno 9.5. Nové předpisy a vyhlášky nařizují mít vše na stavbách měřené v časové ose a s co největší mírou přesnosti. Řešení pro takové případy nabízí nový ruční 3D skener RS10 dodávající společnost geoobchod, s.r.o. Přístroj, určený k velmi přesnému měření na… celý příspěvek

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek