Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 7.10. – svátek slaví Justýna

Nová řada e-strojů od Mecalacu zazářila

Zveřejněno: 17. 11. 2023

Pokud bychom to neviděli na vlastní oči, nevěřili bychom s jakou obratností a rychlostí dovede zkušená obsluha pracovat s novou řadou elektrických strojů od francouzského výrobce Mecalac. Konkrétně mluvíme o elektrickém kolovém rýpadle Mecalac e-12, kompaktním kolovém nakladači eS1000 a kloubovém staveništním dumperu eD6 (v kategorii šestitunových dumperů vůbec prvním na světě). Na akci Dny Mecalac, kterou pravidelně pro své zákazníky pořádá společnost JMP Stavební stroje s.r.o., patřila tato elektrická flotila k magnetům celého programu.

Elektrické kolové rýpadlo Mecalac e-12 je zástupcem klasických „městských“ bagrů, které se všude vejdou a daleko dosáhnou.

Jestliže konvenční typy tohoto výrobce překvapují svou agilností a variabilitou, u těch elektrických je to navíc podpořeno brutální silou (projevuje se ve zrychlení i v pracovních výkonech) a tichým chodem. Zatímco dumper a nakladač se aktuálně nacházejí ve fázi testování před uvedením na trh, elektrická „kolovka” se už prodává. Ohlasy jsou více než zajímavé a z hlediska předpokládaného nástupu elektrických stavebních strojů slibné.

Mecalac e-12

Nová e-12 je zástupcem klasických „městských” kolových rýpadel, která se všude vejdou a daleko dosáhnou. To je podpořeno variabilní konstrukcí výložníku, s doslova nekonečnými možnostmi jeho „zlomení”. Obsluha má k dispozici 360° dosah při současné skvělé viditelnosti a nízký poloměr otáčení (2,25 metru). Zadní nástavby má Mecalac posazené dost nízko a jejich kompaktní konstrukce přišla u této elektriky vhod. Celý motorový prostor je v tomto případě vyplněn vysokokapacitními bateriemi Li-NMC. Jedná se o zvláštní typ lithiové dobíjecí baterie, používající komplexní slitinu, která obsahuje nikl, mangan a kobalt (zkratka NMC). Tento typ baterií má dosud nejlepší poměr kapacity a hmotnosti na trhu a je také bezpečnější než klasické „Li-ionky”. Převedeno do řeči čísel, baterie nové e-12 nabídne kapacitu 150 kWh, což plně postačuje k zabezpečení osmihodinové pracovní směny. K plnému nabití pak stačí maximálně stejná časová perioda. Uvnitř se nachází dvojice nezávislých elektromotorů, z nichž jeden pohybuje ramenem a příslušenstvím a ten druhý je určený pro pojezd. V reálu vypadá provoz stroje jako nějaký zrychlený automatizovaný robot. K výborné trakci a ovladatelnosti přispívá nízko posazené těžiště (baterie) a dobře rozložená hmotnost. Dostat rýpadlo do úzkých tak skoro ani nejde (totéž ovšem platí i o nakladači eS1000). Od dealera strojů JMP jsme dostali obrazovou dokumentaci, ilustrující reálný provoz rok starého stroje e-12 (s 1 000 motohodinami). Ze záznamu vyplývá, že při průměrných osmihodinových pracovních cyklech neklesl stav baterie na konci dne pod 20 %.

Nakladač eS1000

Nebývalou míru použitelnosti přináší také druhý představený elektrický stroj – kloubový kompaktní nakladač eS1000. Ten je sice zatím ve fázi funkčního prototypu, ale jeho predispozice jsou více než slibné. Zaujalo nás uchycení ramene na předním otočném kloubu, což podstatně zlepšuje manévrovací schopnosti stroje. Uvnitř stroje se nachází hned trojice elektromotorů (jeden určený na pojezd, jeden pro pracovní rameno a jeden na pohon kloubu s ramenem), kapacita Li-NMC baterie je 75 kWh. I v tomto případě by měla stačit na osm hodin práce, doba nabíjení se oproti rýpadlu zkrátila na polovinu (čtyři hodiny).

Kompaktní nakladač eS1000 je zatím ve fázi funkčního prototypu, ale jeho predispozice jsou více než slibné.
Kompaktní nakladač eS1000 je zatím ve fázi funkčního prototypu, ale jeho predispozice jsou více než slibné.

Výrobce Mecalac stojí za to sledovat. Míra inovace a to, jakým způsobem tu přemýšlí o pracovním vytížení a nasazení strojů, je ojedinělá. Odborná veřejnost myslím toto chápe velmi dobře, což nejlépe dokládá zaplněný testovací areál firmy JMP při jejich Dnech Mecalac. O elektrických, ale i konvenčních strojích této značky, tak v budoucnu ještě určitě uslyšíme.

 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek