e-shop RENOMAG
Dnes je 16.12. – svátek slaví Albína

Rýpadla KOBELCO pro velký dosah

Zveřejněno: 2. 9. 2003

O japonských rýpadlech společnosti Kobelco jsme již několikrát psali. Tentokrát Vás chceme informovat o modelech strojů s velkým dosahem, které jsou určeny například pro těžbu surovin a manipulaci s materiálem ve vodě a tam, kde je potřeba využít značného dosahu lžíce.


V České republice se tyto stroje používají zejména při čištění toků a rybníků, kde si získávají stále více příznivců. Umožňují totiž mnohem efektivněji provádět činnosti, které se doposud prováděly velmi komplikovaně s běžným typem pásových rypadel, nebo pomocí speciálních »bahenních« pásových rypadel a nebo dokonce s pomocí zastaralých lanových rypadel. Nasazení speciálních »bahenních« rypadel však také není vždy tou nejefektivnější metodou. Proto lze očekávat, že firmy, které se specializují na čištění toků a rybníků, budou doplňovat svůj park i o rypadla s dlouhým dosahem.
Jak vyplývá ze zkušeností firmy Kohlschein, je v sousedním Rakousku zájem o speciální »bahenní« rypadla zcela minimální, výrazně však roste poptávka po strojích s dlouhým dosahem. Mění se pracovní postupy firem a s ním se mění i technika, kterou používáme. V nabídce značky KOBELCO jsou dva modely rypadel s dlouhým dosahem a my Vás nyní blíže seznámíme s jejich konstrukcí a technickými parametry.


KOBELCO SK 210 LC a SK 250 LC Dynamic Acera Stroje s prodlouženým dosahem se vyrábějí v Japonsku od roku 1999. Konstrukčně se příliš neliší od modelů KOBELCO SK 210 NLC Dynamic Acera a KOBELCO SK 250 NLC Dynamic Acera. Hlavní rozdíl je v konstrukci a délce speciálního výložníku a násady, díky kterým stroje nabízejí neuvěřitelné dosahy. Tyto modely rypadel mají také zvýšenou hmotnost protizávaží, s ohledem na potřebnou vyšší stabilitu stojů. Podvozky rýpadel jsou konstruovány ve tvaru X, v tomto případě jsou však dimenzovány pro větší a jinak působící namáhání v souvislosti s dlouhými dosahy.
Podvozky samozřejmě i odpovídajícím způsobem zesíleny a vynikají kromě zvýšené tuhosti vysokou světlostí a tím i větší průchodností terénem. Řetězy a pásy jsou tzv. typu HD (tvrdé podvozky) s vysokou životností. Vodicí kladky i podvozek jsou zcela bezúdržbové. Hnacími jednotkami jsou opět moderní motory Mitsubishi, splňující emisní normu Euro II.
Motory s mimořádně nízkou spotřebou paliva a s vysokou životností pracují se systémem elektronického vstřikování paliva, v závislosti na potřebném výkonu. Jejich nízká hlučnost potěší každého uživatele. Hlavním provozním modem rýpadel (stroje mají tři mody) je funkce A, což je automatická volba hydraulického výkonu podle zatížení lžíce rýpadla. Elektronický systém, řízený počítačem okamžitě a bez prodlevy, reaguje na momentální potřebu výkonu hydrauliky.
Jinými slovy - stroji se dostává vždy takového výkonu, jaký potřebuje. Hydraulický systém „aktivního řízení“ je nově koncipován u modelů šesté generace od data výroby 2003 a díky němu je ovládání stroje neuvěřitelně jemné a citlivé, což potvrzují i mnozí čeští uživatelé a dodávají, že je až s podivem, když lze precizovat to, co již je precizní. Japonský výrobce však velmi dbá na pohodlí obsluhy rypadla.
Prostorná a vysoce prosklená kabina s tónovanými skly patří k největším, jaké kdo nabízí. Je vybavena opravdu komfortně, avšak s ohledem na maximální užitné vlastnosti. Ergonomicky řešené sedadlo osádky i ovladač, které doslova »padnou« do ruky a jsou přestavitelné tak, aby každý strojník měl pocit naprostého pohodlí. To je však jen začátek, protože standardem je i automatická klimatizace, autorádio s přehrávačem či chladicí box na nápoje. „Dnešní strojník je výrobci rozmazlován a laskán a není nic neobvyklého, když při dodání stroje majitel firmy prohlásí, že takový komfort nemá ani on ve svém služebním vozidle“, tvrdí obchodní ředitel společnosti Kohlschein, pak Kotouš.
A jeho slova dokresluje i moderní a přehledný kontrolně informační panel, který osádku informuje nejen o momentálních provozních parametrech agregátů, ale i o intervalech pro provozní servis. Rýpadla jsou vybavena imobilizérem, znemožňujícím funkčnost stroje, pokud není zadán správný kód. Jak vyplynulo i z textu, značku KOBELCO výhradně zastupuje v České a Slovenské republice společnost KOHLSCHEIN stavební stroje, spol. s r.o., s centrálou v Brně.
Autor: Karel Kurka
Foto: Archiv firmy Kohlschein
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek