Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Nakladač s hydromechanickým pohonem má nově i Komatsu. WA 475 slibuje až o 30 % efektivnější využití paliva

Zveřejněno: 12. 11. 2019

Japonský výrobce stavebních strojů Komatsu letos ukázal světu 24tunový kolový nakladač WA 475-10, tedy zástupce desáté generace osvědčených strojů. Nový model, který je nyní dostupný i v České republice, se může pochlubit celou řadou vylepšení a především, vůbec poprvé u toho výrobce, je vybaven hydromechanickou převodovkou KHMT.

První nakladač Komatsu s hydromechanickým pohonem je 24tunový WA 475-10

Nakladač dle vyjádření výrobce slibuje v porovnání s předchůdcem až o 30 % efektivnější využití paliva. Pohledem do srovnávacích tabulek vyniknou i další vlastnosti tohoto stroje; například ve vylamovací síle (239 kN), nebo ve statickém klopném zatížení (16 310 kg) bude jen těžko hledat konkurenci.

Co je u WA 475-10 nového?

Ať už se jedná o pískovny, štěrkovny, lomy nebo třeba recyklační dvory, všude tam se řeší náklady spojené s pořízením a vlastnictvím stroje. Tedy kolik bude stát stroj při pořízení, kolik bude stát provoz, kolik údržba a jaká je zůstatková hodnota. Důležitým faktorem, který dnes rozhoduje při volbě stroje, je rovněž spokojený strojník. Stroj proto musí být náležitě vybaven, mít dobré ovládání, být jednoduchý na údržbu a měl by nabídnout pokročilé asistenční funkce, které pomáhají i méně zkušené obsluze zvládat rychlou a produktivní práci. S tím vším inženýři počítali, když vyvíjeli tento jedinečný nakladač. Pojďme se ale podívat, co nového tento stroj nabízí.

Technické parametry nakladače Komatsu WA 475-10
Technické parametry nakladače Komatsu WA 475-10

Srdcem stroje je moderní elektronicky řízený motor Komatsu SAA6D125E-7 se zvýšeným výkonem 216 kW (při 1 600 ot./min.). Pro splnění nejnovější emisní normy EU Stage V je motor vybaven filtrem pevných částic (KDPF) a systémem selektivní katalytické redukce (SCR) s vstřikováním roztoku močoviny (AdBlue) do výfukových plynů. V porovnání s předchozím modelem je nová WA o 22 koní silnější a nabízí o 15 % vyšší točivý moment, a to při nižších otáčkách. Úplnou novinkou je již zmiňovaná hydromechanická převodovka KHMT, se kterou japonský výrobce vstupuje, dá se říci, do úplně nové éry. Nová „hydromechanika”, nahrazující měnič momentu s uzávěrkou, znamená velký skok vpřed jak co se týče nákladovosti provozu, tak v oblasti komfortu ovládání. Plynulé rozjíždění a zpomalování spolu s provozními náklady (spotřeba klesla o 17 %, což spolu s navýšenou produktivitou znamená o 30 % lepší využití paliva) jsou velkou devizou této převodovky. Výrobce slibuje také vyšší životnost – ostatně jen na převodovku získá zákazník záruku 5 let / 10 000 mth. Mezi další novinky patří nezávislé řízení výkonu, které přispívá ke zrychlení pracovních cyklů a rovněž snižuje nároky na obsluhu. Ve zkratce to znamená, že hydraulický výkon, potřebný k prováděné práci, je distribuován nezávisle na sešlápnutí plynového pedálu a ovládá se pouze joystickem. O zvýšené produktivitě nakladače vypovídají nejlépe čísla: síla zdvihu je vyšší o 20 % a vylamovací síla narostla o 8 %.

Výhody hydromechanické převodovky KOMATSU KHMT

  • Stroj pracuje vždy s maximální účinností,
  • vyšší točivý moment při nižších otáčkách motoru,
  • bezpečná a plynulá jízda bez trhavých pohybů,
  • nižší spotřeba paliva,
  • nižší opotřebení důležitých součástek.

Mezi další novinky patří funkce pro nastavení maximální rychlosti, které se provádí otočným voličem na boční konzoli. Tato funkce zvyšuje bezpečnost na stavbě, například při sjíždění svahů s naloženou lopatou, a omezuje též přehřívání oleje nebo snižuje opotřebení hnacích komponentů. V neposlední řadě najdeme u WA 475-10 elektricky zdvihanou kapotu motoru a full-LED světlomety. Nakladač je standardně vybaven telematickým systémem KOMTRAX poslední generace (5) s mobilní technologií 4G pro přenos dat ze stroje a s pokročilým záznamníkem operací a provozních událostí.

