TRIGA - vývoj a výroba přídavných zařízení  pro stavební, těžební a zemědělské stroje
Dnes je 3.7. – svátek slaví Radomír

Očekávané nové univerzální kolové nakladače Liebherr jsou tu. Upoutá vyšší výkon a prostornější kabina

Zveřejněno: 10. 6. 2020

Kolové nakladače střední typové řady – L 526, L 538 a L 546 – se mohou pochlubit množstvím inovací. Mezi ně například patří významné zvýšení výkonu pohonu pojezdu, úpravy kinematiky výložníku a nově koncipovaná kabina obsluhy. Všechny tři modely splňují emisní směrnice pro stupeň V/Tier 4f. Poprvé jsou ve střední typové řadě kolových nakladačů k dispozici inovativní asistenční systémy a nové joystickové ovládání používané u velkých kolových nakladačů XPower.

Kolový nakladač Liebherr L 526 je nejmeší zástupce střední třídy německého výrobce. Stroj s provozní hmotností 11 770 kg disponuje výkonem 100 kW
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

U všech tří zástupců inženýři společnosti Liebherr optimalizovali osvědčený hydrostatický pohon pojezdu. Modely L 538 a L 546 navíc disponují mnohem vyšším výkonem, v L 546 se od nynějška objeví dokonce nový výkonný šestiválcový motor. Výsledkem je významné navýšení výkonu při trvale vysoké spolehlivosti. Díky hydrostatickému pohonu zůstává nízká spotřeba paliva, což snižuje náklady za pohonné hmoty a emise CO2.

Výkonové parametry nové střední typové řady kolových nakladačů Liebherr (standardní provedení)
Výkonové parametry nové střední typové řady kolových nakladačů Liebherr (standardní provedení)

Mnoho optimalizací na kinematice výložníku

Nové kolové nakladače střední řady jsou i nadále nabízeny se dvěma variantami kinematiky výložníku. Jednak Z-kinematika s vysokými silami v dolních polohách výložníku. Dále paralelní kinematika s vysokou silou v horní oblasti a s paralelním vedením. Díky tomu se hodí pro průmyslové použití s těžkým pracovním nářadím, jako je překládka kovového šrotu nebo skla.

Německý výrobce pro tuto novou typovou řadu inovoval obě varianty kinematiky výložníku. Například modely L 538 a L 546 jsou vybaveny většími zdvihacími válci, čímž se zvyšuje zvedací síla o 20 % oproti předchozí generaci. Nově zesílená ramena lopaty u Z-kinematiky zvyšují robustnost.

Díky elektrohydraulickému ovládání v kombinaci se sériově dodávanou funkcí programování lopaty lze u modelů nastavit polohy lopaty a paletizačních vidlí z velkého 9” displeje. Silná hydraulika zajišťuje, že obsluha stroje může při zachování plného výkonu provádět souběžné pohyby zvedání a spouštění, zaklápění a vyklápění. Výsledkem je efektivnější práce a zvýšení produktivity.

Volitelné tlumení koncových poloh šetří kolové nakladače a snížením vibrací se navíc minimalizuje zatížení obsluhy stroje. Tyto funkce umožňují hladké najetí do koncové polohy pracovního vybavení a kinematiky výložníku. Tím se zvyšuje životnost všech komponent, především však kinematiky výložníku a vestavěného vybavení.

Kolový nakladač Liebherr L 546 v provozu. Paralelní kinematika je vhodná pro práci s paletizačními vidlemi
Kolový nakladač Liebherr L 546 v provozu. Paralelní kinematika je vhodná pro práci s paletizačními vidlemi

Inspirováno kabinou obsluhy XPower

Výrobce se u koncepce kabiny obsluhy nechal inspirovat úspěšnými velkými kolovými nakladači XPower. Nová kabina střední řady kolových nakladačů nabízí velkolepé prostorové poměry, mimo jiné díky posunutí pedálů o 40 mm dopředu. Zvláštností je zvětšený, výškově nastavitelný 9” dotykový displej, který zobrazuje veškeré informace s dobrou viditelností. Díky optimalizované navigaci pomocí menu lze všechna nastavení provádět ještě intuitivněji a rychleji upravovat podle požadované situace.

Pro optimální pocit prostoru byly převzaty z kabiny obsluhy velkých kolových nakladačů XPower také různé designové prvky. Například přehledné ovládání s odpruženou konzolou, která na jiném místě tvoří odkládací prostor. Propracované novinky, jako posuvné okénko vpravo, které zlepšuje větrání a komunikaci s venkem, nebo nová výkonná klimatizace, ještě více zvyšují komfort. Velké prosklené plochy nové kabiny zajišťují dobrý výhled všemi směry. Odletující kusy, např. při překládce šrotu nebo v recyklačních provozech, jsou hrozbou pro čelní sklo, a proto je možné jako volitelné příslušenství instalovat ochrannou mříž, kterou lze pro účely čištění vyklopit nahoru.

Stejně jako u strojů XPower je také u střední řady kolových nakladačů k dispozici joystickové ovládání jako volitelné příslušenství
Stejně jako u strojů XPower je také u střední řady kolových nakladačů k dispozici joystickové ovládání jako volitelné příslušenství

Nové joystickové ovládání a asistenční systémy

Stejně jako u strojů XPower je u střední řady kolových nakladačů k dispozici nové joystickové ovládání jako volitelné příslušenství. Při provozu s velkým manévrováním zajišťuje úsporu paliva a pohodovou práci, protože krátké pohyby ergonomického joysticku nahrazují intenzivní otáčení volantem. Levá paže přitom stále spočívá na pohodlné područce i při změně směru jízdy.

Nové joystickové ovládání je intuitivní, protože poloha joysticku vždy odpovídá úhlu natočení kloubu kolového nakladače. Společně se zpětnou vazbou síly joysticku zajišťuje optimální pocit z jízdy. Zákazníci mohou v kombinaci s joystickovým řízením objednávat kabinu obsluhy bez volantu a bez sloupku řízení, pokud není nutné schválení pro provoz na pozemních komunikacích. Prostorná kabina v tomto provedení bez volantu nabízí ještě více místa.

Střední typová řada kolových nakladačů nově nabízí veškeré asistenční systémy známé z velkých kolových nakladačů XPower. K nim patří například aktivní detekce osob za zádí stroje, vážní zařízení pro asistenci užitečného zatížení nákladního vozidla, integrovaný systém monitorování tlaku v pneumatikách nebo adaptivní pracovní světlomety. K dispozici je také kontrola prostoru před předkem stroje a kamera Skyview 360°.

Autor: Martin Koller, Ing. Jan Kadubec
Foto: Liebherr

Oborové členění

Nové

Co se opravdu povedlo, byl vývoj a výroba lopaty na čelní nakladač. Nářadí z otěruvzdorné oceli slouží ve známém lomu u Sedlčan

Zveřejněno 30.6. Asi se shodneme, že příběhy zákazníků mají nejvyšší přidanou hodnotu k produktovým informacím. Jedině praxe ukáže, nakolik je daný výrobek konkurenceschopný a s čím můžeme v realitě dennodenní dřiny počítat. Příběh z žulového lomu Deštno u Sedlčan… jít na článek

Buldozery československé výroby zůstaly jen na papíře. Trh pro ně by byl moc malý

Zveřejněno 26.6. V Československu se vyráběly v průběhu času snad všechny nejčastější druhy stavebních strojů, bohužel jsou tu i dva směry, které v tuzemsku v minulosti nedostaly příliš šanci – traktorobagry a buldozery. Oba tyto druhy strojů spojuje společný příběh… jít na článek

Budoucnost je v kombinaci elektrických pohonů a motorů s vnitřním spalováním, myslí si v DEUTZ

Zveřejněno 21.6. Pod hlavičkou „Revolutionizing Power“ mohli návštěvníci expozice DEUTZ na CONEXPU v Las Vegas zhlédnout aktuální trendy v oblasti udržitelných pohonných systémů určených pro mimosilniční techniku. Přední mezinárodní specialista na motory ukázal… jít na článek