TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 26.11. – svátek slaví Artur

Ohlédnutí za stavebními stroji na veletrhu BAUMA 2004

Zveřejněno: 5. 3. 2005

Bauma, nejvýznamnější světový veletrh stavebních strojů a strojů pro stavební výrobu, rozšířen o sekci bauma mining., tzn. obor důlního strojírenství, je již dávno za námi, ale přesto se k němu vracíme se stručným doplněním o výrobky některých renomovaných výrobců.

Ano, nejvýznamnější světový veletrh stavebních strojů, technologických zařízení a výrobků z dalších příslušejících oborů - BAUMA 2004 v Mnichově, je již hodně dlouho za námi (konal se 29. 3. - 4. 4. 2004 v Mnichově), ale zdaleka jsme nevyčerpali všechny možnosti, jak vás, naše čtenáře, informovat o velkém množství právě zde uvedených novinek, inovovaných modelů a zařízení na výrobu stavebních hmot. V tomto čísle Stavební techniky vás tudíž s některými výrobky renomovaných výrobců velmi stručně seznámíme. V dalších číslech ST (Stavební techniky) se budeme snažit podávat informace především o strojích těch výrobců a prodejců, kteří se po jednoroční pauze opět zúčastní Stavebních veletrhů v dubnu 2005 v Brně a představí novinky nebo inovované stroje, které hodlají v rámci IBF vystavovat a budou mít na brněnském výstavišti premiéru.
Ohlédnutí za veletrhem BAUMA 2004 zahájíme firmou O&K, následovat budou stroje firmy Weidemann.

ORENSTEIN & KOPPEL
Tato společnost existuje na německém a posléze i světovém trhu se stavebními stroji již od roku 1876 a je asi nejznámější německou značkou - výrobcem stavební, ale i jiné techniky. V současné době spadá do nadnárodního koncernu CNH. Pravidelně poměrně v krátkých časových obdobích přichází na trh s novými nebo inovovanými modely strojů především v oblasti lopatových nakladačů a pásových rýpadel. O vybraných strojích z těchto kategorií uvádíme následující krátké informace.


Pásová minirýpadla O&K - devítičlenná řada RH (RH 1.16, RH 1.18, RH 1.20SR, RH 1.22SR, RH 1.25SR, RH 1.30SR, RH 1.35SR, RH 1.40SR, RH 1.45SR.
U prvních dvou modelů jde o nejmenší stroje s vysokou zdvihovou silou, s variabilní kapacitou čerpaného tlakového oleje, s poměrně komfortně vybavenou kabinou pro obsluhu a možností použití různých nástaveb, především pak kladiva nebo nůžek pro dělení šrotu. Dalších sedm modelů pod označením SR jsou stroje se zkrácenou záďovou částí pro pohyb a manipulaci ve ztížených prostorových podmínkách, vysokou zdvihovou silou, samozřejmým komfortem kabiny a tzv. ovládáním „Down Shift“ pro velké tažné síly.
Nová série pásových hydraulických rýpadel RH PLUS - RH 5.6 (19 t), RH 6.6 (22 t) a RH 7.6HD (24 t) se vyznačuje plně automatizovanými hydraulickými systémy, čerpadly s vysokým výkonem při plném vytížení strojů a vyšších pracovních rychlostech a s klasicky, komfortně vybavenými kabinami s klimatizací. V podstatě totéž lze uvést o kolových hydraulických rýpadlech, modelech MH CITY, MH PLUS, MH 6.6, MH 8.6, se značnou rypnou silou a s vybavením automatizovaného hydraulického systému Load Sensing.
Ke kolovým nakladačům patří mezi nové modely stroje L 15.6, L 20.6 a L 25.6 s novými CNH motory, automatickým nebo manuálně ovládaným řazením, tzv. HD nápravami s regulovatelnými diferenciály, hydraulickými systémy Load Sensing, vysokými točivými momenty pro velké trakční síly a s novými, ergonomicky navrženými kabinami s optimálním výhledem na pracovní prostor.

WEIDEMANN
Rovněž tato společnost patří mezi známé německé výrobce stavebních strojů a to především kolových nakladačů, malých kolových nakladačů, tzv. Hoftrac a teleskopických nakladačů.

Kolové nakladače
Tyto nakladače patří mezi standardní stroje, vybavené systémy, které jsou běžně použity i u jiných výrobců. Jejich koncepce a řešení umožňuje práci ve velmi stísněném prostoru, s malým rádiusem otočení stroje a s technickými parametry, odpovídajícími nakladačům obdobné hmotnostní třídy.
Výrobce kladl kromě toho velký důraz na komfortně vybavenou kabinu ROPS s maximálním prosklením, a tím i nejoptimálnějším výhledem na pracovní prostor. Nakladače jsou vyráběny v provedení jako modely 1506 (motor Perkins o výkonu 32 kW), 2006 (Perkins o výkonu 37,3 kW nebo Deutz o výkonu 51 kW), 3006 (Perkins - 37,3 kW nebo Deutz - 45 kW, 4004 a 4204 (Deutz o výkonu 51 kW a Perkins 74,5 kW). U dvou posledních modelů 4004 a 4204 se krátce zastavíme - při své zdvihové a rypné síle dokáží zdvihnout do výšky 3,40 m lopatu s nákladem o celkové hmotnosti 4000 kg (model 4004) a 3,65 m 4200 kg (model 4204).


Mezi nižší hmotnostní třídu patří malé nakladače Weidemann bez kabiny, velmi pohyblivé nakladače s malým rádiusem otáčení tzv. Hoftrac, vyráběné firmou v modelech 1130 (s 3-válcovým vznětovým motorem Perkins o výkonu 19,7 kW), 1240 (Perkins - 24,4 kW), 1370 (4-válcový motor Perkins 37,3 kW) a Hoftrac 1490 (s 4-válcovým motorem Perkins - 37,3 kW nebo Deutz o výkonu 51 kW).
Mezi poslední skupinu strojů, které zde uvádíme, náleží teleskopické nakladače, modely 2006 (pohon Perkins nebo Deutz 37,3 nebo 51 kW), 3006 (Perkins 37,3 kW nebo Deutz 45 kW), 4004 (Deutz 51 kW nebo Perkins 74,5 kW) a 5006 ( s motorem Deutz o výkonu 60 kW). Všechny uváděné modely patří mezi velmi výkonné stroje, které snesou porovnání i se stroji známějších světových výrobců.
Autor: Marcel Hrdý
Foto: Marcel Hrdý
 

Nové

FINLAY 693+ SPALECK DUO v Pískovně Černovice

Zveřejněno 26.11. Dne 14. srpna jsme se za redakci Stavební technika zajeli podívat do Pískovny Černovice. Přivítal nás pan Ludvík Kadlec, který nám s hrdostí představil nejen samotnou pískovnu, ale i nový přírůstek do jejich flotily – dvousítný třídič FINLAY 693+… celý příspěvek

Jak připravit stavební techniku na zimu

Zveřejněno 25.11. Hlavní stavební sezóna je za námi – a teď přichází jedna z důležitých fází v životě stavební techniky: zima. Kdo podcení údržbu po sezóně, může být na jaře nepříjemně překvapen. Přinášíme vám proto přehled nejčastějších chyb a základní rady, jak… celý příspěvek

Nové Volvo FL 4×4: robustní náklaďák do těžkého terénu

Zveřejněno 24.11. Nabídka středně těžkých nákladních vozidel Volvo se rozšiřuje o vylepšený robustní model Volvo FL 4×4, který je šitý na míru pro náročné terénní aplikace. Výroba byla zahájena v listopadu 2025. celý příspěvek