Dnes je 17.6. – svátek slaví Adolf

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno: 5. 6. 2019

Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za materiály děkujeme.

Zařízením na měření sil na volantu, Ing. Petr Purkard

Před tím, než se podíváme na jednotlivé „maturitní okruhy“, které musel kloubový damper ve zkušebně absolvovat, jsme se na pár otázek zeptali Ing. Zbyňka Jeřábka, MBA, Ph.D, předsedy představenstva Státní ­zkušebny strojů a.s..

Proč se vlastně takové testování strojů provádí?

Pro všechna vozidla pohybující se po pozemních komunikacích platí, že musí být schválená Ministerstvem dopravy ČR k provozu na pozemních komunikacích. To se týká i uzavřených areálů s účelovými komunikacemi, kde platí pravidla silničního provozu.

V případě kontroly neschváleného stroje policií hrozí nemalý postih řidiči i provozovateli a v dojde-li k nehodě může dojít až na trestní stíhání.

Akreditovaní dovozci musí akceptovat požadavky svých zákazníků, kteří požadují typové schválení k provozu na pozemních komunikacích.

Co je základem pro zkoušení a ověřování stroje?

Odborná činnost se řídí zejména zákonem č.56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a vyhláškou 341/2014 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Jaká je role státní zkušebny v tomto procesu?

Státní zkušebna strojů a.s. je technickou zkušebnou pověřenou Ministerstvem dopravy ČR k přípravě podkladů ke schválení k provozu na pozemních komunikacích, vypracování dokumentace, návrhu ZTP (základní technický popis) a jejich předání na Ministerstvo dopravy ČR, které na základě této dokumentace typové schválení vydává.

V případě, který si tu podrobněji popíšeme, se jedná o národní typové schválení kloubových damprů v kategorii samojízdných strojů pro akreditovaného dovozce.

Typové schvalování strojů k provozu na pozemních komunikacích

Co všechno se ve zkušebně ověřuje? Ilustrační příklad vybraných technických požadavků na kloubovém dampru.

Rozměry

Ověřují se základní rozměry šířka, délka, výška, podle nichž se rozhoduje o režimu provozu na pozemních komunikacích jednotlivých tříd.

Hmotnosti

Ověřuje se celková hmotnost i zatížení jednotlivých náprav.

Hluk

Provádí se měření hluku jedoucího vozidla. Limitní hodnota u strojů do 1,5 t je 85 dB, nad 1,5 t 89 dB.

Měření hluku jedoucího vozidla.
Měření hluku jedoucího vozidla.

EMC (elektromagnetická kompatibilita)

Ověřuje se jak elektromagnetické rušení, tak elektromagnetická odolnost.

Ověření řízení na kolovém podvozku

a) Provozní řízení – Ověřuje se schopnost stroje opisovat předepsanou dráhu o poloměru 12 m na obě strany. Zároveň se měří síla na volantu, která nesmí překročit 115 N a předepsaný čas s limitem do 4 s, kdy stroj musí dosáhnout předepsanou dráhu o poloměru 12 m.

Síla se měří na speciálním měřícím zařízením na měření sil na volantu. Lankový snímač dráhy vyhodnocuje, že stroj opisuje předepsanou dráhu o poloměru 12 m, která je vyznačená na zkušební dráze.

Kloubový dampr při zkoušce řízení.
Kloubový dampr při zkoušce řízení.

b) Nouzové řízení – Stroje s maximální konstrukční rychlostí nad 20 km/h musí být vybaveny nouzovým systémem řízení pro případ výpadku nebo poklesu energie (předpokládá se tlak kapaliny) z primárního zdroje. Nouzové řízení zajistí bezpečné ovládání stroje s limitem síly na volantu, která nesmí překročit 350 N a předepsaným časem do 6 s, kdy stroj musí dosáhnout předepsanou dráhu o poloměru 12 m.

Ověření brzdných účinků stroje

a) Provozní brzdy – Ověřuje se deklarovaný popis brzdného systému. Měří se dráha z 80 % max. rychlosti, např. je-li maximální výrobcem udávaná konstrukční rychlost stroje 55 km/h, 80 % z této rychlosti činí 44 km/h. Vypočítaná maximální předepsaná brzdná dráha je 44 m.

Zároveň se měří síla vyvinutá obsluhou na brzdový pedál, která nesmí překročit limitní hodnotu.

Provozní brzda musí být schopna na svahu se sklonem 25 % udržet stroj v klidovém stavu.

b) Nouzové brzdy – Pokud dojde k poruše a selže provozní systém brždění, musí být stroj schopen bezpečně zastavit s využitím nouzového režimu zastavení. Limitem je delší dráha než ta, která je požadovaná pro provozní systém brždění, v našem případě 63,5 m.

c) Parkovací brzda – Ověřuje se při sklonu 15 %. Stroj se nesmí uvést do pohybu. Zároveň se dle tabulky v normě ověřuje síla na ovladači parkovací brzdy.

Ověřování parkovací brzdy.
Ověřování parkovací brzdy.

Výhled

Ověření výhledu z místa řidiče se měří s využitím laserového zařízení. Vyhodnocuje se míra zaclonění ve vzdálenosti 12 m od místa řidiče v jednotlivých sektorech výhledu vpředu. Dále se ověřuje výhled vzad pomocí zpětných zrcátek.

Ergonomie

Ověření ergonomie kabiny a ovladačů. Ověřují se rozměry kabiny (musí být překročeny minimální předepsané hodnoty), dále se ověřuje rozmístění a síly na ovladačích.

Osvětlení

Ověřujeme rozmístění světel určených k provozu na pozemních komunikacích.

Cílem a posláním zkoušení a ověřování strojů určených k provozu na pozemních komunikacích je bezpečnost silničního provozu, obsluhy stroje i provozovatele stroje při provádění jejich podnikatelské činnosti.

Autor: Miroslav Javorský, Ing. Zbyněk Jeřábek, MBA, Ph.D.
Foto: Ing. Zbyněk Jeřábek, MBA, Ph.D.

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Licenční výroba, speciály v závodě 500 mil Indianopolis i jednotky pro těžké stroje. Motory Cummins slaví 100 let

Zveřejněno 8.6. Letos slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Vše začalo v roce 1919 zahájením licenční produkce, kdy bylo vyrobeno 28 motorů HVID. Následovaly pohonné jednotky vlastní výroby určené pro průmyslová zařízení, nákladní automobily… jít na článek

Pohled do zákulisí. Kloubový dampr skládá maturitu

Zveřejněno 5.6. Naše redakce získala exkluzivní fotoreportáž, mapující proces schválení kloubového dampru pro provoz na pozemních komunikacích. Fotografie a informace o tom, jak takové schvalování probíhá, nám dodala Státní zkušebna strojů a.s., které tímto za… jít na článek

Nový Actros konečně v praxi. Velký krok na cestě k autonomní jízdě

Zveřejněno 1.6. Nový Mercedes-Benz Actros sice nedostal ani nový podvozek, motor či převodovku, zato elektronické systémy nové jsou. Jak fungují? To jsme zjišťovali na zkušebních jízdách v Katalánsku a zde přinášíme postřehy. Jezdilo se při tom na dálnicích i na… jít na článek