Dnes je 16.2. – svátek slaví Ljuba

Obři v ČR: Pevný dampr Cat 775G v lomu Mokrá

Zveřejněno: 14. 12. 2016

Pokud chceme na vlastní oči vidět ty největší stroje, musíme se vypravit do Ruska nebo nejlépe za moře. Za pozornost však jistě stojí i 120t pevný dampr Cat 775G s nosností 64 t, který jezdí v kamenolomu Mokrá-Horákov u Brna.

Pevný dampr Cat 775G slouží v Mokré k přepravě vytěženého kameniva z dobývacího prostotu k technologické lince a je součástí flotily šesti velkých těžebních strojů Caterpillar. Nejčastěji ho najdeme v sestavě s čelním kolovým nakladačem Cat 988K.

Technická data

Dampr je poháněn 12válcovým dieselovým agregátem Cat C27 ACERT poskytujícím výkon 615 kW při 1 800 ot. Maximální krouticí moment je k dispozici při 1 200 otáčkách a dosahuje 4 269 Nm. O přenos výkonu na kola se stará plně automatický převodovka s elektronickým řízením doplněná o modul APECS (Advanced Productivity Electronic Control Strategy), který sleduje točivý moment motoru a na základě toho řadí. Pro jízdu vpřed je k dipozici 7 rychlostních stupňů, jedna rychlost pro couvání. Maximální rychlosti 66,9 km/h je možné dosáhnout i u plně naloženého vozidla.

Rozměry dampru jsou: cca 10 m na délku, 5,6 m na šířku a 4,5 m na výšku. Na korbu s objemem dle SAE 2:1 (navršený náklad) 42,2 m3 je možno naložit 64 t. Zvedání korby zabere 10 s, pokládání 14 s. V zimních měsících přijde vhod vyhřívání korby, které je realizováno pomocí výfukových plynů sváděných do topných kanálů pod korbou.

O bezpečnou jízdu plně naloženého dampru se starají pneumaticko-hydraulické tlumiče (olej – dusík) s automatickou regulací tuhosti dle zatížení a také výkonný retardér s vysokým brzdným účinkem.

Další výbava

Dampr je vybaven celou řadou prvků, které usnadňují jeho ovládání a zvyšují produktivitu. Na stroji je například nainstalovaný vážicí systém se světelnou signalizací pro obsluhu nakladače a s možností sledovat kromě nákladů na ujetý km také náklady na přepravenou tunu a km.

Stroj na 20 a více let

Možná překvapí, že takto velké stroje nejsou konstruovány pouze pro převážení velkého množství materiálu, nýbrž musí vydržet bez poruch a s minimem odstávek pracovat 20 a více let. Součástí jejich dodávky je tedy většinou i servis. Taktéž originální náhradní díly musí být k dispozici desítky let po uvedení do provozu.

Dampry ve světě

Většina obřích damprů jezdí v rozlehlých povrchových dolech v Americe, Africe či Austrálii. Ty vůbec největší uvezou přes 350 t a jsou shodně obuty do pneumatik o rozměru 59/80 R63. Největší model od Caterpillaru, nesoucí označení 797F, pohání čtyřtaktní dvacetiválcový elektronicky ovládaný motor Cat C175-20 ACERT se čtyřmi turbodmychaly poskytující výkon 2 983 kW. Tento stroj vyvinutý a vyrobený ve Spojených státech je, v porovnání se stejně velkými, jako jediný poháněný mechanicky (ostatní výrobci používají diesel-elektrický pohon). I přes provozní hmotnost přesahující 600 t je však tento obr hodně rychlý. Jeho maximální rychlost činí 68 km/h a plně naloženou korbu vyklopí za 25 s.

Dampr Caterpillar řady 797 v North Antelope Rochelle Mine (autor: Peabody Energy, Inc., Wikimedia)
Dampr Caterpillar řady 797 v North Antelope Rochelle Mine (autor: Peabody Energy, Inc., Wikimedia)

Vhodné využití naleznou takto veliké stroje všude tam, kde je potřeba v obrovském množství převážet uhlí či rudu obsahující železo, měď, zlato nebo jiné kovy. Příkladem je uhelný povrchový důl North Antelope Rochelle Mine [2] (Wyoming, USA), odkud pochází přiložená fotografie. Uhlí je zde těženo ze tří jam, odváženo dampry a následně drceno a dopravováno do sil. V roce 2012 důl vyprodukoval 97,9 miliónů tun uhlí.

Od prosince 2014 je nasazen v uhelném dole Chernigovets (Rusko) dampr BELAZ-75710 vyráběný stejnojmennou běloruskou společností. Pro představu, co tento obr s nosností 450 t a výkonem 3 430 kW dokáže, je nejlepší uvést několik čísel z provozu [3]. Na konci prosince 2015, tedy zhruba po roce provozu, přepravil při provozu 24 h/den zmíněný BELAZ 4,6 milionu tun materiálu a ujel při tom bezmála 60 000 km. To pro představu odpovídá zhruba 70 000 plně naloženým damprům Cat® 775G nebo 120 000 TATER PHOENIX 10×10.

Dampr BELAZ (autor: LeitWolf, shutterstock.com)
Dampr BELAZ (autor: LeitWolf, shutterstock.com)

Literatura:

[1] Caterpillar 775G, www.zeppelin.cz

[2] North Antelope Rochelle Coal Mine, Wyoming, United States of America, www.mining-technology.com

[3] BELAZ-75710 has already transported 4,6 million tons, www.belaz.by

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková, viz popisky
 

Nové

S MB Crusher až na vrchol. Příklady nasazení příslušenství v extrémních horských podmínkách

Zveřejněno 7.2. Nejen zkušení horolezci mohou zdolávat ty největší vrcholy. Tentokrát se podíváme na několik náročných projektů ve vysoké nadmořské výšce, ve kterých sehrálo příslušenství italského výrobce MB Crusher zásadní roli. Díky němu byly vůbec tyto projekty… celý příspěvek

Demoliční stroje Develon jsou v České republice stále populárnější

Zveřejněno 5.2. Odvětví likvidace starých budov je v České republice důležitým oborem. V řadě měst a obcí existují různé „brown fieldy“ z dob minulých – ať již se jedná o pozůstatky průmyslové či zemědělské výroby, již nepoužívané obecní budovy či velké soukromé… celý příspěvek

Jedenáctá generace velkých nakladačů Komatsu

Zveřejněno 3.2. Velké čelní kolové nakladače japonského výrobce Komatsu v hmotnostní kategorii 25–29 tun se po pěti letech dočkaly nové modelové řady. Nové stroje s typovým označením WA475-11E0 a WA485-11E0 vstupují na podzim tohoto roku oficiálně do prodeje. Do… celý příspěvek