Nová „hydromechanika”, nahrazující měnič momentu s uzávěrkou, znamená velký skok vpřed jak co se týče nákladovosti provozu, tak v oblasti komfortu ovládání
Nová „hydromechanika”, nahrazující měnič momentu s uzávěrkou, znamená velký skok vpřed jak co se týče nákladovosti provozu, tak v oblasti komfortu ovládání

Elektronika pomáhá

Japonský výrobce vybavil nový model nakladače hned několika chytrými elektronickými pomocníky. Nastavit lze například odezvu hydraulického systému, což se hodí například při skládání materiálu v pravidelných pracovních cyklech. Velmi chytrou funkcí je tzv. „Průvodce úsporným provozem” (Energy Saving Guidance). Ta v podstatě zaznamenává, jakým způsobem strojník nakladač ovládá a na monitoru v kabině mu ukazuje, jak by měl provoz případně přizpůsobit, aby měl co nejnižší spotřebu. Systém je schopen data pro jednotlivé obsluhy zaznamenávat a reportovat je v elektronickém rozhraní telematického systému KOMTRAX, kterým je tento nakladač vybaven. Úkolem tohoto chytrého asistenta rozhodně není znechutit práci strojníkovi, ale spíše jej nenásilně navádět k optimálnímu provozu, zdokonalovat ho v ovládání tak, aby stroj vydržel pracovat co nejdéle a co nejefektivněji. Podobné „ambice” mají i Hill Hold Assist (zastavení v kopci bez použití brzdy) nebo Unload Assist. Pomocí tlačítka na ovládacím panelu lze automaticky vrátit lopatu do horizontální polohy (jedno stisknutí), podržením tlačítka dojde automaticky k vyklepání lopaty od nalepeného materiálu.

Nové lopaty KOMATSU (High-Efficiency)

Velkou pozornost věnoval výrobce také nové řadě lopat, tzv. třídě High Efficiency. Jak už anglický název napovídá, tato řada lopat je zkonstruována pro vyšší produktivitu při nakládání materiálu. Lopata má zbrusu nový tvar: zaoblené zadní části a konvexní bočnice lopaty se podepsaly na vyšším faktoru plnění (98 % oproti dřívějším 92 %); lopaty jsou k dostání v provedení se šikmým, či rovným dnem, a v objemech od 4,2 do 4,9 m3.

Výrobce slibuje také vyšší životnost – ostatně jen na převodovku získá
zákazník záruku 5 let / 10 000 mth
Výrobce slibuje také vyšší životnost – ostatně jen na převodovku získá zákazník záruku 5 let / 10 000 mth

Prodloužené servisní intervaly. A to není vše...

Nákup stroje je věc jedna, druhá je pak jeho údržba a provoz. V KOMATSU si jsou dobře vědomi, jak velkou váhu přikládají zákazníci snadné údržbě. O elektricky ovládaném víku motoru byla již řeč v odstavci o novinkách, nicméně další podobné vychytávky najdeme i jinde. Například přístup k chladičům je velmi dobře vyřešen skrze boční dvířka na motorové kapotě, všude dosáhnete ze země a pokud ne (čelní sklo kabiny), pak jsou tu velmi důmyslně umístěná stupátka s protiskluzovým povrchem. Co se týče údržbových intervalů a záruk, i tady můžeme zájemce potěšit. Například na filtr pevných částic (DPF) a systém selektivní katalytické redukce SCR poskytuje výrobce záruku 5 let (nebo 9 000 mth), což je zároveň interval pro výměnu DPF filtru a vyčištění SCR (oproti předcházející řadě jde o dvojnásobné prodloužení životnosti!). Veškeré informace o tomto systému, včetně stavu AdBlue kapaliny, lze navíc pohodlně sledovat prostřednictvím telematického systému, přičemž některé údaje jsou přenášeny rovnou real-time na LCD panel do kabiny.

Pohodlí jako doma na gauči

Přepracovaná přetlaková kabina se pyšní výborným výhledem, má pouze čtyři sloupky a největší procentuální podíl prosklené plochy ve své třídě (66 %). Přední sklo dostalo nový stěrač s širším záběrem a bylo opatřeno účinným UV filtrem, odrážejícím sluneční paprsky. Už žádné mžourání nebo rozostřené údaje na monitorech! Bezpečné ovládání pro všechny typy postav – takový byl cíl konstruktérů. Ovládací konzole s joysticky lze nastavit pěti různými směry; sloupek řízení lze při parkování pohodlně vyklopit nahoru, což usnadní výstup ze stroje. Nastavit lze také výšku monitoru zadní kamery, který je upevněný na sloupku kabiny. Nové je podsvicení všech ovladačů, které je efektní i efektivní zároveň. Přepínání zobrazovacích režimů a ovládacích prvků na LCD monitoru se děje pomocí otočného ovladače na pravé konzoli, podobně jak to známe například z osobních automobilů vyšších tříd. Překvapí také množství důmyslných úložných schránek, včetně objemné schránky na zemi, která může být použita například pro ledničku. Pouzdro na mobilní telefon bylo chytře zakomponováno do bočního sloupku, nechybí v něm USB port pro rychlé nabíjení.

Autor: Jan Rybář
Foto: KOMATSU
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek